Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så bekvämt lagd att jag fortsätter äta rester, om än ngt uppiffade. Ugnsbakade rödbetor och rotselleri, het ajvar, hummus och ruccola, rostad mandel och god olivolja. Inspirerad av er i tråden hade jag lite balsamico på också och blev lite besviken(jag är en sucker för vinäger, ja för syra i mat i allmänhet, men den här var inte alls så god). Jag tycker balsamico kan vara så väldigt trist när en är dum nog att köpa de billigare varianterna, som är fulla av druvjuice och socker.

Så, ni som älskar balsamico, vad är era bästa tips, vilken köper ni?

Jag är så bekvämt lagd att jag fortsätter äta rester, om än ngt uppiffade. Ugnsbakade rödbetor och rotselleri, het ajvar, hummus och ruccola, rostad mandel och god olivolja. Inspirerad av er i tråden hade jag lite balsamico på också och blev lite besviken(jag är en sucker för vinäger, ja för syra i mat i allmänhet, men den här var inte alls så god). Jag tycker balsamico kan vara så väldigt trist när en är dum nog att köpa de billigare varianterna, som är fulla av druvjuice och socker.

Zetas Sigillo rosso. Bra pang för priset tycker jag även om den galna prylbögen inom mig hemskt gärna vill testa någon av de där tjusiga svindyra flaskorna från någon deli. Min inre snåla smålänning har hittills hindrat mig :D

Jag köper en svindyr historia på en butik som heter Oil & Vinegar (finns i Malmö, gbg mm). Den skulle få sparsamma bukefalister att baxna prismässigt:D
Men den är god, dryg och inte full med socker och färgämnen. Flaskan är kitchigt guldfärgad.

Jag har en ekologisk variant som "sås-balsamico", den är väl medeldyr. Pytsar i så mycket i grytor/såsor att jag nog inte kan ha en dyrare till just det... Sedan har jag en creme-balsamico till sallader och sånt, den är dyrare och mindre. Sedan har jag en ekologisk creme-balsamico i skafferiet på jobbet med så jag kan toppa mina matlådor :D

Jag har en ekologisk variant som "sås-balsamico", den är väl medeldyr. Pytsar i så mycket i grytor/såsor att jag nog inte kan ha en dyrare till just det... Sedan har jag en creme-balsamico till sallader och sånt, den är dyrare och mindre. Sedan har jag en ekologisk creme-balsamico i skafferiet på jobbet med så jag kan toppa mina matlådor :D

Man måste ha en konsumtionsbalsamico såväl som konsumtionsvin. Jag häller inte min dyra i sås eller på ugnsrostade grönsaker heller, men på en sallad eller som topping där den framträder är den oslagbar!

Man måste ha en konsumtionsbalsamico såväl som konsumtionsvin. Jag häller inte min dyra i sås eller på ugnsrostade grönsaker heller, men på en sallad eller som topping där den framträder är den oslagbar!

Samt matlagningsrom, -whisky, -konjak, -sherry, -portvin, -madeira och -sake :o

Bänken bredvid spisen ser ut som ett barskåp :D

Senast ändrad:
Igen då - vänta tills det finns konsensus kring forskning som leder till ändrade kostråd i vården, från myndigheter osv. De kostråd som används idag vilar naturligtvis tungt på vetenskaplig grund. Hur stor del av den grunden som kan härledas till en enda person tror jag att man ska vara väldigt försiktig med att uttala sig om. Visst kan kostråd komma att ändras, även radikalt - men då krävs det igen stabil vetenskaplig grund.

Slut på OT för min del.

Eftersom jag numera - av skrämmande påkommen anledning - försöker laga mat som ska vara så bra som möjlig just för personer med hjärt/kärl-problem så försöker jag lära mig så mycket som möjligt om ett område jag tidigare inte tänkt speciellt mycket på. Tidigare har jag enbart kört på det som är godast (men ändå hyfsat nyttigt) , nu försöker jag tänka ett varv till för att undvika t.ex onödigt mättat fett. :)

Eftersom jag numera - av skrämmande påkommen anledning - försöker laga mat som ska vara så bra som möjlig just för personer med hjärt/kärl-problem så försöker jag lära mig så mycket som möjligt om ett område jag tidigare inte tänkt speciellt mycket på. Tidigare har jag enbart kört på det som är godast (men ändå hyfsat nyttigt) , nu försöker jag tänka ett varv till för att undvika t.ex onödigt mättat fett. :)
Så skulle jag också göra. Jag har ju lite högt kolesterol, förmodligen pga ärftlighet, och när jag fick det konstaterat hos läkare så kom vi att tala om lchf. "De som äter det har skyhöga värden", sa hon. Det var alltså hennes erfarenhet från jobbet på vårdcentralen.

Så skulle jag också göra. Jag har ju lite högt kolesterol, förmodligen pga ärftlighet, och när jag fick det konstaterat hos läkare så kom vi att tala om lchf. "De som äter det har skyhöga värden", sa hon. Det var alltså hennes erfarenhet från jobbet på vårdcentralen.

Det har jag också hört från flera som testat LCHF. Värdena var sky high.

Så säger även både min förra och nuvarande företagsläkare/-hälsovård.

Så numera läser jag innehållsförteckningar med nymornat intresse. Och blev då t.ex väldigt förvånad över att kokosolja - som jag läst mycket hälsopositivt om - var typ 99 % mättat fett. En annan överraskning var hur farliga chiafrön är i för stora mängder - 1 msk/dag.

Det var en bra motivering för mig att undvika dylikt.
Hjärt- och kärlsjukdomar är grejen i min släkt bland kvinnorna främst.

Jag är ju skittråkig men jag jag tror på balans i allt, inkl mat. Jag vet så väl vad som händer om man förlorar balansen vad gäller mat, åt båda hållen. Äter man allsidigt och håller ett extra öga på det som innebär en risk för en tror jag man kommer långt.

Så numera läser jag innehållsförteckningar med nymornat intresse. Och blev då t.ex väldigt förvånad över att kokosolja - som jag läst mycket hälsopositivt om - var typ 99 % mättat fett. En annan överraskning var hur farliga chiafrön är i för stora mängder - 1 msk/dag.

Framför allt är de vidriga :yuck: Jag testade och det kvittar om de är onyttiga eller nyttiga för oavsett klarar jag inte av att äta dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka