Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

*kl*

I mitt kök puttrar långkok på fläskkotlett, ska ätas tillsammans med en klassisk riven sallad på vitkål och morot och sen vitvinssås med äpple. Funderar på om jag ska klämma in lite ris vid sidan av.. Normala människor skulle nog inte det men jag behöver massor med energi, sambon också. Ville egentligen ha ugnsstekt potatis men den är slut. :d Efter att ha jobbat hela dagen och sen lassat ett halvt ton hö luktar det himmelskt från köket :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Kl

Idag blir det en chili med vitt bröd, ska bli sanslöst gott.
Massor av Slemmisar och jox, och god chili i olika varianter till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag kämpar på med vardagen, budgeten och inte minst kalorierna. Idag har jag ätit soppa på rostad butternut squash med nybakat grovt bröd till.

Har matfantasier om helgens frosserier. Funderar på ett georgiskt tema.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Har matfantasier om helgens frosserier. Funderar på ett georgiskt tema.

Vad intressant, vad tänker du dig då? Jag har ätit på georgiska restauranger utomlands(dock ej i Georgien) ett par gånger och då var det mycket bröd dels att doppa i olika såser och dels med olika saker i, mycket paprika, ganska mustigt och mycket ost, ungefär. Gott, men jag kan tänka mig att jag kanske missade en stor del av matkulturen genom att välja vegetariska rätter. Dessutom visade det sig att restaurangerna vi ätit på tillhörde samma kedja av georgiska restauranger, så det kan ju ha varit en väldigt begränsad(eller väldigt förändrad och "tillrättalagd") del av det georgiska köket.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag tänker på spenat, lamm, valnötter, aubergine och granatäpplen. Bland annat.

http://www.georgiantaste.blogspot.se/

http://georgianrecipes.net/

Kanske tänker jag på kyckling i valnötssås, om jag får tag i ekologisk kyckling.

Efter att ha surfat runt lite, tycker jag att Georgien verkar vara landet som flyter av honung och mjölk och funderar på om jag borde resa dit. Har ännu inte kommit fram till om städerna är "riktiga" östeuropeiska städer, eller barackstäder av sovjettyp. Ska ta reda på det innan jag far.

Tyvärr finns det inte riktigt något georgiskt vin på Systembolaget, annat än i beställningssortimentet och de sorterna är för dyra.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Spännande tema:)

Här blir det nudlar, för att det är så galet gott och går snabbt att tillaga.
Röd currypasta, ingefära, chili, lime, broccoli, brysselkål, vitkål, salladslök och kyckling, limeblad, samt lite andra kryddor.
Åt en croissantsemla till lunch, kanske inte dagens bästa val.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

kl

Här blir det köttbullar (hemmagjorda) med potatis, brunsås och rårörda lingon. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har nu kommit hem ... efter en "road trip" pa 32103 km (19948 miles) om jag konverterat ratt, och en strackkorning pa 4488 kilometer fran Californien hem pa 4 1/2 dag. Phu ...
Jag gravde fram en Bison korv, nagra sma potatisar, en morot, nagra bryssel kal och slangde ner allt i en gryta med lite av min Kanadensiska kurry sas.:d Till det ett glas Napa Valley cab. Jatte gott ... eller sa var jag riktigt hungrig.:p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Varför åker du så himla mycket bil?

Jag kom inte igång med det georgiska temat igår, utan lagade istället parmesanpanerade rödspättefilé, saffransrisotto, ugnsrostad röd paprika och stekt spenat med vitlök och svarta oliver. Vitt vin till, en fransk sort med en fin fisk på etiketten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Vad synd att det inte blev georgiskt. Eller synd och synd, rödspättan lät inte som någon dålig ställföreträdare och georgiskt kan det ju bli en annan gång.

Och just det, aubergine var också en viktig ingrediens i det vi fick på de georgiska restaurangerna. Min smala bild av maten säger mellanting mellan östeuropeiska kök och medelhavs-/mellanösternkök. Det ska bli spännande att läsa om vad det blir när du lagar georgiskt! (Jag leva genom andras mat - aldrig!:p)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Butros här på buke har varit i Georgien tror jag. Du får höra med honom!

kl

Igår åt vi någon korv från Sorunda med cole slaw som sambon gjort. Gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag tror att det kan bli en enklare georgisk satsning idag. Du som har varit där, kan kanske svara på hur det förhåller sig med ris?

De recpet jag har tittat på innefattar ofta potatis när det gäller gryträtter, dvs man behöver inte ris/potatis/annat till rätten. Och så är ju bröd en stor grej, gärna med både ägg och ost inbakat på olika vis, vilket också torde utesluta potatis/ris/annat till den övriga maten.

Jag ser ingenting om ris. Jag tycker själv att många av rätterna verkar vara som gjorda att servera ris till. Och som du säger bär maten många drag av Mellanöstern, där ju basmatiris är en stor grej.

Så oavsett om det är korrekt eller inte, så lutar jag åt något georgiskt med lamm, något georgiskt med aubergine samt ris till middag idag.

Diskurs, jag har tänkt på Butros i sammanhanget! Tack för påminnelsen!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag tror att det kan bli en enklare georgisk satsning idag. Du som har varit där, kan kanske svara på hur det förhåller sig med ris?

De recpet jag har tittat på innefattar ofta potatis när det gäller gryträtter, dvs man behöver inte ris/potatis/annat till rätten. Och så är ju bröd en stor grej, gärna med både ägg och ost inbakat på olika vis, vilket också torde utesluta potatis/ris/annat till den övriga maten.

Jag ser ingenting om ris. Jag tycker själv att många av rätterna verkar vara som gjorda att servera ris till. Och som du säger bär maten många drag av Mellanöstern, där ju basmatiris är en stor grej.

Så oavsett om det är korrekt eller inte, så lutar jag åt något georgiskt med lamm, något georgiskt med aubergine samt ris till middag idag.

Nej, nej, jag har tyvärr inte varit i Georgien, endast på ett gäng georgiska restauranger i Polen, Tjeckien och Slovakien! Hur autentiska de var kan jag inte riktigt bedöma.

Precis som du skriver var det väldigt mycket bröd, men ris borde passa fint till de mustiga aubergine- och paprikagrejorna. Som förrätt fick vi vid samtliga tillfällen små brödbullar att doppa i ett gäng olika geggor eller såser. Något var majonnäsigt, något lite starkare med paprika- eller tomatbas och något ganska vitlökigt. Någon gång fick vi någon sorts baba ganoush att doppa brödet i.

Och just det - vi drack öl till. Fast det kan ju ha haft att göra med att vi var i ganska utpräglade ölländer.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har roat mig med att kolla georgiskt vin lite. Man tycks odla samma druvor som i Rumänien och Turkiet, vilket inte bådar alltför gott, dessvärre. Systembolaget har några georgiska viner i beställningssortimentet, från ca 200 kr/flaska och uppåt, så det är inte aktuellt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag skulle nog välja en bra öl istället, eller ett vin som passar till oavsett härkomst.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ja, det kommer att bli vin som verkar passa till. Jag köpte några franska och italienska igår. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Klyftpotatis, vegetarisk burgare, kokta morötter och ärter, ättiksgurka, crème fraiche franska örter.
Lingonpaj och vaniljglass.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Lövbiff fylld med cambozola, stekt lök, Dijonsenap och oliv- och kapristapenade. Rostade rotfrukter (sötpotatis, morötter och kålrot) till och en kall sås med smak av mango.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp