Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Det här receptet fick det bli: http://georgianrecipes.net/2013/12/26/eggplant-satsivi/

Jag ställde in det hela i ugnen en stund på så där 125 grader medan lammet puttrade klart. Jag tyckte att smakerna kom fram bättre med lite värme, och så är det en sak att äta kall mat på sommaren i Georgien, och en annan sak att göra det i Sverige i februari.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Åh, det ser ut att finnas mycket gott på den sidan!

Jag får vibbar av Bulgariska köket inser jag nu. Måste gräva fram recepthögen jag fick av ett ex' mamma.

Middagen blev god, men magen blev tyvärr väldigt oglad. Vilket är #%#?&! tråkigt. Jag vill äta annat tråkig, smaklös bebismat!!!!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag tog just ut en fläskkarré ur gryta som stått i ugnen sedan förmiddagen. Jag hade begränsat med prylar hemma för den, men hivade ner två grovhackade gula lökar, ett antal finhackade eagle eyechilis, en halv flaska stark chilisås, någon dl farinsocker, ett par stänkare liquid smoke-essens, en kladd honung, en slatt överblivet rött vin (det var gränsfall till vinäger), en hackad solovitlök, några nypor fryst persilja, ett par nypor rökt salt. Tja, man tager vad man haver ju! Det smakade väldigt gott som färdigt resultat, jag la upp lite kött mellan två skivor vitt bröd och åt bara så. Till kvällen gör jag lite mer sofistikerat, då blir det med sallad, rödlöksringar, hickorysås och majs och tomater. På bröd.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag brukar smyga här i tråden då och då för att få lite matinspiration, måste bara säga att du verkar alltid laga så god mat :)

En annan, megaförkyld, stackare har för dagen inget roligare att bidra med än en simpel tomatsoppa :meh:
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

:) Mat ska vara god!

Och välkommen! Tomatsoppa behöver inte alls vara simpelt! Tips om god tomatsoppa? Jag tycker ofta de färdiga är för söta, ffa den där stora påsen, tror det är knorr? Den gillade jag inte. Däremot keldas tomatsoppor, vanlig och toscansk - jättegoda!

Krya på dig!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag håller på att svänga ihop en latmanscurry.

Diverse kryddor plus min favorit från Patak - sweet pepper & coconut - lök, två lammkotletter, en påse fryst spenat och kikslemproppar som jag fyndade i frysen. Planen är att den ska bli så pass ätlig att jag står ut med den nu ikväll och till lunch på jobbet imorgon. Funderar på om jag ska sticka ner till kvartersindiern och köpa ett nybakat naanbröd.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jordärtskockssoppa med kavring och ost. Ibland är det sorgligare än annars att det är så hopplöst att komma över kravmärkt bacon. Knaperstekt bacon på toppen av soppan hade onekligen förgyllt anrättningen ännu ett litet snäpp. Men det var helt okej så här också. :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Kravmärkt, är jag inte säker på, men så kallad ekologisk bacon har alla vanliga, någorlunda hyfsat sorterade affärer i min stadsdel.

Övriga styckningsdetaljer däremot, är det lögn i helvete att hitta i vanliga affärer. Det verkar som om ekologiska grisar består av bacon. Underligt nog.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ikväll blev det en pizza, hemlagad med rökt ost, fikon, ruccola och pinjenötter, ingen tomat.
Igår åt vi grytan, som blev makalös!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

"Ekologiskt" är lite för flummigt för att jag ska godkänna det, tyvärr. Kan ju betyda i princip vad som helst, till exempel att ekologiskt foder används men djuren hanteras inom en sedvanlig djurfabrik i övrigt. Är det från en gård i närheten så man själv kan kolla förhållandena så ok, men annars litar jag mer på KRAV när det gäller djurhållningen och helheten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ja, det var därför jag skrev sk ekologiskt. Jag förstår din invändning, och inser att jag inte har koll på baconet. Ska kolla nästa gång jag funderar på att köpa det.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Låter smarrigt men överblivet vin?? :confused: (:D )
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Övriga styckningsdetaljer däremot, är det lögn i helvete att hitta i vanliga affärer. Det verkar som om ekologiska grisar består av bacon. Underligt nog.

Ja!visst är det konstigt? Jag har länge tänkt mejla och fråga Coop och någon till om detta. Och även fråga vad Änglamark (Coops ekologiska märkning)egentligen innebär vad gäller djurhållning etc.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Om jag ska precisera så vad gäller änglamark så finns det iaf i de butiker jag brukar handla en del ekologiskt svenskt griskött tex kotletter och färs. Karré har jag dock inte hittat och leverpastejen och smörgåsskinkan är gjorda på holländska grisar.

Från Scan har jag nog bara hittat bacon och smörgåsskinka, båda svenska.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Tack för brödreceptet, idag har jag provbakat och det blev mycket bra!
Till middag blev det en curry med spenat och stora vita bönor tillsammans med det nybakade brödet. :d
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Låter smarrigt men överblivet vin?? :confused: (:D )
Eller hur! :o :D
Om jag ska precisera så vad gäller änglamark så finns det iaf i de butiker jag brukar handla en del ekologiskt svenskt griskött tex kotletter och färs. Karré har jag dock inte hittat och leverpastejen och smörgåsskinkan är gjorda på holländska grisar.

Från Scan har jag nog bara hittat bacon och smörgåsskinka, båda svenska.

Be din icahandlare ta hem karré i det egna 'i love eco', den är krav, likaså har änglamark också krav-karré. Men man måste i regel efterfråga det. Naturligtvis finns andra styckdelar också, men som sagt, specificera och efterfråga.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Fiskgratäng här. Torsk, Smögensås med lite uppiffning och gott, lent potatismos. Bouchons muqueux verts till och en skvätt vitt Zinfandel som var förvånansvärt gott.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 058
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp