Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Åh, tack för tipset :)

Hur gjorde du pannkakorna? tänkte eftersom du är vegan :) förlåt att jag frågar men är nyfiken.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Äsch det är ju en mat-tråd! Gjorde enklast möjliga: amerikanska på bara havremjölk, vetemjöl och bakpulver.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Idag har jag gjort ett antal matlådor till min mamma. Falsk fläskfilé, lök, spenat & tomatpaj, kokt kyckling & Currysås och ris, och crepés med fyllning av trattkantareller, ost och lök.

Till mig själv har jag gjort matlådor på gårdagens chilirester samt ris från mamma-koket.

27 matlådor har jag stoppat in i frysen. Tre till mig, resten till mamma. Nu känns det som jag vill slippa matlagning ett par dagar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har bakat tre tårtor, samtliga citrus/hallon och dekor med vita chokladflagor och röda vinbär.
Lite vit choklad ovanpå, och kletet består av mascarpone, florsocker och citron.

Syrliga saker, hoppas de blir bra.

Tårtorna ska iväg med sambon vid 20, jag stannar hemma, tittar på Priscilla-queen of the desert och äter popcorn och dricker te.


...men tar mig samman och lagar nåt nyttigare åt barnet;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Var tittar du på priscilla? Jag såg den på göta lejon i höstas och det var den BÄSTA musikal jag sett efter Hair som revolutionerade min ungdom. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Honung, vad skönt det måste kännas att ha så mycket mat i frysen!

Idag bakade jag en bountykaka (typ kladdkakebotten, kokosglasyr och Marabou mjölkchoklad uppepå). Jag och kompis åt till fika och hunddagistjejerna fick också en massa.

Igår åt jag ris och egenkomponerad daahl. Fräste lök, vitlök, korianderfrön, garam masala, spiskummin och cayennepeppar i smör och olja, hällde på burktomater, kokosmjölk, kikärtor och på slutet även spenat. Basmatiris till. Det blev gott men tips på hur man kan få detta ännu godare och mer "indiskt" mottages tacksamt. Finns det några kryddor som gör det där lilla extra?

Ikväll blir det rester, känns helt ok.

(Jag skippar det här slemproppssnacket, låter så äckligt...)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag är barnsligt förtjust i lökfrön och basilikafrön som indiska kryddor. Finns i indiska butiker under lite olika namn, då betydligt billigare än om du köper dem i trädgårdshandeln. Jag fräser dem tillsammans med de andra kryddorna i oljan innan jag lägger i lök och sen resten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Hemma, originalet på film, med buss och allt;) jag vill se musikalen också, men känner att jag måste prioritera annat just nu, det blir så dyrt till slut;)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Äääääsch, nu bokade jag tre biljetter till mig+trevligt sällskap:D
Måste ju se den.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Aha! Jag började genast leta i tv-tablåerna om musikalen blivit tv utan min vetskap! Jag har inte sett originalet, det kanske man skulle göra nån dag!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Pernilla som gjort att jag inte sett den, har stora aversioner. Jag älskar originalet, färg, skratt och sorg, jag bölar och skrattar och bölar igen. Magisk, säger jag.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Pernilla sjunger bara, och gör det förbannat bra även om det svider i ett musikhjärta att säga det. Hade hon haft repliker hade jag gått hem. Nu hänger hon bara i taket, typ. Och är pricken över i. :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Idag har jag tillverkat min första egna aïoli. Som blev jättegod! Jag har ingen aning om varför jag aldrig gjort det själv förut, har väl varit på rätt plats vid rätt tidpunkt och fått den serverad... ;) men nu vet jag att jag kan!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ugnsbakad lax, saltkokt potatis med mojo rojo, ugnsrostad svartrot, persiljerot och broccoli. Rött vin.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag har ett liknande problem. Känner mig lite avog både till Pernilla Wahlgren och till Göta Lejon, faktiskt. I det senare fallet vet jag inte ens riktigt varför. Vet inte om det är en erkänt hopplös scen, och att det i så fall enbart har nått mitt undermedvetna, eller vad det är fråga om.

Honung, den falska fläskfilén, vad bestod den av?

Jag har stoppat in en blivande pulled pork i ugnen. Mina studier av olika recept har fått mig övertygad om att man kan marinera i exakt vad som helst, så det blev en flaska Wisby Julbrygd, en skvätt rökig whisky, hickory salt, rökt paprika, anchouchili, ingefärabitar, vitlöksklyftor, en rödlök, en skvätt soja, lite lime och säkert något mer som jag har glömt.

Om det blir ätligt eller inte, visar sig på söndag. Jag lutar åt att servera bönsallad till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Falsk fläskfilé är frusen färs blandat med något salt, vanligtvis aromat. Det är en smaksak vilken färs man använder, jag använde 70/30-färs, och istället för aromat använder jag herbamar. Färsen fryser man i rulle, skärs när det är fruset och görs i ugnen. Barnsligt enkelt, barnsligt likt fläskfilé och väldigt billig sån - det får den danska filén att framstå som vansinnigt dyr.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Idag börjar jag skörda alfaalfagroddar i en glasburk jag satte i veckan. Den ska snart wokas lätt tillsammans med skuren cosmopolitan, färsk chili, hyvlad rödlök, sesamfrön, solrosfrön, soja, blomkål och vattenkastanj i strimlor och blue dragons färdiga woksås ostron & vårlök, och ätas med halloumi.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 593
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp