Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Detta gjorde mig nyfiken!
Menar du att man går till nån sopconteiner vid affären och hämtar upp det som kastats?
Är det lagligt, vad händer om man blir påkommen?

Det är precis vad dumpster diving, dumpstring, sopdykning eller freeganism går ut på. Som ett uttryck för antikonsumtion eller av ekonomiska skäl rotar folk i mataffärernas containrar och soptunnor och tar till vara på sånt som går att äta.

Huruvida det är lagligt eller inte verkar inte vara helt lätt att svara på. Det tycks hamna i en gråzon där svaret på frågan om vem som står som målsägande för det eventuella brottet är lite oklart eftersom skräpet skulle kunna sägas tillhöra kommunen när det ligger i containern. Brottet i sin tur skulle kunna vara olaga intrång eller nedskräpning(fast min ringa erfarenhet säger att många dumpstrare är måna om att lämna allt snyggt och prydligt), men stöld tycks det inte kunna betraktas som utan i sånt fall egenmäktigt förfarande.

Personligen tycker jag att det, under förutsättning att man inte bryter sig in någonstans för att komma åt avfallet eller stökar till och skräpar ner, inte råder några moraliska tveksamheter. Det skadar ingen. Tyvärr gör det väl knappast någon större skillnad på samhällsnivå, mer än om det uppmärksammas i media och därigenom kan öppna våra ögon för det enorma matsvinnet.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Sov uselt natten till idag, och åt därför hämtmat av ren trötthet. Indiskt, vi tog grönsaksbiffar (rätt menlösa) med en underbar sås med mangopulver i, och så en väldigt, väldigt god palak paneer. Ris med kryddor och ett naanbröd. Jag kan verkligen inte motstå naan.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag ar pa vag fran Californien hem till South Carolina och kor en 8 timmar om dagen igen. Om jag pressar lite hinner jag da hem tills pa Fredag kvall ... Det ar pa tok for langt emellan nar jag har sa kul i Californien.:p

I kvall blev det varma 'gul bettor' pa en sallad av bettorna's blad, en tomat, nagra hackade pecan notter och en dressing av pomegranate juice och ett par Libanesiska korvar till. Till det is-tea (trots att det ar ganska kalla natter i oknen ar det fortfarande varmt inne i 'husvagnen'). Forvanansvart gott faktiskt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Är ensam hemma med en liten bebis så det blev färdiga vårrullar som värmdes i ugn med sötsur sås och en grönsallad och morotsstavar.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Korv stroganoff och snabbmakaroner. Ibland tycker jag att sådan "barnmat" är så himla gott! Har varit förkyld och lite eländig i ett par dagar och mest käkat mjukostsmörgåsar så jag bjöd in mig till mor och far.

För att få i mig lite vegetabiliska godsaker också kommer jag att peta i mig ett stort glas grönsaksjuice med Tabasco till kvällsmat.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag lagar morotssoppa.

Just nu känner jag mig extremt flärdfri när det gäller mat. Leker med tanken på att starta en matblogg eller annat matexhibitionistiskt projekt, där temat ska vara extremt vardaglig vardagsmat under oxveckorna.

Fundera på en snajdig rubrik på engelska. :p :D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ja, ska du hinna och orka både blogga och greja käk under oxveckorna är det nog bäst att du riktar in dig på vardagsmat.:D

Här blev det mikrorostade kastanjer till middag. På tal om avancerad kokkonst.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ja, ska du hinna och orka både blogga och greja käk under oxveckorna är det nog bäst att du riktar in dig på vardagsmat.:D

Här blev det mikrorostade kastanjer till middag. På tal om avancerad kokkonst.

Ett perfekt vardagsrecept till min nya blogg! :D

Hinna, orka och hålla budgeten, handlar bloggen om. :) Inte bara är januari ofta lite småpank, dessutom har jag köpt flygbiljetter för att ha något att se fram mot, sadelmakaren och hovslagaren var på besök igår och imorgon ska min bil bärgas till verkstaden. Behöver jag säga att jag köpte flygbiljetterna innan de andra katastroferna inträffade. (Hovslagaren räknas inte som oförutsedd katastrof egentligen, det vara bara så absurt att ha två yrkesutövare i stallet på min bekostnad samtidigt igår.)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Reservnyckeln är spårlöst borta. Innan dess hade naturligtvis den vanliga nyckeln redan försvunnit. Ska man göra något ska man ju göra det ordentligt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jaa, börja blogga! Du verkar sysslolös:D


Ätit ugnsrostad potatis-rödbetor-blomkål-morot, med kyckling på toppen och fetaost.
Gott, samt en gascogne (världens godaste vita vit under 100-lappen) . Kaffe och choklad efteråt.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Lycklig långdragen rapskarré, på kantlöst ugnsrostat och oljat bröd grundat med stark ajvar & färskost, med skuren tomat & gurka, rödlök, fetaost, jumbokapris och majs, och en klutt guacamole på toppen, imundigat med kniv och gaffel. Allt var rester från kylskåpet, vansinnigt gott.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

En mycket trevlig kycklinggryta med väldigt knaprigt bacon, tomat, lite olika kryddor, fond, soja och pricken över i - crème fraîche paprika / chili, som kan sätta fart på vad som helst. Basmatiris till.

Så gjorde jag mig till och gjorde pressgurka för första gången i mitt liv! Så himla gott och enkelt :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Dåså, bilen bärgad och jag är fortfarande förkyld. Fruktansvärt tråkig dag idag, som dock fick lite stil vid middagen.

Laxfilé täckt med överbliven persiljepesto. Tillagat i ugnen. Ugnsrostad broccoli och blomkål samt stekta bouchon muqeux verts till. Gott! Vatten i glasen, trots att det är Vinets Dag idag, för jag mår verkligen inte bra.

Ser fram mot att få gå och lägga mig snart.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Färskostfyllda nötfärsbiffar med finhackad soltorkad tomat, lök och persilja, ugnsroatsd sötpotatis, potatis, rödlök och champinjoner. En barbecuesås tillagad på rester från långdragen-gris-tillagningen. Sallad på rädisor, hyvlad rättika, solrosskott och kapris. Vatten i glaset.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Nötfärsbiffar med massor av fetaost, stekt brysselkål med vitlök (ja, jag är beroende) och vin. Det är ju vinets dag idag, och det tänkte jag typ fira.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Nu har jag gjort kapitalt uppror mot magdieten. Efter att ha levt på näringsdrycker och kokt fisk alldeles för länge fick jag krupp och frossade loss på en stor påse lösgodis ikväll. Fast vad jag egentligen längtar efter är nog stekt, salt mat med starka såser, men det vore kanske att gräva min egen grav lite väl djup. Eller?
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Tråkigt med allt det tråkiga. Utgifterna, förkylningen, bärgningen! På sätt och vis tur att du hann köpa flygbiljetterna innan det brakade iväg med allt det andra, under förutsättning att det går ihop, förstås.

Vinets dag, säger ni? Det visste jag inte!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

På sätt och vis tur att du hann köpa flygbiljetterna innan det brakade iväg med allt det andra, under förutsättning att det går ihop, förstås.

Det tröstar jag mig också med! Jag hade inte köpt dem just nu, men det går nog ihop, med lite fantasi.

Jag hade tur också och hittade en annan auktoriserad verkstad, som bara kommer att ta hälften så mycket för att fixa bilen som den första jag var i kontakt med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp