Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns ju lite olika sätt att praktisera LCHF varav man tagit upp det mest extrema här.
Mannen och jag åt LCHF för ett antal år sedan men då såg det ut ungefär såhär:

Frukost: omelett på 2 ägg stekt i smör, tomat
Lunch: kött, grönsaker (ej rotfrukter), sås
Middag: 1 macka gjord på mandelmjöl el liknande, smör, pålägg

(Inga lightprodukter)

Vi slutade äta godis och åt istället lite nötter eller en bit mörk choklad.

Upplägget gjorde att vikten sjönk en hel del. Anledningen var att vi åt mat som mättade mer och därför stoppade i oss färre kalorier. :up:

Min man höll på att få en grym tid på Gbg-varvet det året (beräknades komma in 10min under personbästa) tyvärr tog han en energidryck på sista vätskekontrollen och magen sparkade bakut. :(

Framförallt för min man var detta sättet att äta optimalt då hans mage verkar vara lite känslig för gluten (inte allergisk dock). Maten blir dock lite begränsad och i längden tyckte vi det var tråkigt.

Himmel och pannkaka vad jag spammar denna tråden idag, men jag måste bara få tala om hur god min köttfärssås blev! Jag ville aldrig sluta äta! Tack @TeamLundVer @Killaloe och @VLMF, jag körde på en blandning av era förslag och lät kalaset koka i en timme ungefär tillsammans med rödvin och en skvätt balsamvinäger. :d

Det är ofta det blir godare med en skvätt vinäger. Jag missade att ha i balsamvinäger en gång när jag skulle göra pullad kossa och vilken skillnad i smaken det blev! Mycket plattare och inte lika "rich".

Jag gör ju min egen glaze och bbq-sås också och då använder jag ofta äppelcidervinäger eller vitvinsvinäger :up:

Det är ofta det blir godare med en skvätt vinäger. Jag missade att ha i balsamvinäger en gång när jag skulle göra pullad kossa och vilken skillnad i smaken det blev! Mycket plattare och inte lika "rich".

Jag gör ju min egen glaze och bbq-sås också och då använder jag ofta äppelcidervinäger eller vitvinsvinäger :up:
Ja visst, jag fattar inte varför jag inte provat detta innan! Jag är inte ett dugg förtjust i vinägersmak som sådan, men som en liten touch i saker och ting blir det bevisligen toppen! :)

Ja visst, jag fattar inte varför jag inte provat detta innan! Jag är inte ett dugg förtjust i vinägersmak som sådan, men som en liten touch i saker och ting blir det bevisligen toppen! :)

Ja, det ska ju inte vara så mycket att det smakar vinäger.

Senap är en annan sådan där underskattad krydda (som jag fö också oftast har i min pullad någonting och rubs/glazes :D). Samma där, det ska inte smaka senap men den föser ihop de andra smakerna suveränt. Oftast använder jag Colemans senapspulver.

Jag var på Rocky Horror Picture Show igår, med audience participation och allt! Sjukt kul och väldigt skumt, haha.

Innan det åt väninna och jag middag på Le Pain Francais. Jag åt hamburgare då de hade slut på det jag hade ställt in mig på, men den var löjligt god. Pommes fritesen också!

Idag jobbar jag hemifrån för pam-pam-pam - min nya spis ska komma någon gång mellan 10 och 15! Äntligen kan det bli lite ordning på torpet. Tills dess ska jag äta lite rostat bröd tror jag.

Efter att ha ätit veganska matlådor i en smålandshåla hela veckan blev det pre-fredag igår kväll med potatisgratäng, ekologisk ryggbiff som jag öste med smör och vitlök + mitt favoritrödvin. Himmelskt gott (troligen delvis tack vare veckans uppladdning).

Ikväll ska jag på restaurang (Pinchos, inte mitt val) men imorgon kväll ska det nog lagas något härligt, får se vad det blir. Trevlig helg på er!

Filobakelse med butternut squash och fetaost till lunch. Den serverades med avocado & ärtröra, samt något som kallades Persian love rice (:confused:). Det var gott och fräscht, men hade blivit bättre ifall de inte envisades med att ha hela kardemummakapslar och nejlikor i salladen. De ger mycket god smak, men när man upprepade gånger råkar bita hål på en hel kapsel blir det lätt lite för mycket av det goda för en sån som mig.

Ikväll ska jag ut och fira St Patricks Day med en irländsk kompis, så det blir nog mest öl till middag faktiskt. Jag är hälsan själv!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka