Tittar in i ditt kök - del 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Skivad squash, hackad vitlök, grädde, salt, svartpeppar, italiensk salladskrydda, riven ost, sesamfrö. Från boken Astrids kök.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Lutar åt att experimentera med rödkål imorgon. Hur är det med rödkål, äter någon det? Och i så fall hur?

Experimentera hur? Är annars samma sak som vitkål, bara den röda färgen som gör det mer till en visuell utmaning ibland då den fäller ut extremt snabbt och mycket..

Jag brukar köpa litet huvud ibland, använder för att få färg på saker. I julas hade jag dille på att ha hyvlad vitkål som smörgåspålägg på vörten, med citronpeppar p...:)
Nä, som sagt, samma sak som vanlig vitkål, bara rödare och gör kålsallden mer kulört. Cole slaw blir lila.
 
Senast ändrad:
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag gillar stek rödkål, med vitlök och salt och citron. Som all kål:D annars tycker jag den är svåranvänd, eftersom jag har svårt får lila mat.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Vad jag kan påminna mig, har jag bara ätit rödkål på det sätt som man får det på julbord, och det gillar jag inte direkt. Det är väl rentav ofta konserver?

Experimentet består alltså i att ge det minst en ny chans, och nu är ju säsongen den rätta, tycker jag.

Sen tänkte jag också att det säkert innehåller mycket nyttiga antioxidanter, pga sin färg. Jag är en övertygad vän av antioxidanter (och helt ointresserad av trist vetenskap på området!).

Funderar på ugnsrosta rödkålen imorgon, tex ihop med lök, äpple och valnötter.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Det kan vara en poäng. Jag är skadad efter min sambos insats rörande en thaisoppa där han glatt hivade i rödbetor med ett förfärande resultat att jämföra med Bridget Jones blå soppa.
Ugnsrostad låter rätt gott, men jag skulle nog föredra stekt, jag vill ha den varm med krispig.

Mina antioxidanter skall helst vara flytande.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Ugnsrostad? Solitärt? Alltså...hackad eller i bit? Ugnsrosta äpple? Spännande!

Men har du inte använt rödkål i sallad? Det piffar upp. Annars är det ju som sagt ingen större skillnad mot vitkålen. Det går att göra surkål på den också. Cole slaw, pizzasallad osv osv.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Kvällsmat: En snabblagad och billig snoooorstark choritzochili, med couscous, ruccola och olivfocaccia till.

Chilin är ett gammalt studentrecept, två lådor krossade tomater, gärna smaksatta med vitlök och chili, tre smakrika choritzo (nu pratar vi alltså inte icas eller scans), en stor hackad rödlök, ett par vitlöksklyftor, ett par decilitrar stark chilisås. Fräs ihop, blanda ihop, krydda med allt i kryddskåpet som är starkt, salta peppra, sleva i sig mha brödbitar, det ska vara starkt så det är bäst att äta med bröd.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Middag i kvall var en "stew" pa not revbenspjall ... dar jag skar ut kottet till grytbitar och sparade benen till hundarna.:p Det var pa extra pris ... och mina alsklingar fortjanar lite extra gott ocksa.;)
Jag slangde ocksa i morotter, potatis, lok, en 'gul betta', bryssel kal, veggie buljong och en rejal skvatt vin. MUMS! Till det drack jag ett litet glas Napa Cellar's Cabernet Sauvignon. Jag maste nog kopa lite mer Napa Cellar's vin innan jag aker harifran. 40% rabatt ar inte att forakta.:D
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Dela gärna med dig av ditt recept på pulled pork - alla recept jag hittar består i stort sett av en hel flaska smokey hickory sauce, vilket jag tycker blir lite småäckligt.

Titta en bit bak i tråden! Tror det var Klara som gav mig ett bra recept när jag tyckt ungefär som du. Har inte testat det än men kommer att göra det nästa gång jag gör PP.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Nu har jag testat rödkålen. Lite mer smakrik än vitkål, tycker jag, på ett bra vis. Jag rostade den i klyftor i ugnen tillsammans med klyftor av gul lök. När det nästan var klart slängde jag även in klyftade äpplen och en näve valnötter. Lite olja och salt, peppar och timjan över.

Det blev ännu en kulinarisk debut för mig idag: jag gjorde linspuré. Blev riktigt gott. Jag smaksatte den med lök, spiskummin och pressad citron och salt och peppar så klart.

Serverade detta med salsiccia, surkål och senap. Vatten till.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Lasagnette här med bouchons muqueux verts till. Jättegott men nu är jag hungrig igen, så det får nog bli en liten smörgås snart. Vet inte om det finns något roligare än cognacsmedvurst till pålägg men det duger med gurka till :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Har gjort en multe i foliepaket som grillas i ugnen, tillsammans med en gremolata. Ska göra blomkålsris till samt blanda detta med risoni. Skirat smör och en tomat till, samt sista skivorna av en olivfocaccia. Vatten.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Åååh, jag satt och drömde om fisk med gremolata förut! Låter jättegott. Blomkålsris är ju också himla gott.

Jag blev bjuden på spaghetti med en mycket enkel sås på krossade tomater, stekt lök och knaprigt bacon. Betydligt godare än det kanske låter? Parmesan uppepå :)
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag brukade ersätta vitkål med rödkål i det mesta, förutom i långkok. Föredrar rödkålen då den smakar mildare och ofta inte blir lika grov och kärv som den vita.

Finstrimlad med vinägrett, stekt med lök och vitlök, i frästa grönsaksröror... Ser man bara till att ha i den sist och inte i grytor färgar den inte av sig utan blir bara en fin färgklick. I ugn har jag inte provat. Det hamnar på listan!
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Sen, trött middag: pasta och pesto. Dock ej burkpesto.

Min barillakris har nu tillfälligt landat i att jag äter klart dyrare men även godare pasta av märket Garofalo. Jag skyller på att det går åt högst en tiondel pasta nu jämfört med när sonen bodde hemma.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

kl

Något OT, men vi brukar ju fransa ut i kanten och sväva omkring ämnet mat rätt friskt här i tråden:

Jag är på besök hos ett syskon, som pluggar och lever studentliv i en stad nära min. Ikväll dök mitt syskons polare upp och undrade om vi ville hänga med ut och dumpstra. Nyfiken och inte främmande för tilltag av den typen som jag är gick jag med på att följa med. Och ni skulle sett! Jag vet inte var jag ska börja och är nog alltjämt i chock. Det var såna mängder mat att jag blev både förfärad och arg samtidigt som jag drogs med i jakten.

Det fanns två stora tunnor fulla med mjölkpaket(alla med utgångsdatum imorgon), drivor av frukt och grönt i hur fint skick som helst. Inplastade äpplen och aprikoser, nät med avokados, lök och citroner i vilka endast en av fem-sex frukter var dålig. Gräddfilspaket med tio dagar kvar på bästföre-datumet, men slängda då det var en tomte på förpackningen. En hel jävla container med julkakor och butiksbakat bröd. Yoghurt och charkuterier i mängder och en massa annat. Vilket slöseri!

När jag som kund kommer för att handla vill jag ju såklart att det jag kommit för att köpa finns i butiken. Mjölken får inte vara slut för att de beställt i underkant för säkerhets skull. Självklart vill jag inte heller betala fullpris om jag måste slänga ett av sex äpplen i ett paket. Jag förstår också att de måste ha rutiner för kylvaror som hamnat bland torrvaror och därmed fått kylkedjan bruten(men det kan knappast ha varit fallet med allt jag såg ikväll), men såhär kan det väl inte fortsätta?

Vad gör man? Har vi som konsumenter något ansvar? Kan man påverka?

Jag visste att det slängs mycket, men att det var såhär illa... Syskonet säger att det var en helt vanlig vardagsdumpstring. På helgerna finns det tydligen ännu mer i tunnorna.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Jag vet! Min bästa väns son är en hängiven dumpsterdiver, han har levt så på heltid de senaste sju åren runt om i världen. Han äter bättre än mig. Hela hans liv cirklar runt dumpstringsfynden, det är hans livsstil. Han är principiell vegan och tja...han bor i grottor och allt möjligt som hans mamma inte vill höra talas om..;) Han är engagerad i olika rörelser för flyktingar i länder som inte har någon organiserat socialt nätverk, de brukar samla mat till dessa samt 'vanliga hemlösa'. Det finns ganska välorganiserade underground-rörelser i välgörenhetstecken vars verksamhet vilar på allt detta överflöd i sopbingarna. Även i sverige säger han.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Mina studenter säger liknande saker. Jag hör dem relativt ofta planera dumpstringsutflykter, och har frågat dem lite om hur det funkar. Jag har blivit (skämtsamt) medbjuden, men känner mig för gammal och så verkar det på nåt vis opedagogiskt. Eller så vore det jättepedagogiskt? Jag vet inte.
 
Sv: Tittar in i ditt kök - del 7

Råstekt potatis & squash i ugn, kryddat med honungsglace och färsk rosmarin, muminkött och en parmesangratinerad bifftomat i två halvor, och riven vitkål. (min veckosallad åkte i sopbingen, alldeles för sött!)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 483
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 229
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp