Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan jag förstå :p Jag har faktiskt alltid en hela bubbel i kylen. Kanske inte alltid champagne beroende på min kassa men iaf bubbel. Man vet aldrig när det behövs lite bubblor :)

Vi har iofs en 7-8 flaskor av varierande kvalité (det var en bra grej att gifta sig - då fick vi många flaskor bubbel champagne, haha) i garderoben, men kände att det var lite väl att dra i mig en hel flaska nu, för jag tror inte maken är så sugen på mer... :p

Vi har iofs en 7-8 flaskor av varierande kvalité (det var en bra grej att gifta sig - då fick vi många flaskor bubbel champagne, haha) i garderoben, men kände att det var lite väl att dra i mig en hel flaska nu, för jag tror inte maken är så sugen på mer... :p

Nä, det hade känts lite väl kanske :p Bra presenter :up:

Tack! En Volvo XC60 blev det... :D
Den kommer dock inte förrän i slutet av juni, men äh. Den som väntar på något gott? :p

Vilken galen middag för övrigt?! Snacka om kränkt much?

Du får rapportera om hur den är sedan. Särbon har börjat luta åt en sådan, det går inte att uppbringa en CR-V med de krav han har.

Middag på mitt hotell i Norrbotten: isbergssallad med säsongens grönorange tomater, skivade burkoliver, kokta men hårda potatisar, pannbiffar som nästan inte smakade något alls, lingonsylt.

Odrickbart kaffe.

Har jag sagt att jag inte tycker om kokt potatis?

Tack vare att jag har varit vaken sedan klockan 04.30, flugit hit och arbetat utomhus hela dagen, åt jag ändå en normalstor portion.

Idag har jag ätit ganska tråkig mat inte en, utan två gånger. Varför ändra ett vinnande koncept?

Min lunchmatlåda avnjöts utomhus i S-O-L-E-N. Lunchen bestod av sallad på rostade rotfrukter, ruccola, kikärtor, parmesan och pumpafrön. Vinägretten hade visst stannat hemma, så det blev rätt torrt. Men. Solen. Vad är väl torr sallad?

Jag kom nyss hem och har ätit en rätt tråkig repris på lunchen, eftersom jag var för trött för att göra annat än hälla lite kikärtor i en tallrik, skeda upp lite av ugnsrotfrukterna, smula över lite parmesan, micra(ah, inget är som i micron uppvärmda rotfrukter!) och sen mandolinhyvla på lite rå broccoli, slänga på lite ruccola och pressa över lite citron och skvätta på lite olivolja.

Imorgon är en ny matdag. Nu ska jag äta choklad.

Du får rapportera om hur den är sedan. Särbon har börjat luta åt en sådan, det går inte att uppbringa en CR-V med de krav han har.

I Will! Tror vi kommer bli oerhört nöjda, även om vi inte alls hade planerat att köpa bil. Särskilt inte ny! :p Sämsta affären man kan göra - jag vet... Wääh. Men, får en del rabatt pga kontakter, så det känns ändå okej.

Blir ett litet lyft från vår nuvarande(och förvisso högt älskade), en Peugeot 107... :angel:

Jag har haft en lätt surrealistisk matupplevelse idag.
Är i Belgien med sambon och efter att ha letat upp hotellet var det lite panik med mat. Så vi knatar ner och sätter oss på ett ställe som ser okej ut. Det var det inte :grin:

Dom hade typ lunch-meny eller något så vi körde på det.
Först ut var en slät grönsakssoppa, smakade typ grönsaksbuljong. Inte riktigt min grej så jag äter kanske hälften. Kyparen ser orolig ut och frågar om det inte är gott. Jag får hjärnsläpp och säger typ "njaee, det var väl okej". Kyparen ser assur ut och klampar iväg.
Vi väntar och väntar på rätt nummer två som för mig skulle vara grillad lax. Först kommer en gryta musslor in som ingen av oss har beställt samt sambons mat. Allt försvinner ut när vi påtalar detta, vi väntar och väntar på rätt mat. När den väl kommer är det lax stekt till oigenkännlighet med pommes och majonnäs till.

Efter att ha ätit upp så försöker vi desperat få kontakt med en av kyparna (totalt betjänas vi av tre olika) som vandrar omkring vid vårt bord men som ignorerar oss totalt (!!!). Iom de två första rätterna är vi inte så imponerade och har liksom väntat i typ en timme totalt, så vi frågar om vi kan få betala. Kyparen stirrar på oss och säger, riktigt syrligt, att vi minsann ska få efterrätt också. Här känns det ungefär som om han springer ut i köket och hämtar för att sen drämma ner tallrikarna framför oss. Så vi avrundade lunchen/middagen med en torr våffla dränkt i chokladsås och spraygrädde (vilket inte hjälpte torrheten).

Nu har jag gett upp efter en lång dag så vi har parkerat oss på hotellrummet och jag äter mango från närmsta snabbköp :up:
Nämen herregud! Vilken katastrof! Det påminner mig om en recension jag läste på TripAdvisor en gång, där kunden inte var så nöjd med sin upplevelse. Då hade restaurangchefen gått in och svarat med en lååång text om hur det minsann var kunden som inte visste något om sann Italiensk mat, att de hade valt helt fel rätter på menyn, att de inte hade gjort tillräckligt för att få kyparnas uppmärksamhet osv osv osv... Fullständigt oemottaglig för någon form av kritik! Det känns tyvärr som att det finns en del sådana oresonliga personer i den branschen... Hoppas att resten av resan blir bättre!

Det kan jag förstå :p Jag har faktiskt alltid en hela bubbel i kylen. Kanske inte alltid champagne beroende på min kassa men iaf bubbel. Man vet aldrig när det behövs lite bubblor :)
Ett av mina favorit-motton här i livet: "I always keep a bottle of wine in the fridge, in case of a special occasion. Sometimes the special occasion is that there is a bottle of wine in the fridge." :)

Att fylla 30 är också oerhört bra för champagneförrådet!

Jordärtskockssoppan blev riktigt god, något recept från google. Hade smetana i istället för grädde. Har lite svårt för jordärtskockor pga förätit mig en gång, men det smakminnet verkar ha fallit i glömska nu!

Himmel och pannkaka vad jag spammar denna tråden idag, men jag måste bara få tala om hur god min köttfärssås blev! Jag ville aldrig sluta äta! Tack @TeamLundVer @Killaloe och @VLMF, jag körde på en blandning av era förslag och lät kalaset koka i en timme ungefär tillsammans med rödvin och en skvätt balsamvinäger. :d

Åh, vad gött det låter. Jag är sämst på att göra köttfärssås!

Och jag måste säga att det var ett ytterst bra citat ovan :D

Jag är inget fan av LCHF, men det stämmer faktiskt att mer och mer forskning visar på att det inte finns någon länk mellan mättat fett och hjärt & kärlsjukdomar utan att det istället är kolhydrater som bör undvikas.

Ancel Keys (a.k.a. den fettfria rörelsens fader) forskning har visat sig vara felaktig och djupt partisk. Hans hypoteser fanns ofta vara inkorrekta och han använde mycket selektiv data. Hans berömda studie "Seven Countries" inkluderade till exempel bra mycket mer än sju länder, men bara de länder (alltså sju stycken) som bekräftade hans hypotes (om fett länkat till hjärt & kärlsjukdomar) inkluderades. Frankrike uteslöts, till exempel, då det är ett land med hög fettkonsumtion men med lite hjärt & kärlsjukdomar.

Efter Keys forskning uppmanades folk istället äta mer kolhydrater, vilka på senare dagar har upptäckts vara stora bovar då de förvandlas till socker i blodet och triggar insulinet. Studier som visat på att socker inte är farligt utan istället skyller på fett, har även de visat sig vara felaktiga och sponsrade av sockerindustrin (länk)

Jag är dock ingen förespråkare för LCHF för det och är inte ett dugg övertygad om att det är en hälsosam livsstil att leva enligt under en längre tid, men det går inte att förneka att det är relevant att börja se kolhydraterna som den stora fienden istället för fettet. Det kommer dock att ta många, många år innan världen (inklusive sjukvården) tar till sig det här och fettets stämpel som dåligt lär inte försvinna på ett par decennier...
Tja, "mer och mer forskning" är en sak, men jag väntar tills det finns konsensus kring något som leder till t ex ändrade kostråd. Jag skulle aldrig våga sätta mig på höga hästar över världen och vården och säga jag visste bättre, det har bara inte slagit igenom hos dem än. Det förvånar mig faktiskt att du skriver så.

Tja, "mer och mer forskning" är en sak, men jag väntar tills det finns konsensus kring något som leder till t ex ändrade kostråd. Jag skulle aldrig våga sätta mig på höga hästar över världen och vården och säga jag visste bättre, det har bara inte slagit igenom hos dem än. Det förvånar mig faktiskt att du skriver så.
Oj, nej det var verkligen inte meningen att låta som att jag tycker att jag vet mer än vården eller som att jag vet bättre! Naturligtvis ska man gå efter sin vårdpersonals råd eftersom att det inte finns någon garanti för någonting, och inget sätt passar alla. Just därför skrev jag just att det finns "mer och mer forskning som visar" - inte att det är en absolut sanning som alla bör leva efter.

Vad jag gjorde sedan var mer menat som en summering av vad som faktiskt hänt, eftersom att det är ett ganska intressant och uppseendeväckande skifte som jag upplever förvånar och förvirrar många. Och det som faktiskt hänt är ju att den genom tiderna största förespråkaren för att fett är farligt medvetet har spridit felaktig och partisk information. Något som i princip kom att forma hela sättet stora delar av världen ätit på de senaste 30-40 åren, och som lett till en väldig massa produkter med låg fetthalt men som innehåller en massa socker och annat skräp istället. Det tycker jag är intressant, och det var det jag ville belysa och upplysa om.

Jag ber om ursäkt ifall jag uppfattades som en dryg besserwisser, jag ser att jag låter lite så i mitt sista stycke där. Min mening var verkligen bara att förklara lite mer om varför fokus har skiftat från fett till kolhydrater på senaste; jag hade inte som syfte att få folk att äta annorlunda eller misstro vården!

Oj, nej det var verkligen inte meningen att låta som att jag tycker att jag vet mer än vården eller som att jag vet bättre! Naturligtvis ska man gå efter sin vårdpersonals råd eftersom att det inte finns någon garanti för någonting, och inget sätt passar alla. Just därför skrev jag just att det finns "mer och mer forskning som visar" - inte att det är en absolut sanning som alla bör leva efter.

Vad jag gjorde sedan var mer menat som en summering av vad som faktiskt hänt, eftersom att det är ett ganska intressant och uppseendeväckande skifte som jag upplever förvånar och förvirrar många. Och det som faktiskt hänt är ju att den genom tiderna största förespråkaren för att fett är farligt medvetet har spridit felaktig och partisk information. Något som i princip kom att forma hela sättet stora delar av världen ätit på de senaste 30-40 åren, och som lett till en väldig massa produkter med låg fetthalt men som innehåller en massa socker och annat skräp istället. Det tycker jag är intressant, och det var det jag ville belysa och upplysa om.

Jag ber om ursäkt ifall jag uppfattades som en dryg besserwisser, jag ser att jag låter lite så i mitt sista stycke där. Min mening var verkligen bara att förklara lite mer om varför fokus har skiftat från fett till kolhydrater på senaste; jag hade inte som syfte att få folk att äta annorlunda eller misstro vården!
Igen då - vänta tills det finns konsensus kring forskning som leder till ändrade kostråd i vården, från myndigheter osv. De kostråd som används idag vilar naturligtvis tungt på vetenskaplig grund. Hur stor del av den grunden som kan härledas till en enda person tror jag att man ska vara väldigt försiktig med att uttala sig om. Visst kan kostråd komma att ändras, även radikalt - men då krävs det igen stabil vetenskaplig grund.

Slut på OT för min del.

Igen då - vänta tills det finns konsensus kring forskning som leder till ändrade kostråd i vården, från myndigheter osv. De kostråd som används idag vilar naturligtvis tungt på vetenskaplig grund. Hur stor del av den grunden som kan härledas till en enda person tror jag att man ska vara väldigt försiktig med att uttala sig om. Visst kan kostråd komma att ändras, även radikalt - men då krävs det igen stabil vetenskaplig grund.

Slut på OT för min del.
Och jag vill hävda att det finns en väldigt stabil vetenskaplig grund för just detta. Annars hade jag naturligtvis inte uttalat mig om det. Och jag var som sagt ute efter att berätta en historia, att ge en kort förklaring till ett fenomen som nämndes i tråden, inte efter att ställa mig över myndigheterna och ändra hur folk lever sitt liv. Men ok, jag avstår från att kommentera vidare i ämnet. Slut på OT!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka