Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Allt gick bra, vår sjukling skippade brödet och klarade maten. Huvudrätten bestod av ett glas sötpotatissoppa och ett glas tomatsoppa (med creme fraiche i). Tillbehör: vanlig pesto, persiljepesto med citron, getostkräm, friterad ingefära, friterad lök och så pumpakärnor. Samt bröd och vin.

Hallonsoppa med saffransgrädde till dessert.

Mycket lyckat!

"Kronärtskockshjärtan är små mycket mjälla kronärtskockor. Förlagade finns att köpa på burk."

Citat Spisa. nu . Men HUR tillagar man dessa små mjälla???

Alltså jag odlar kronärtskockor och har gjort det i många år. Men att få till egna riktiga hjärtan har jag aldrig lyckats med eller förstått hur man ska göra. Hittar det inte på google heller.
Koka. Ät med rört citronsmör.

Jag var astaggad på att testa Bastard, men där var smockfull på lördag.

Fler restaurangtips i Malmö eftersökes därför! :)

Lagat söndagsmiddag och haft massa gäster. Libanesisk buffé, jag landade i 19 rätter och vi fick hoppa över efterrätten. Imorgon kommer BARNEN som var med tillbaka och har kladdkaksfest för att inte missa något, klockan blev för mycket och alla var för mätta så vi avvärjde eventuella katastrofer genom att utlysa efterfest.
Klämde dock ost,( @athena_arabians ) vilket var FABULÖST. Den lagrade getosten var en utmaning men mycket god med krusbärsmarmelad och pepparkaka. Favorit var solklart mögelosten, BARNET åt hårdost på pepparkaka tills hon storknade. Bra vin och sällskap, en höjdarkväll!

Just ja!
Var på matlagningskväll på ett ställe som heter Aveqia igår. Så bra!!

Vi var fyra par som ansvarade för varsin rätt.
Jag och maken lagade kyckling fylld med kycklingfärs, anklever, ramslök mm. Till det ramslöksgnocchi, en müsli med massa gött bl.a ramslök (aldrig ätit det innan, men mycket god, så gott!), pumpakärnor, rostat bröd mm. Skysås, sparris, rädisa och stekt gemsallad till. Så jävla gott!

Förrätterna var en purjohistoria, en blomkålspuregrej med ost, tryffel, bakad äggula mm.
Andra förrätten var vit sparris, hollandaisesås med rom, tapiokapärlor, friterad lök mm.
Efterrätten var en stekt sockerkaka, ängssyraglass, rabarber på flera sätt och någon kräm. Tonkakräm.

Allt var så JÄVLA gott.
Älskade konceptet, upplägget, maten och det roliga att träffa 6 okända människor att laga och käka middag med. Tumme upp!

Jag har varit sa dalig pa att laga ... eller valja att ata ... bra nyttig mat lange, men nu ska det bli andring. Jag har till och med gjort en matsedel for en hel vecka.:cautious: Vi far se hur jag lyckas halla det.:angel: Men jag ska i alla fall gora ett tappert forsok. Jag handlade en hel massa i gar och om jag inte vill slanga halften ar det bast att jag ser till att folja matsedeln.
I kvall blev det soft tacos med pulled kyckling och mango avocado salsa. Gott och nyttigt och helt nodvandigt enkelt da jag har flera klasser med nosework pa Sondags eftermiddagar och inte kommer hem forran vid 6-tiden.
34193316116_9fedf3749f_k.jpg

@Sleepan
Kin Long finns (genuint kinesiskt), Occo som har libanesisk meze, Grand Öl&Mat (ganska husmanskostigt), Far i Hatten (mycket ogräs och sånt om du förstår haha!), Lemongrass upptäckte jag nyligen som trevligt och prisvärt asiatiskt, Kvarteret Åkern (som Lyran fast snäppet under).... ska fundera lite mer.

I fredags blev det - tacos! Haha. Både väninnan och jag hade ätit fattig smörgåslunch så när det väl blev dags att gå och handla så kände vi nog båda att vi behövde något rejält, snabbt och gärna med kött i. Och jag menar, det är ju himla gott då och då!

I lördags blev det ingen riktig middag pga stor och sen lunch.

Igår stekte jag en pepparbiff som jag fyndade häromdagen, åt med krossade färskpotatisar som jag gratinerade lite lätt och en riktigt vitlökig tzatsiki. Bäst av allt - jag får äta resterna om ett par timmar ;)

Ikväll ska jag på sådan däringa livesänd teater och har ingen aning om om jag äter innan eller efter eller vad eller hur... det ger väl sig!

Det låter sjukt gott! Recept?
Absolut!

För 4 portioner behöver du ca 800 g kalvinnanlår (gärna tunt skivade), 1 citron, 1 dl olivolja, 1 msk mjöl, 1 dl vitt vin och smör.

Börja med att riva skalet av citronen och vispa ihop med olivoljan samt nästan all citronsaft. Smaka av med vitpeppar. Låt sedan köttet marinera i detta i ca en timme.

Sedan bryner du köttet i smör, ca 2 minuter på varje sida. Ta upp och håll varmt medan du i pannan gör såsen av marinaden, som vispas ihop med vinet och mjölet. Låt koka upp och smaka av med salt, peppar och resten av citronsaften. Lägg i köttet igen och låt sjuda i en 10-15 minuter ungefär. Tadaaa!

Det blir inte så mycket sås, men allt är väldigt koncentrerat i smakerna så man behöver inte särskilt mycket. Vill man ha mer vätska så är det bara att hälla på mer av allt tills man är nöjd; jag slutade nog på runt 1,5 dl vin till exempel. Jag lät också några salviablad koka med på slutet vilket gav en god extra smak.

Och när man googlar på engelska artichoke heart:
34f24a3fcbca1bc69254a5af70079659.jpg
Jag är också inne på att botten och hjärtat är samma sak. Sen finns det ju både små och stora skockor, där jag nog har tänkt mig att de små är tidigt skördade primörer, men i övrigt samma som de stora. Men jag har nog aldrig sett dem växa, så där kan jag ha helt fel.

Jag är också inne på att botten och hjärtat är samma sak. Sen finns det ju både små och stora skockor, där jag nog har tänkt mig att de små är tidigt skördade primörer, men i övrigt samma som de stora. Men jag har nog aldrig sett dem växa, så där kan jag ha helt fel.
När man köper kronärtskockshjärtan på burk så är det liksom kronärtskockan med lite blad och stjälk kvar men luddet är bortplockat. Så typ botten och lite till = alla hårda och oätliga delar på skockan är borta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 660
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter