Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är på KONFERANGS (eller MÄSSA kanske är en mer korrekt term) i huvudstaden. Tema mat & dryck. Det blir så mycket smakprover av så många produkter att både lunch och middag har känts överskattat hittills (fast igår blev det lite meze på trevligt turkiskt ställe), men i eftermiddag återvänder vi till vardagen igen.

Under dagarna har jag provat spännande saker som tortillas med guacamole och krossade syrsor (det var mest krasigt och smakade inte så mycket, skönt tyckte den lätt äckelmagade delen av mig); en proteinbar gjord på lamm, aprikoser och dadlar; "parmesan" gjord på cashewnötter, miso och ris; chokladdoppade kapkrusbär; milkshake med gurkmeja; jäst te med fläder; gin gjord på destillerade rödmyror... Och så ungefär 538 olika sorters energibarer, energibollar, juicer och snacks med alla möjliga sorters löften om hur de ska få dig att bli En Bättre Människa. Jag sprang också på en svensk producent och fick lite hjortronsylt med mig. Det blir våfflor med hjortronsylt i helgen :love:

Nästan samma lunch som i går, dvs grönsallad, räkor, rödlök, avokado, fast idag lade jag till lite ugnsbakad lax till härligheten :d

Tonåringen har varit hos pv sen i fredags och det är så tråkigt att göra lagad mat åt bara en, så bekvämlighetsmat alltså. Enkelt och gott och som bonus; minimalt med disk :D

Tog upp fenomenet veganska ostron på rasten. Bland några nördiga biologer :D Vi kom fram till att ostron kan på många sätt gå för växter, jämför exempelvis flugsmälleväxter som sluter sig vid stimulans, eller vissa alger som filtrerar vatten och näringsämnen. Även efter skörd kan växter leva tills de vissnar/torkar ut, typ snittblommor eller grenar man tar in som knoppar sig och blommar vidare. Men det som otvivelaktigt förvisar ostronen ur växtriket är att de inte gör någon fotosyntes. Dagens biologilektion! :idea:

Tog upp fenomenet veganska ostron på rasten. Bland några nördiga biologer :D Vi kom fram till att ostron kan på många sätt gå för växter, jämför exempelvis flugsmälleväxter som sluter sig vid stimulans, eller vissa alger som filtrerar vatten och näringsämnen. Även efter skörd kan växter leva tills de vissnar/torkar ut, typ snittblommor eller grenar man tar in som knoppar sig och blommar vidare. Men det som otvivelaktigt förvisar ostronen ur växtriket är att de inte gör någon fotosyntes. Dagens biologilektion! :idea:
Om man accepterar att vegan snarare är en sorts ideologisk livsstil än en idé om att äta enbart sådant som kommer från växtriket plus svamp, blir det mer rimligt. En del ser det så.

Om vi lägger till att den ideologiska positionen innefattar att problemet eller iaf ett av problemen med att äta kött är att slakten (döden) innebär att djuret berövas framtida positiva upplevelser, så bör det vara oproblematiskt att äta ostron under antagandet att ostron helt enkelt inte har upplevelser.

Jag övernattar i min jobbstad och då blir det alltid lite si och så med mathållningen. Till lunch blev det mat som jag hade tagit med mig hemifrån - fryst cannelloni med ricotta, kantareller och timjan som jag värmde i mikron. Till tidig middag blev det ett pitabröd som jag fyllde med kyckling och blandad sallad från Picadeli.

Eftersom mitt blodsocker var lågt när jag handlade så resulterade det i att jag även fick med mig Mormor Magdas mintglass med krossad choklad som jag i detta nu sitter och mumsar på.

Om man accepterar att vegan snarare är en sorts ideologisk livsstil än en idé om att äta enbart sådant som kommer från växtriket plus svamp, blir det mer rimligt. En del ser det så.

Om vi lägger till att den ideologiska positionen innefattar att problemet eller iaf ett av problemen med att äta kött är att slakten (döden) innebär att djuret berövas framtida positiva upplevelser, så bör det vara oproblematiskt att äta ostron under antagandet att ostron helt enkelt inte har upplevelser.
Mördare :(

Jag övernattar i min jobbstad och då blir det alltid lite si och så med mathållningen. Till lunch blev det mat som jag hade tagit med mig hemifrån - fryst cannelloni med ricotta, kantareller och timjan som jag värmde i mikron. Till tidig middag blev det ett pitabröd som jag fyllde med kyckling och blandad sallad från Picadeli.

Eftersom mitt blodsocker var lågt när jag handlade så resulterade det i att jag även fick med mig Mormor Magdas mintglass med krossad choklad som jag i detta nu sitter och mumsar på.
Intressant! Är Mormor Magdas så bra som det sägs?

Hej hallå! Vem är det som gör spetskål i ugn jämt? :D Har smygläst här rätt länge och nu har jag tänkt på ugnsbakad spetskål hela veckan. Hur går en till väga? Vad vill kålen kryddas med? :D

Intressant! Är Mormor Magdas så bra som det sägs?

Jag har inte ätit den så många gånger. Första gången, det var för ett par år sedan, så blev jag besviken då konsistensen var rätt isig. Nu har jag testat både salt karamell och mint med chokladkross och glassen är bra! Inte extremt söt som t.ex. Guteglass.

Hej hallå! Vem är det som gör spetskål i ugn jämt? :D Har smygläst här rätt länge och nu har jag tänkt på ugnsbakad spetskål hela veckan. Hur går en till väga? Vad vill kålen kryddas med? :D
Inte jämt, men det har hänt. Jag har helt enkelt klyftat kålhuvudet, masserat med olivolja, strött över ganska rikligt med flingsalt och skjutsat in i ugnen tills det blivit fint i färgen och mjukt. Jättegott!

Edit: Lite vitlök, timjan och svartpeppar är säkert också gott på. Och det gäller att inte vara för snål med oljan!

Inte jämt, men det har hänt. Jag har helt enkelt klyftat kålhuvudet, masserat med olivolja, strött över ganska rikligt med flingsalt och skjutsat in i ugnen tills det blivit fint i färgen och mjukt. Jättegott!

Edit: Lite vitlök, timjan och svartpeppar är säkert också gott på. Och det gäller att inte vara för snål med oljan!

Tackar! Skall prova detta imorgon kväll!

Så talar en äkta vegan, @Petruska. Medan du slukar djuren levande masserar hon spetskålen! Grönsaker mår bra av taktil beröring. :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka