Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
I fredags var jag ynklig, PARTNER lagade mat och serverade vin. Gräddig pastasås av rödlök, zucchini, soltorkade tomater, citronskal, massa färsk basilika. Oliver vändes ned på slutet och allt toppades med parmesan. Caprese till det (kan man få för mycket av romanticatomater, gräsig olivolja och basilika?).

Igår var vi på slottsbröllop! Fantastiska snittar till brudskålen, pilgrimsmusslor till förrätt, oxfilé och kantareller till varmrätt (tror det var lika länge sedan jag åt oxfilé som ugnspannkaka, dvs typ 10+ år. Varför? Det var jättejättegott och perfekt tillagat) och blåbärstema och citronverbenaglass till dessert. Passionsbröllopstårta. Dans halva natten. Nu är jag pigg och vaken, kanske ska överraska med pannkakor till frukost :idea:

Här tog det galet lång tid för mig att tänka ut vad det skulle bli för frukost. Men om en liten stund blir det i alla fall pannkakor. Roligare än att äta äggen bara, så att säga. Och så blir det ju lite som kaka till kaffet också :D Ikväll ska jag göra någon form av köttfärsrullar är tanken. Om lusten kvarstår :P

Vi hade frukostgäster som just pallrat sig iväg (så nu ska jag sova lite till). Kalljäst surdegsbröd, ostar, egna tomater ( det fanns visst fler ändå!), hemgjord skagenröra och juice på äpple, ingefära och morot. Synd att slowjuicern är så himla meckig att göra ren, annars hade jag använt den dagligen. Nu står den mest och tar plats i ett skåp.

IMG_20180915_155627.webp

Födelsedagskalas igår, jag uppnådde den aktningsvärda åldern av trettio. Tjoho! Min kära syster med sambo lagade en fantastisk vegansk smörgåstårta! Kommer drömma om den i veckor! :love: Utöver detta fanns det ćevapčići (ja, jag googlade stavningen...) på Anammafärs, potatissallad och tunnbrödssnittar med PåMackan och fooled pork. Till efterrätt en Oreo-kladdkaka med flingsalt, äppelkaka med mandelflagor, och en makalös köpetårta av typ hård chokladmousse. Allt var veganskt, efter att syrran lyckades hindra mamma från att använda vanligt smör i äppelkakan. :D

Sen drack vi skumpa och sjöng Ted Gärdestad. :D

Efter ett litet utbrott på min man (han har varit lite väl prioriterad över mig ett tag...) så gjorde jag sushi igår (apropå prioriteringarna då... men även jag var sugen på sushi :D).

Eftersom jag är alldeles för snäll och han bett om ursäkt ordentligt och lovat omprioritering i framtiden så grillar jag revbensspjäll åt honom medan jag grejar i trädgården. Dock tänker jag se till att han bekostar ett besök hos lokala thaivagnen åt mig för jag är noll sugen på kött :p

Konstig höst därför att den kom så tidigt, jag jobbar för mycket, reser för mycket och har för mycket stressymtom.

Flaxar just förbi sommarhuset en kort sväng. Skördar mangold. Funderar på mangold till middag sen, men hur? Har även squash och röksvamp. Och picklade rädisfröbaljor. Varför har jag alltid så konstiga ingredienser?

Konstig höst därför att den kom så tidigt, jag jobbar för mycket, reser för mycket och har för mycket stressymtom.

Flaxar just förbi sommarhuset en kort sväng. Skördar mangold. Funderar på mangold till middag sen, men hur? Har även squash och röksvamp. Och picklade rädisfröbaljor. Varför har jag alltid så konstiga ingredienser?
Jag köper ofta mangold för den är så fin, finns ofta röd och gul på mitt jobb, men har lite svårt att komma på nåt vettigt att göra av den. Brukar hacka och steka med andra grönsaker och svamp, ofta squash. Tycker dock att beskan från mangolden tar över ibland.

Jag köper ofta mangold för den är så fin, finns ofta röd och gul på mitt jobb, men har lite svårt att komma på nåt vettigt att göra av den. Brukar hacka och steka med andra grönsaker och svamp, ofta squash. Tycker dock att beskan från mangolden tar över ibland.
Den jag har odlat kommer från någon fröpåse med regnbågsmangold, flera olika färger och väldigt fina. Funderar på mangold, pasta, röksvamp och valnötter.

Alltså, jag gillar att göra en röra på mangold, vitlök och créme fraiche, lite chili, salt och VITpeppar. Och äta till rökt lax. Kanske nån potatis och sparris också.

Grattis @fraggelzebra !

Bananpannkakor med kardemumma och kanel i till brunch, åts med hackade hasselnötter och keso och rågknäcke med avokado, flingsalt och chiliflakes. Sedan dess har jag mest druckit cola och ätit snacks, ska försöka laga ihop någon slags middag med.

Tack! :)

Vi är på väg till Hamburg igen, lyxmåltid i form av pommes och french hotdog-dressing på Rødby-Puttgarden-färjan. Loka Crush med ananassmak till, den var väl sådär... Ikväll blir det nog köpepizza pga trött.

VARFÖR är det så himla tråkigt att laga mat till sig själv när det är så kul åt andra??? (ja jag äter gärna själv också då) Det är som om jag inte tycker att det är värt besväret om det inte är åtminstone en 4-5 personer som ska utfodras.

Kanske är det ett liknande fenomen som min mor hade när hon fått fem barn på nio år och alltså gick med barnvagn i ungefär 12 år. Efter det kunde hon knappt gå utan stöd, hävdade hon och var skulle hon göra av handväskan??? Nu när hon fått en rollator är ordningen återställd ... :)

Den här gången hade jag bestämt mig för att INTE förfalla till servetter, stekta ägg och popcorn när jag hade några ensamma jobbdagar hemma.:o Så jag gjorde en enorm grönsaksgryta med squash (förstås), aubergine, lök, tomater, vitlök och en massa kryddor. Ganska stark. Plus en skål tzatziki och en baba ganusch. På detta har jag nu levt i tre dagar. Ganska gott fortfarande.

p.s @fraggelzebra GRATTIS!!! En squash i present, kanske?

VARFÖR är det så himla tråkigt att laga mat till sig själv när det är så kul åt andra??? (ja jag äter gärna själv också då) Det är som om jag inte tycker att det är värt besväret om det inte är åtminstone en 4-5 personer som ska utfodras.

Kanske är det ett liknande fenomen som min mor hade när hon fått fem barn på nio år och alltså gick med barnvagn i ungefär 12 år. Efter det kunde hon knappt gå utan stöd, hävdade hon och var skulle hon göra av handväskan??? Nu när hon fått en rollator är ordningen återställd ... :)

Den här gången hade jag bestämt mig för att INTE förfalla till servetter, stekta ägg och popcorn när jag hade några ensamma jobbdagar hemma.:o Så jag gjorde en enorm grönsaksgryta med squash (förstås), aubergine, lök, tomater, vitlök och en massa kryddor. Ganska stark. Plus en skål tzatziki och en baba ganusch. På detta har jag nu levt i tre dagar. Ganska gott fortfarande.

p.s @fraggelzebra GRATTIS!!! En squash i present, kanske?

Tack så mycket! Syrran är i samma situation som du så vi åt squash nästan varje dag. :laugh: Inte så dumdristig som jag var för några år sedan när jag hade nio squashplantor... Varje planta fick typ två squashar om dagen. Ville inte se en squash på flera år efter den säsongen. :D

Tack så mycket! Syrran är i samma situation som du så vi åt squash nästan varje dag. :laugh: Inte så dumdristig som jag var för några år sedan när jag hade nio squashplantor... Varje planta fick typ två squashar om dagen. Ville inte se en squash på flera år efter den säsongen. :D

Allt beroende på att jag ett år lyckades döda TRE squashplantor, hela mitt bestånd. :( Efter det har jag blivit så rädd för att råka ut för något liknande att jag alltid odlar några extra plantor "för säkerhets skull" det straffar sig ...:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 099
· Visningar
52 819
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 095
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka