Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev med två extra barn i blöjåldern. Min champagnekväll blir en köttbullskväll med 4 barn och man.

Alltså, nu har jag (tydligen) kommit upp i den åldern då BARNBARN ska vara det enda man längtar efter och de ska ge ens torftiga liv mening igen. Jag är ... skeptisk. :crazy: Det enda jag möjligen längtar efter är att lära en ny generation att steka pannkakor och vända dem genom att kasta upp dem i luften.

Alltså, nu har jag (tydligen) kommit upp i den åldern då BARNBARN ska vara det enda man längtar efter och de ska ge ens torftiga liv mening igen. Jag är ... skeptisk. :crazy: Det enda jag möjligen längtar efter är att lära en ny generation att steka pannkakor och vända dem genom att kasta upp dem i luften.

En stund är okej. Om deras föräldrar är med. Men detta var...utmanande. Jag är trött.

Jag gjorde retromiddag igår. Skinka på risbädd! Fast en lite nyttigare och modernare variant än 70-talets burksparris, bayonneskinka, vispgrädde och majonnäs... jag tog färsk sparris och underbar tunnskivad gallerrökt skinka istället. Riset blandades med alldeles lagom mycket crème fraiche, chilisås och sriracha. En sallad på rucola, honungsmelon och fetaost till. Mumsigt!

Två sorters sallad till lunch - en med rostad butternut squash, kardemummayoghurt och lime och en med jordgubbar, mandel och balsamvinäger. Färgglatt så det förslår! En halv choklad & avocado-muffin till efterrätt. Den var brun.

Ikväll blir det avocadosoppa med rökt lax. Alla mina avocados gick från "nej vi är inte redo än" till "NU ÄR VI MOGNA ÄT OSS NU NU NU INNAN VI DÖR!" över en natt, så jag känner mig lite lätt stressad att hinna använda upp alla innan de blir övermogna. Soppa känns som en typiskt bra grej då.

Nu är den uttjatade tentan förbi och flytt ut på landsbygden genomförd.
Igår firade jag och medhjälpande vän mitt i flyttkaoset med ett gäng olika ostar och kex, prosciutto e melone, tryffelsalami och en god sallad. Flera glas rödvin.
Ikväll blir det nog tomat- och mozzarellasallad med stekt halloumi till. Troligtvis sista slatten av rödvinsflaskan.

Nu börjar mitt livs sista sommarlov, 11 veckor där jag ska laga massor med gott :D Inleder nog med midsommarplanering, bl a tänkt göra veganvänlig matpaj och rabarberefterrätt med rabarber från trädgården.

Idag har jag lunchat på Spinneriet tillsammans med en vän - mycket trevligt och lite udda mat faktiskt. Kanske inte det bästa jag ätit när jag varit där, men gott så vem är jag att klaga liksom :D
Enligt menyn åt jag det här "Färskostbakad torsk med brynt smör, havtorn, citronglacerade morötter och potatispuré samt krasse" även om torsken var slut så jag fick nöja mig med kolja (attans alltså :D). Supergod äppelmust till och sen avslutade vi lunchen hos min vän med chokladbrownies från stationsbageriet.

Trots att jag egentligen kände mig mer allt annat än hungrig avslutade jag kvällen ihop med en annan vän ätandes kokospannkakor med smörstekt ananas. Nu är jag helt slut och mycket nöjd.

Jag och en kompis åt på stan innan fotbollen igår - vi gick till första bästa ställe med uteservering där det var lite soligt. Jag hade fikat på jobbet ganska sent på eftermiddagen och var inte jättehungrig, men tog en Toast Skagen med rökt lax och det var gott! Men jag kan inte förstå dessa stora jäkla lollo rosso-blad som invaderar tallrikarna.

img_6468_593a36af9606ee03a123269d.jpg

Det bekväma livet har fortsatt sedan jag kom hem från Rom. Lunchen i onsdags blev stekt sparris, färsk papardelle, någon sorts improviserad pesto med citronzest samt de där goda biffarna på riven squash och halloumi som jag gör ibland. Middagen blev en god palak paneer från min närmaste - tillika bästa - kvartersindier. Och naan. Och vin. Lunch igår blev god meze på stan.

Sedan bröts trenden och jag fick två trista smörgåsar på torrt bröd istället för middag igår. Frukost idag i samma anda. Diverse rester från kylen blir min lunch om någon timme och jag hyser inget hopp om någon middag överhuvudtaget. Misär med sjuk sambo.

Stor frukost på jobb med surdegsbullar och påläggsbuffé (jag äter alltid för mycket! Den där sista halva frallan med nutella är ju inte för att jag är hungrig direkt..) och nu sitter jag på tåget mot Stockholm med en köpesallad till lunch. Väntar in aptiten :grin:

Jag har haft en lång rad onormala dagar. Ledig, andra aktiviteter, KONFERENGSDAG, studentbjudning och jag vet inte allt. Minns knappt när jag lagade en helt vanlig middag sist. Nästa vecka så kanske. Lunchen idag var överbliven potatissallad från buffén efter studentfirandet. Synd att det inte blev någon lax över. Bara potatis...

Jag har haft en lång rad onormala dagar. Ledig, andra aktiviteter, KONFERENGSDAG, studentbjudning och jag vet inte allt. Minns knappt när jag lagade en helt vanlig middag sist. Nästa vecka så kanske. Lunchen idag var överbliven potatissallad från buffén efter studentfirandet. Synd att det inte blev någon lax över. Bara potatis...
Så himla synd att vi inte är kollegor! Jag har ätit i stort sett enbart överbliven rökt lax till lunch idag.

Jag har ätit indiskt invirat i naanbröd. Det blir väl typ tacos? Jag fick lite hybris efter flera kaosnätter med litet BARN som inte sover, samt långa arbetsdagar på annan plats än kontoret vilket innebär sjuka restider. Så i eftermiddag, efter sista passet med studenter, köpte jag paneer alu sag, kyckling tikka masala, lamm zizzlar, lamm madras, pakora, papadums samt en massa såser och vitlöks-naan. Sen ilade jag hem i bilen, köpte öl på vägen, och medan partnern sövde barn lassade jag njutningsfullt upp helt enorma mängder mat på naanbröd som jag sen skyfflade in i munnen och sköljde ner med öl. Så. Gott. Jag. Dör. Jag orkade inte ens vänta tills partnern hade sövt färdigt BARNET. Han förstod mig dock. Nu är jag som en för liten klick smör utsmetad på för stor bit bröd. Men nöjd. Mycket nöjd.

VI har iaf ätit tacos till skillnad från andra tema-svikare (ja, jag pratar om dig @Hyacinth :cautious:). Särbon fick traditionella svenska tacos med såssås och jag fick jamaican jerk tacos med kyckling så här på fredagen! Fredagsmyskycklingtacos typ.

Allt tillverkat med färdiga kryddblandningar för vi ORKADE bara inte vara kreativa. Det var faktiskt gott men jag hoppas morgondagen innebär lite riktig matlagning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 660
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar