Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så fint det lät med fika i Slottsträdgården, @VLMF Rabarberpaj, alltså!:d

Min mathelg har varit lite halvdan.

Pizzakväll i fredags - goda pålägg, men till följd av ett missförstånd kring vems ansvar degen var blev det sån där sconesaktig färdigköpt botten som blir som panpizza. Vi överlevde tack vare en hel del rödvin.

Igår var jag bjuden på ganska formell och stel middag med mycket salt och väldigt tillrättalagd mat. Ingen höjdare, vare sig kulinariskt eller socialt. Dock mycket god chokladmousse med röda bär till dessert och fin förrätt med kalixlöjrom.

Idag har jag ätit gammal linsgryta och ska skolka från kvällens middagsbjudning eftersom jag är helt galet trött. Landade just i soffan med en kopp te och får väl försöka klura ut någon form av mat.

Bakat rågsiktskakor som blev fantastiska. Tänkte att man kunde få unna sig lite bröd och cheddar till tomatsoppan jag gjorde medan jag bakade och lyssnade på ljudbok. Den blev ganska stark och faktiskt riktigt god (hade många tomater kvar efter påsken och de började se lite deprimerade ut så de fick bli soppa) och hoppas att den blir ännu godare med basilikacrémen jag gjort att ta till. :)

I morgon blir det fisk, men då är det inte jag som lagar maten.

Middag på lokal igår där förrätten var suveränt god (jordärtkockssoppa med limeolja samt gravat hjortinnanlår med dragoncreme på sidan) men huvudrätten inte lika toppen (alldeles för salt musselsoppa respektive trist rödbetsrisotto). Avslutades med helt ok crème brulée smaksatt med saffran tillsammans med blaskigt bryggkaffe pga ingen espressomaskin för tillfället. Tyvärr inte en toppenupplevelse, allt som allt :down:

Ikväll blir det oxrullader med pressad potatis och lite söndagsrödvin.

Förra veckan gjorde jag en enorm paj med tomater, rödlök, broccoli och fetaost, samt kycklinglårfilé i en moleinspirerad sås som tillsammans med en rejäl råkostsallad, guacamole och hemgjord salsa (inte i pajen alltså utan som en separat rätt) har räckt hela veckan (vi har visserligen ätit ute en del också). Igår fick jag för mig att göra en jättesats grön ärtsoppa - gott så, men jag var lite för ivrig med sambal oeleken och stackars BEBISEN både ville ha, ruskade på huvet, skrek när hon fick och inte fick mer. Lite ambivalent inställning till stark mat har hon, den där. Nu har jag tagit undan en liten batch som jag pimpat med en massa vita bönor samt broccoli och vatten, så jag hoppas att den blir mildare och mer i lilla frökens smak.

Typ "Sveriges svar på kapris"? :)

Rapportera om det stämmer! :)
Förresten: Hur tillagar man SMÅ kronärtskockor? Alltså ni vet de där inlagda små kronärtskockshjärtanen på burk - kan man göra liknande själv om man råkar odla dem små? Eller kan man äta hela med blad och allt om de bara är tillräckligt små? (ursäkta korkad fråga) :)

Ja precis, de öppnade nog för 1-2 veckor sedan. Det mesta på menyn var sig likt från tidigare år även om det var i ny regi :)
Skönt att höra! Hade tänkt ta med sambons mamma dit vid vårt besök nästa vecka men jag var inte säker på ifall de 1) öppnat för säsongen eller 2) hade behållt samma trevliga koncept. Men det låter som att det är värt ett besök alltså!

Jo men hur kommer man åt hjärtanen?? Det är liksom det jag inte förstår. Det hårda på bladen och den där äckliga borsten - hur får man bort det?? Har verkligen grubblat över detta. :)

Man plockar bladen ett och ett och sen skrapar man bort det luddiga. Tadaa, hjärtat kvar! :d

Gjorde en liten efterrätt också. Fruktsallad på jordgubbar och apelsin. Varvad med turkisk yoghurt, honung och hackad mandel uppepå. Smask. :)

Rester blandat med sånt man hittar i frysen:

Fried rice med färsk vitkål, rödlök, ägg och djurpfryst grönsaksblandning med sockerärtor, romanesco och harico-verts. Lite salt och peppar samt soja och chiliflakes på det.
Åts tillsammans med vegetariska mini-vårrullar från ICA.
Snabbt och lättlagat.

"Kronärtskockshjärtan är små mycket mjälla kronärtskockor. Förlagade finns att köpa på burk."

Citat Spisa. nu . Men HUR tillagar man dessa små mjälla???

Alltså jag odlar kronärtskockor och har gjort det i många år. Men att få till egna riktiga hjärtan har jag aldrig lyckats med eller förstått hur man ska göra. Hittar det inte på google heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 660
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA