Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har ätit tacos, á la kalla grönsaker, lammfärs och guckor.
Inte begeistrad, men det var ett önskemål och i grönsaksfrämjande anda så accepterade jag.

Allt som kan få minderåriga att äta grönsaker bör premieras!

Jag har ätit en enkel lasagne på överblivna färska lasagneplattor. Avocado och oliver bredvid, och vatten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag gjorde ikväll en lasagne efter recept från Jamie Oliver, med purjolök, rödlök och spenat, mozzarella och ricotta, tomatsås på flaska (Mutti) samt parmesan ovanpå. Gott men inte lika gott som den vanliga jag brukar göra, med zuccini, tomater, vitlök och en gräslig massa ostsås.......

Lite lustigt, jag lagar Jamies recept då och då och tycker ofta de är lite bleka i smaken. Det är ju inte ett intryck han ger som person och när man ser honom laga mat på TV får man för sig att rätterna är jättemaffiga och fulla med smak. Hm.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Har också tänkt på det när jag har lagat något recept.. Det ser bra ut på tv men det sitter liksom inte. Samma med en mandarincheescake av Gordon Ramseys recept. Smakade inte mycket alls?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Nu är det mina fördomar som talar men han är ju ändå britt...:angel:

Kl

Jag har ätit Korma (Felix grytbas) med röda linser och blomkål. Basmatiris till samt kikärtor som jag rostade i ugn med smör, spiskummin, paprikapulver, curry och cayennepeppar.

2,5-åringen grät när han fick detta på tallriken så han fick macka istället det stackars barnet.

Jag har äntligen köpt en butternutpumpa så imorgon ska jag göra soppa på den, tänkte krydda med äpple och ingefära.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Nu är det mina fördomar som talar men han är ju ändå britt...:angel:
<snip>

Precis vad jag tankte:angel:

I kvall blir det en skivad aubergine penslad med lemon-oliv olja, en skvatt balsamic vinager och kryddor pa skivorna har jag laddat skivad lok, tomat och chevre. Ska bli interessant hur det blir.:p Till det ett glas av Napa Cellars Cab. Till efteratt har jag en Ikea pie, den som skulle ersatta daim tarta, inte lika bra, men "good enough".:d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Nu är det mina fördomar som talar men han är ju ändå britt...:angel:

Det är faktiskt en fördom för jag har ätit betydligt bättre mat överlag i England än i Sverige - förutom det jag lagat själv här då ;) - det finns så mycket mer i råvaruväg att få tag på lätt som en plätt. Det är liksom betydligt mycket mer än njurpaj :)

Förresten - Kungsörnens pizzamix är mycket godare än hemgjord. Det är säkert den du använder :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Det är faktiskt en fördom för jag har ätit betydligt bättre mat överlag i England än i Sverige - förutom det jag lagat själv här då ;) - det finns så mycket mer i råvaruväg att få tag på lätt som en plätt. Det är liksom betydligt mycket mer än njurpaj :)

Ja, jag håller nog med - inte minst råvarorna ligger ljusår över oss i kvalitet och utbud! Jag minns att det var en ren fröjd att åka och handla mat i England (och då bodde jag inte ens i London utan nere i Cornwall!), går liksom inte att jämföra med en tripp till ICA Maxi....... Allt bröd, alla ostar, grönsakerna! Ja, allt! Därför begriper jag inte alls detta lite menlösa som jag så ofta upplever i recepten därifrån. Det går inte alls ihop.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Har också tänkt på det när jag har lagat något recept.. Det ser bra ut på tv men det sitter liksom inte. Samma med en mandarincheescake av Gordon Ramseys recept. Smakade inte mycket alls?

Gordons recept har jag inte testat, men det låter ju verkligen underligt. Undrar hur Nigellas mat smakar? Eller han .... du store tid, vad heter han nu, den där killen med spretigt hår.......

(Haha, jag kunde bara inte komma på hans namn, gick inte hitta förrän jag Googlade på "British TV chef with spiky hair" - då dök han upp - Gary Rhodes! Jag gillar hans program och hans framtoning.)
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Okejrå!

Jag bodde i Luxembourg en period för några år sedan och där var utbudet i mataffärerna också mycket bättre än här. Konstigt och tråkigt med tanke på hur det ändå ligger i tiden att använda bra råvaror etc.

Ja, Kungsörnens är det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Verkar som att jag missat båden en kock och ett tv-program med mat. Dra på trissor! Måste nog se efter på youtube, provlaga något och återkomma med bedömning av resultatet.

Fast mina smaklökar kanske inte är att lita på, dom är nog bortbrända av flera års missbruk av mycket stark chili... :angel:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Håller med, jag brukar använda dubbelt så mycket kryddor när jag snor recept av Oliver/Ramsay

Satte precis i mig en chokladcroissant med fyraåringen, nu vill vi inte ha middag. Personifierar det goda moderskapet.
Gissar att det blir fil eller gröt senare, jag siktar på middag vid 21 kanske, lammfärsbiffar med fetaost (reser är bra) och couscous samt nån salsa och grönsaker.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ja, jag håller nog med - inte minst råvarorna ligger ljusår över oss i kvalitet och utbud! Jag minns att det var en ren fröjd att åka och handla mat i England (och då bodde jag inte ens i London utan nere i Cornwall!), går liksom inte att jämföra med en tripp till ICA Maxi....... Allt bröd, alla ostar, grönsakerna! Ja, allt! Därför begriper jag inte alls detta lite menlösa som jag så ofta upplever i recepten därifrån. Det går inte alls ihop.

Exact! Jag minns forsta gangen jag besokte en vaninna i London, medan jag fortfarande bodde i Sverige. Jag minns fortfarande min forundran over utbudet i hennes matvaruaffar och vet ju att det inte precis blivit samre. Samtidigt haller jag med om hur "blend" mat mina brittiska vanner oftast lagar.
Jag foljer aldrig kryddningen i recept ... jag smakar mig fram och oser i tills det ar lagom for mig. Det ar mycket Sydamerikanskt, eller Vast Indiskt, inflytande vad det galler maten har i Sodra USA och i vissa recept har jag lart mig den harda vagen att tona ner hettan lite.:p Britiska, och aven Svenska, recept oser jag oftast pa en hel del extra kryddor.:cautious:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag improviserade fram ett par mycket goda biffar igår, på kokt potatis och kokt broccoli (i samma kokvatten) som jag mosade till stomp med ett knäckt ägg och gaffel. Klippte sen ned färsk rosmarin, blandade i en finhackad gul lök, blandade i en tesked bregott, ett par matskedar ströbröd och kryddade med svartpeppar och lite salt. Sen gjorde jag bollar av smeten, som sen rullades i ytterligare ströbröd. Stekte sen upp i panna där jag plattade ut dem med stekspaden och åt sedan dessa tillsammans med kalkonpastrami och en kall sås på arlas färskost curry och lite creme fraiche, samt grönkålsfräs med sesamfrön och salta solrosfrön. Gott enkelt och billigt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Låter gott!

Det blev ingen butternutsoppa igår, istället gjorde jag rostbiff enligt ett recept från senaste Coop-tidningen. Middagssällskapet gav betyget 5 av 5. Jag stekte en rostbiff och la sedan i en gryta med lök, gröna linser, körsbärstomater, örter, balsamvinäger och olivolja. In i ugnen på 150 grader tills köttet var färdigt. Då tog jag ut det och lät resten stå inne ett tag till. Som tillbehör rekommenderas "ett gott surdegsbröd" men ett sådant hade jag inte inom rimligt avstånd så det fick bli klyftpotatis. Jag tog halva mängden kött mot vad man skulle men det blev jättebra ändå, mättande och mustigt tack vare linserna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ikväll blir det ost och bröd och lite goda charkuterier, hittade bresaola och fantastisk salami. Rött vin till.
På spisen står en gryta som verkar bli fantastisk, ska ätas på lördag med jordärtsskocksmos och tvärt emot mina vanor så förbereder jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Idag blir det snabbmat; Icas grönsakssoppa 'rätt enkelt' med fänkål, palsternacka och citron, med tillägg av lite klippt kallrökt lax och finhackad ruccola som jag rört ner. Nybakat saltbröd med prästost och pepparrotsost, och en skål överbliven sallad från lunchen på hyvlad rättika, gurka, kokt blomkål, salta solrosfrön, cornichons och jumbokapris. Mjölk i glaset.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag är också nyfiken på saltbrödet!

Här blev det ett hopplock, hann inte handla. Sallad med kikärtor, avokado och rödlök tillsammans med ris som jag fräste med tomatpuré, vitlök, harissa och spiskummin innan kokningen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp