Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och; menmen gyozas med salladslök ska fixas till middag, lunch åts på Ikea, en sorglig historia.
Har du något recept på limpan?Till middag blir det vegofärslimpa med ugnsstekt potatis och svampsås.
Brukar utgå från dennaHar du något recept på limpan?
Men hur gör man mer exakt?
Brinner träet? Glöder det och är svart?
Jag gjorde som så att jag eldade en stund på vedträt så att det skulle bli rätt ordentligt kolat. Sen tog jag ut det från elden och lät det slockna, jag ville inte ha öppna lågor. Jag lät också glöden svalna något, det var alltså inte orangeglödgat när jag la på fiskbitarna. Ganska svart med andra ord. Jag antar att någon reaktion i fisken när den tillagas gjorde att det ändå inte fastnade.
Nu funderar jag på om jag bör rimma filéerna före tillagning?
Intressant! Det ska jag absolut testa!Jag gjorde som så att jag eldade en stund på vedträt så att det skulle bli rätt ordentligt kolat. Sen tog jag ut det från elden och lät det slockna, jag ville inte ha öppna lågor. Jag lät också glöden svalna något, det var alltså inte orangeglödgat när jag la på fiskbitarna. Ganska svart med andra ord. Jag antar att någon reaktion i fisken när den tillagas gjorde att det ändå inte fastnade.
Nu funderar jag på om jag bör rimma filéerna före tillagning?
Förresten! All min ved - enorma mängder pga en numera avliden släkting som hanterade ALLA livets kriser genom att hugga lite mer ved - är barrved. Är det en dålig idé att använda den? Mestadels gran, kanske lite tall - möjligen lite lärk, men det är i så fall väldigt lite och går inte att sortera ut om man inte vill ägna en vecka åt vedstapling.
När jag röker fisk i min rök är den alltid rimmad (eller iaf saltad).
Då betraktar jag din lösning som facit.
Ja, jag vet att björk är bättre att elda med, men jag trivseleldar ändå bara i en liten kamin och så är det ju det att jag har ganska - ganska! - gott om ved redan. Av barrträ. Den tidigare nämnda släktingen var en skogsodlare av den typ som har en särskild faibless för just barrträd. Bara i trädgården har jag en försvarlig mängd barrved på rot, så att säga.Du kan inte använda den som rökved pga terpener. Den duger som brasved men björk har bättre värmevärde.
Ja, jag vet att björk är bättre att elda med, men jag trivseleldar ändå bara i en liten kamin och så är det ju det att jag har ganska - ganska! - gott om ved redan. Av barrträ. Den tidigare nämnda släktingen var en skogsodlare av den typ som har en särskild faibless för just barrträd. Bara i trädgården har jag en försvarlig mängd barrved på rot, så att säga.
Låter jättspännande!Har du något recept på limpan?