Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag gjorde äntligen soppa på butternut med ingefära, äpple, cayennepeppar och lite grädde. Jag rostade kärnorna med salt och strösslade över. Det blev mycket gott! Knäckemacka med ost till, vatten att dricka. Imorgon ska vi slå till med en flaska vin till maten. Vi får besök av en vegetarian, har inte funderat ut vad jag ska laga.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Vad är saltbröd? Låter som något för mig!

+ mint

Saltbröd är världens enklaste bröd. 1 msk färsk jäst, 3 dl kallt vatten, 2 msk olivolja, 1 tsk flingsalt, 6 - 6 1/2 dl stenmalet eko-vetemjöl. Blanda, låt jäsa ca 40 min (kan även ligga över natten i kylen), forma till stor låg bulle, pensla med olivolja, strö över flingsalt på ytan, låt vila på plåten en halvtimme, grädda i ugn 180' v-ugn ca 20 minuter eller till den fått fin färg. Ha en skål vatten i botten på ugnen så får brödet en tjockare seg skorpa. Ibland penslar jag degen med örtolja, ibland klipper jag ned färska örter i degsmeten, ibland har jag bara flingsalt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Mums vad gott det later:d Provar nog att baka det i helgen.

Har blev det en kyckling rora "pa SydAmerikanskt vis" ... Mycket gott och framfor allt fort och enkelt.:p Till det drack jag is-tea.

Nu ska jag gora 'glogg' (en mycket lik variant av "mulled Wine") att bjuda kompisarna pa i morgon. Det har efterfragats och de vet ju inte att man bara dricker glogg till jul ... sa jag tar mig friheter nu nar det ar kallt.;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Två stora bruchetta på ungerskt bondbröd, riven tomat och gul lök, rökta musslor, jumbokapris, friterad manchego, grillad röd paprika med två sorters färskost, arlas curry och en vitlök, en liten bit potatistortilla, ett par kanarpotatisar med chilidipp och aioli. Nu är det dags för ljumma fikon och vaniljglass.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Men din stackare, massa småsnask(precis sånt småplock jag är sugen på!) och DESSUTOM ljumma fikon med vaniljglass!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Bara att beklaga!:p

Här blev det ikväll näringsdryck med chokladsmak mixad med en frusen banan och lite fet yoghurt. Barnmatsvarning-deluxe på det och inte precis någon smaksensation. Men ibland är överlevnad en rimlig ambitionsnivå i köket.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Firade att vi går in i Hästens År enligt den kinesiska kalendern genom att köpa hämtmat från en kinesisk restaurang som jag inte har provat förut. Tillsammans med man och son testade jag tre förrätter - vårrullar, wantonknyten och kycklingsoppa - och tre huvudrätter - två varianter av anka och friterade revben.

Det mesta var rätt gott, smakade som mat i Kina smakar, snarare än som kinakrogsmat i Sverige brukar smaka. Att jag sedan egentligen inte älskar kinesisk mat, är en annan historia. Det var trevligt i alla fall att fira lite, och dekorera bordet med sedlar till förfäderna.

Staropramen till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Här blev det ikväll näringsdryck med chokladsmak mixad med en frusen banan och lite fet yoghurt. Barnmatsvarning-deluxe på det och inte precis någon smaksensation. Men ibland är överlevnad en rimlig ambitionsnivå i köket.

Jag hoppas att det har varit mer innehåll under dagen!

Under mina överlevnads-camp-dagar missbrukar jag te grovt. Då kan jag bälga i mig litervis. Man blir liksom aldrig hungrig. Men det kanske är just att det blivit många såna dagar som jag nu får tugga i mig palt-tunnbröd! Jo, jag hittade såna, på en konsumaffär i ordinarie sortiment! Jag gillar't inte, men a non-iron-woman gotta do whatcha gotta do - eat. :p
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Kan gissa det är perfekt att pensla med oljan som blir över i en burk med soltorkade tomater.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Precis! Jag köper ibland fetaost i olja i såna där små tråg i trekant - det har jag använt att pensla med!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Kantarellpiroger och vitkålssallad till lunch.
Tror det blir grillad sojakorv i kväll.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Fortsätter på det georgiska temat.

Jag ska strax laga Shilaplavi, det är som en pilaff med lammkött i. Till det Eggplant satsivi. Det är aubergine i valnötssås. Det verkar som att man kan göra satsivi med det man har till hands, valnötssås med blomkål, med kyckling och så vidare.

Alltsammans dekoreras med granatäpplekärnor.

Jag tror att jag dricker en halv flaska rött till maten, kaffe och en chokladbit efteråt. Jag går i barndom, och har därför köpt Plommon i Madiera från Anton Bergh idag. Så blir det som hemma hos mormor och morfar! :bump:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag gjorde världens enklaste grönsakssoppa idag. Kokade upp 12 dl vatten, hivade i tre grönsaksbuljongtärningar, en slatt olivolja aglio(vitlök)/chili, och tärnade/skar 1 gul lök, tre potatisar, 1/4 kålrot, 1 palsternacka, 2 morötter, en broccolibukett, 3 persiljerot (i större bitar eftersom det är så gott), kryddade med timjan, rosmarin, peppar och skar ner två eagle eye chili. Lät koka ca 30 minuter. Åts med vitt saltbröd med skurna tomater + aromatsalt på! Mjölk till, nu ska jag smutta billigt vitt vin. :d (det är inget bra att referera vinpimplande till AO eftersom det visat sig inte vara så bra, så tja - jag refererar till allt annat gott som finns i vinet...öhhh...vinet då.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag tolkade de där rönen som att AO i form av otäcka tabletter inte är bra, medan naturligt förekommande AO i sådant som vin och bär, fortsatt är otroligt nyttigt och helbrägdagörande. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

:) Tja, man kan ju tolka det så. Forskarna vill inte bli anklagade för att berusa mössen kanske. ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

:) Tja, man kan ju tolka det så. Forskarna vill inte bli anklagade för att berusa mössen kanske. ;)

Jag tänker tolka det så vare sig man kan det eller inte!

Jag tror inte att musalkoholism är något som de forskningsetiska kontrollinstanserna tar lätt på.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag är överhuvudtaget skeptiskt mot i princip allt som sägs 'vara bra för/mot' vare sig det gäller antioxidanter, omega 3, gurkmeja, magnesium eller whatever, men vin gillar jag ju och vet att jag blir glad av. Mössen också antagligen :)

Här kan man läsa om forskningen.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Så du hittad blodbrödet(:p) till sist! Jag vet, det är inte det godaste i brödväg, men med bra med Bregott på smakar det ju helt ok, eller, ja, då smakar det mest Bregott.

Idag för en gångs skull ganska så äkta riktig mat i det koltrastska köket: baba ganouch, vad som ser ut att bli en urgod tomatsås på(dumpstrade) körsbärs- och plommontomater, lök, vitlök, sambalklatt, timjan, muttitiomatpuré och ett par istärningar av en hemkokt buljong(troligtvis kyckling- och grönsaks- och förhoppningsvis inte äldre än ätbar:p), en sallad på linser, ugnsbakade rödbetor i små tärningar, rostade valnötter och babyspenat med citron, äckligt god olivolja(tyvärr det sista ur en löjligt liten presentflaska) och flingsalt.

Petruska - Vad kul att det georgiska projektet fortgår! Hur gör man valnötssåsen?

Plommon i madeira från Anton Bergh var det galet längesen jag åt. Det och marsipanbröden fanns av någon oförklarlig anledning alltid i båten under långseglingar när jag var barn. Märkligt, då de ju mer känns som vinter- än sommargodis och smälte rätt bra om det blev varmt. Nu blev jag hursom väldigt sugen på att kila ner och köpa lite sådana till dessert!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp