Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men hur gör man mer exakt?

Brinner träet? Glöder det och är svart?

Jag gjorde som så att jag eldade en stund på vedträt så att det skulle bli rätt ordentligt kolat. Sen tog jag ut det från elden och lät det slockna, jag ville inte ha öppna lågor. Jag lät också glöden svalna något, det var alltså inte orangeglödgat när jag la på fiskbitarna. Ganska svart med andra ord. Jag antar att någon reaktion i fisken när den tillagas gjorde att det ändå inte fastnade.

Nu funderar jag på om jag bör rimma filéerna före tillagning?

Jag gjorde som så att jag eldade en stund på vedträt så att det skulle bli rätt ordentligt kolat. Sen tog jag ut det från elden och lät det slockna, jag ville inte ha öppna lågor. Jag lät också glöden svalna något, det var alltså inte orangeglödgat när jag la på fiskbitarna. Ganska svart med andra ord. Jag antar att någon reaktion i fisken när den tillagas gjorde att det ändå inte fastnade.

När jag röker fisk i min rök är den alltid rimmad (eller iaf saltad).

Intressant! Det ska jag absolut testa!

Rimmar man filéerna blir de väl fastare. Jag tror att det var rimma jag gjorde när jag lagade gefillte fish, dvs jag lät fisken ligga i salt så att den blev torrare och fastare. Lite bacalao-aktigt, tror jag. Kabeljo, heter det väl på svenska.

(Särskilt på landet känns detta som ett alternativ för mig, då fiskdiskarna där inte riktigt erbjuder det som Göteborgs dito erbjuder. Plus att det är på landet jag har utrymme att leka med brinnande vedträn.)

Förresten! All min ved - enorma mängder pga en numera avliden släkting som hanterade ALLA livets kriser genom att hugga lite mer ved - är barrved. Är det en dålig idé att använda den? Mestadels gran, kanske lite tall - möjligen lite lärk, men det är i så fall väldigt lite och går inte att sortera ut om man inte vill ägna en vecka åt vedstapling.

Förresten! All min ved - enorma mängder pga en numera avliden släkting som hanterade ALLA livets kriser genom att hugga lite mer ved - är barrved. Är det en dålig idé att använda den? Mestadels gran, kanske lite tall - möjligen lite lärk, men det är i så fall väldigt lite och går inte att sortera ut om man inte vill ägna en vecka åt vedstapling.

Du kan inte använda den som rökved pga terpener. Den duger som brasved men björk har bättre värmevärde.

Du kan inte använda den som rökved pga terpener. Den duger som brasved men björk har bättre värmevärde.
Ja, jag vet att björk är bättre att elda med, men jag trivseleldar ändå bara i en liten kamin och så är det ju det att jag har ganska - ganska! - gott om ved redan. Av barrträ. Den tidigare nämnda släktingen var en skogsodlare av den typ som har en särskild faibless för just barrträd. Bara i trädgården har jag en försvarlig mängd barrved på rot, så att säga.

Ja, jag vet att björk är bättre att elda med, men jag trivseleldar ändå bara i en liten kamin och så är det ju det att jag har ganska - ganska! - gott om ved redan. Av barrträ. Den tidigare nämnda släktingen var en skogsodlare av den typ som har en särskild faibless för just barrträd. Bara i trädgården har jag en försvarlig mängd barrved på rot, så att säga.

Då är det bara att elda på :up:

Vårig pastamiddag efter långpromenad i snöstorm som avslutning på en tuff dag: lättstekt sparris, squash, fänkål och ramslök, citronzest, balsamico och parmesan med färsk tagliatelle och kallrökt lax. Jättegott på ett trösterikt sätt. Jag skulle kunna äta lika mycket till, så gott var det!

Oväntad förlängning av dagar som gräshenka medförde halvdeppigt humör. Ännu mer trist blev stämningen när jag upptäckte att planerna om ramslökspesto gick i stöpet pga. avsaknad av olja :arghh:. Blev en halvtråkig pastasalladaktig kreation bestående av ravioli (ricotta/spenat), snabbdampad sparris, körsbärstomat, salladslök, vitlök och parmesan. Topping bestående av lite ramslöksklipp. Intogs tillsammans med avslagen cola framför Paradise Hotel samtidigt som jag kastade pinnar till apporterande katt, allt för att understryka misären.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 655
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar