Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som att gå in i klädskåpet och upptäcka Narnia? Känns kanske som att det finns andra världar jag är mer intresserad av. Men jag tänkte att det i Bukes samlade kunskapsreserv fanns ett enkelt och lättförklarligt svar. :)
De menar att tidigare forskning hade fel och att det nu finns mängder av studier som visar att mättat fett inte t ex ökar risken för hjärt/kärlsjukdom.

Istället är ju kolhydrater huvudfienden.

De menar att tidigare forskning hade fel och att det nu finns mängder av studier som visar att mättat fett inte t ex ökar risken för hjärt/kärlsjukdom.

Det verkar inte som om sjukvården har tagit till sig dessa studier i alla fall. För några sådana råd från deras sida har jag då inte hört. Och på tyvärr har jag ju haft lite kontakt just med hjärt/kärlsjukvården på senare tid.

Det verkar inte som om sjukvården har tagit till sig dessa studier i alla fall. För några sådana råd från deras sida har jag då inte hört. Och på tyvärr har jag ju haft lite kontakt just med hjärt/kärlsjukvården på senare tid.
Nej, de är ju i strid med vården om det där. De tycker att "deras" forskare vet bättre.

Ja, det ägs ju av antroposofer. Men jag vill minnas att Kung Markatta har kommit upp till diskussion i de här trådarna tidigare, just för att någon menade att de är antroposofer.

Själv uppfattar jag Kung Markatta som en äldre föregångare inom den "ekologiska hypen", och dessutom ekologiskt av miljöskäl och andra sociala skäl snarare än hälsoskäl (där den västerländske konsumentens hälsa sätts i första rummet) och som ett på det hela taget gröna-vågen-snällt företag. Det är ju inte heller ett gourmetmärke, utan kvaliteten varierar och har varierat än mer bakåt i tid.
Får försöka komma ihåg det. Så jag inte hänger ut någon felaktigt.

Jag tänker att allt fett måste verka laxerande... en spännande kost.
Samtidigt är min erfarenhet att mer protein och mindre kolhydrater har motsatt verkan. När jag åt en tredjedel vardera av fett, protein och kolhydrater var jag på toaletten mycket mer sällan. Har för mig att många LCHF-are också har den upplevelsen, att de bajsar mindre och fiser mindre. De tar det som ett tecken på att deras diet är bättre men jag vet inte om det är ett självändamål att bajsa mer sällan.

Nu har jag inte studerat LCHF i detalj eftersom min läkare varit så emot det, men om man läser beskrivningen av den;

Med LCHF-dieten ska du äta mer fett och protein, men mycket mindre kolhydrater. Dieten passar dig som inte vill gå hungrig när du bantar, och som kan tänka dig att leva utan mycket kolhydrater.

Det är alltså tydligt att det är en tillfällig diet för viktnedgång, inte ett hållbart sätt att lägga om hela sin livsstil. Jag tror säkert att den är effektiv under en begränsad tid när fokus är just på att gå ner i vikt, men nej, jag tror inte att äta så mycket mättat fett är bra för din kropp och hjärt- kärlsjukdomar i det långa loppet.

Innan jag skulle våga mig på den så vill jag ha mycket mer forskning på långvariga effekter särskilt för de som fortsätter under en längre tid och inte bara äter den till de når sin vikt eller kan bibehålla sin viktnedgång efter att ha avslutat den.

Det vi vet idag är att vikt inte spelar huvudrollen i hjärt- och kärlsjukdomar utan att även normala och underviktiga personer ligger i farozonen. Mycket beroende på kost. Det skulle dessutom vara intressant med uppföljande forskning om vad som händer med vikten av de som avslutat LCHF dieten, säg efter 1-2 år, bibehåller de den lägre vikten eller krävs det en ny omgång diet?

Idealet är naturligtvis att lägga om sin livsstil så att behovet av dieter försvinner samtidigt som den lägre vikten bibehålls. Även om den är ganska gammal har WHO gjort en studie av just behov av fett/kolhydrater och vad de kan få för mer långvariga effekter (nu tar jag för givet att studien inte handlar om kortvariga dieter) utan livsstil. http://springlfa.se/wp-content/uplo...tion_docs_Fats and Fatty Acids Summaryfin.pdf

Ibland har jag undrat hur sjutton människor höll sig smala för 100-50 år sedan utan diet och med relativt onyttig mat. Det visade sig att det var så enkelt som att portionerna var mycket mindre. Så du fick naturligt i dig mindre kalorier. Men fortfarande en relativt balanserad kost men med viss brist på frukt/grönsaker under vinterhalvåret. Kanske något att ta efter? Dessutom verkar fler människor ha gått/cyklat snarare än åkt lokaltrafik eller bil så de fick naturligt en lågintensiv men oftare motion.

2 rostade mackor, hoppas de får stanna. Att läsa denna tråd när man har maginfluensa är självplågeri. :banghead:

Drömmer om allt gott som stod på matsedeln denna veckan :cry:

Jag är inget fan av LCHF, men det stämmer faktiskt att mer och mer forskning visar på att det inte finns någon länk mellan mättat fett och hjärt & kärlsjukdomar utan att det istället är kolhydrater som bör undvikas.

Ancel Keys (a.k.a. den fettfria rörelsens fader) forskning har visat sig vara felaktig och djupt partisk. Hans hypoteser fanns ofta vara inkorrekta och han använde mycket selektiv data. Hans berömda studie "Seven Countries" inkluderade till exempel bra mycket mer än sju länder, men bara de länder (alltså sju stycken) som bekräftade hans hypotes (om fett länkat till hjärt & kärlsjukdomar) inkluderades. Frankrike uteslöts, till exempel, då det är ett land med hög fettkonsumtion men med lite hjärt & kärlsjukdomar.

Efter Keys forskning uppmanades folk istället äta mer kolhydrater, vilka på senare dagar har upptäckts vara stora bovar då de förvandlas till socker i blodet och triggar insulinet. Studier som visat på att socker inte är farligt utan istället skyller på fett, har även de visat sig vara felaktiga och sponsrade av sockerindustrin (länk)

Jag är dock ingen förespråkare för LCHF för det och är inte ett dugg övertygad om att det är en hälsosam livsstil att leva enligt under en längre tid, men det går inte att förneka att det är relevant att börja se kolhydraterna som den stora fienden istället för fettet. Det kommer dock att ta många, många år innan världen (inklusive sjukvården) tar till sig det här och fettets stämpel som dåligt lär inte försvinna på ett par decennier...

Ibland har jag undrat hur sjutton människor höll sig smala för 100-50 år sedan utan diet och med relativt onyttig mat. Det visade sig att det var så enkelt som att portionerna var mycket mindre. Så du fick naturligt i dig mindre kalorier. Men fortfarande en relativt balanserad kost men med viss brist på frukt/grönsaker under vinterhalvåret. Kanske något att ta efter? Dessutom verkar fler människor ha gått/cyklat snarare än åkt lokaltrafik eller bil så de fick naturligt en lågintensiv men oftare motion.
Det finns ju s.k. "caveman diets" som baserar sig på detta att man ska äta som de åt på stenåldern innan processad mat fanns och innan kolhydrater var den främsta källan till energi. Där är fokus istället på framförallt protein, men även fett. Min sambo har ätit enligt en sådan diet (Paleo) ett tag nu och gick ner 8 kg på två månader - trots att han inte var överviktig när han började, och trots att viktnedgång inte var det huvudsakliga målet. Mest tack vare att det helt enkelt blivit färre kalorier, då de kalorier han ätit varit så pass näringstäta.

Han har inte heller haft några problem med magen kan tilläggas, det finns gott om fibrer i alla gröna blad han äter som ser till att tarmen håller sig i schack :p Så nog funkar det alltid, men gudars vad tråkigt livet verkar!

Jag vill ha tips på era bästa köttfärssåsrecept! En enorm craving för köttfärssås har av någon anledning infunnit sig, men känner mig inte så inspirerad att ta tag i mitt vanliga recept (som inte är något recept utan mer en blandning av diverse saker som råkar ligga i kylen, typ).

Hit me!

Jag vill ha tips på era bästa köttfärssåsrecept! En enorm craving för köttfärssås har av någon anledning infunnit sig, men känner mig inte så inspirerad att ta tag i mitt vanliga recept (som inte är något recept utan mer en blandning av diverse saker som råkar ligga i kylen, typ).

Hit me!

Lök
Rivna morötter
Kidneybönor
Burkchanpinjoner hela (enda gången man kan använda dem)
Majs
Krossade tomater
Tomatpuré
Grädde
Köttfärs
Salt
Peppar
Chili

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok