Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Åh, då ska jag höra med Coop här om de kan ta in lite karré.
Ikväll blev det broccolisoppa. När vi äter grönsakssoppa brukar jag göra lite göttiga tillbehör så vi ska bli mätta och glada, ikväll blev det ugnsbakade körsbärstomater med olivolja, balsamvinäger och örter som jag blandade med bönor, samt scones med ost och marmelad.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Potatisgratäng med grädde och mozzarella, vegetarisk filé och sugar snaps. Gott, men jag saknade körsbärstomater. ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Tack! :)
Keldas mild tomatsoppa får duga i nödfall som detta, helt ok!
Idag något piggare, blir kycklingfileer i ugn med curryfärskost, blir spännande att se hur den smakar. Till det lite ruccola, några körsbärstomater och ciabattabröd.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Råstekt potatis och (förkokt) blomkål, med parmesan och rosmarin, nötfärsbiffar med ajvar och kapris, icas hickorysås och sallad på isberg, ruccola, solrosskott, gul paprika, pärltomater, och rödlök.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ikväll blev det en pizza, hemlagad med rökt ost, fikon, ruccola och pinjenötter, ingen tomat.
Åh det lät gott! Hur gör du med fikonen? Jag blev väldigt sugen på att baka pizza nu. :d


---
Igår fick jag ihop en lasagne som jag blev nöjd med. Gröna linser, ruccolapesto, vårlök, zucchini och lite hackade champinjoner. Idag återstår att se vad sambon tänker laga.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Tacokryddad sojafärs, riven ost, sallatsmix, små röda och gula tomater, majs, avokado, salsa, soft tortilla, taco tub.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Chili på riven morot, riven lök putsbitar i tärningar av kalkon, muttitomatkross, sambal oelek, en tärning grönsaksbuljong, en slatt HP-sås, ett par rivna vitlöksklyftor, oregano och timjan och en finskuren och hackad stor röd chili i det, och saltbröd som slev. Citronvatten till. Idag hittade jag kravmärkta citroner, yay!

Och så gjorde jag ett par semlor, med fyllning av inkråm + grädde och några smulor socker. Det är förjävla vedervärdigt att äta dessa gräddiga saker. Det är gott i tre tuggor sen tvingar man ner resten och mår både fysiskt och psykiskt dåligt...Men nu går det ett år till jag gör det nästa gång, då har jag glömt av det. Igen. ;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Marockansk kikslemproppssoppa och nybakat bröd. Veckans första acceptabla måltid.

Jag hoppas på bättring under helgen. För att ge den en bra start, ska jag äta frukost bortskämt länge på kafé imorgon, innan jag masar mig iväg mot jobbet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag bara delar dem i fjärdedelar och placerar ut lite snyggt innan jag ställer pizzan i ugnen. Den rökta osten likadant, det blir mer bröd med goda saker på än pizza, vilket jag gillar
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

---
Igår fick jag ihop en lasagne som jag blev nöjd med. Gröna linser, ruccolapesto, vårlök, zucchini och lite hackade champinjoner. Idag återstår att se vad sambon tänker laga.

Det låter ju jättegott! Gjorde du en vit sås också, och hade ost, kanske, på toppen? Tomater/tomatsås alls?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

För första gången i mitt liv har jag ställt kikärtor i blöt över natten, så jag ska snart koka dem och prova att göra falafel :d vet ännu inte om det kommer att bli ätbart. Tänkte även göra en eller två plåtar rostade kikärtor som tydligen ska vara gott snacks.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Trani är, om jag inte är helt fel ute, vegan. Tomatsås kan man så klart äta ändå, men ost på toppen torde inte vara aktuellt. :)

Aha!

En vit vegansås borde man kanske kunna göra? Om man vill. Fast det behövs ju egentligen inte. Själv borde jag snarare dra ner på den vita ostsåsen i min lasagna....... :angel:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

+ Lena

Kokade gröna linser, blandade med pesto (ruccola, solroskärnor, vitlök, olivolja) och stekta hackade champinjoner samt vårlök. Det varvade jag sedan med lasagneplattor och béchamelsås (jag gör den på havremjölk). Inga tomater. Det går säkert fint att göra med röda linser också, de går ju snabbare att koka dessutom.

---
Idag startade jag dagen lite lyxigt med pannkaksfrukost!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har aldrig bechamel i nu för tiden. Ostsås känns ärligt talat lite stadigt?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har aldrig bechamel i nu för tiden. Ostsås känns ärligt talat lite stadigt?

Jo, det är stadigt, rentav stabbigt! Men familjen absolut älskar det och klagar när jag ändrar i receptet..... :meh: Själv tycker jag det vore gott med en lasagna som är lite mer "fräsch" i utformningen, jag har ätit såna på restaurang utan att behöva släpa mig därifrån i tjocksås-koma.

Jag får vara listig, tror jag, och kalla rätten för nåt annat än lasagne, så jämför ingen :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

+ Lena

Kokade gröna linser, blandade med pesto (ruccola, solroskärnor, vitlök, olivolja) och stekta hackade champinjoner samt vårlök. Det varvade jag sedan med lasagneplattor och béchamelsås (jag gör den på havremjölk). Inga tomater. Det går säkert fint att göra med röda linser också, de går ju snabbare att koka dessutom.

---
Idag startade jag dagen lite lyxigt med pannkaksfrukost!

Åh så gott!! Det ska jag testa! Jag får, som sagt, kalla det för nåt annat än lasagna för husfridens skull ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 593
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp