Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde inget oförglömligt intryck av välsignade orsaker. Att jag Är oförglömlig som person är en annan historia ;).
Ingen vräkning/utflyttning och ingen buffé av wienerbröd.
Fina fruktfat att plocka ifrån under eftermiddagen och sedan serverades en fräsch salladsbuffé, små helstekta, örtkryddade, potatisar, kött som var så väl tillagat att det smälte i munnen och en pepprig svampsås som man hade kunnat äta med sked, direkt ur skålen, utan tillbehör.

Nu ska jag jäsa på soffan och drömma om rött vin och ost. ;)

Igår gjorde jag 'ful' kimchi. Fick tag på en burk med kimchibas i en asiatisk affär och gjorde snabbversionen i går kväll. Saltade i två timmar, hällde över i ett durkslag och kramade ur så mycket vatten som möjligt. Hällde på lite sås och blandade.

Tyvärr har jag ingen riktig glas eller keramik förseglingsburk så det blev en vanlig tom fd glassburk. Inte idealt precis. Nu ska den bara stå i 1-3 dagar på diskbänken och sedan in i kylskåpet. Riktig kimchi varar ju i minst 5 månader medan den här i bara 6 veckor. Men smakar den ok så gör jag riktig kimchi men med samma bas sås. Spännande att se hur det smakar. Har redan bulgogimarinerad entrecote i frysen. Så med lite koreansk gurksallad blir det verkligen smaskens :d

@vallhund tänker nog på Saltå Kvarn.
Ja, det ägs ju av antroposofer. Men jag vill minnas att Kung Markatta har kommit upp till diskussion i de här trådarna tidigare, just för att någon menade att de är antroposofer.

Själv uppfattar jag Kung Markatta som en äldre föregångare inom den "ekologiska hypen", och dessutom ekologiskt av miljöskäl och andra sociala skäl snarare än hälsoskäl (där den västerländske konsumentens hälsa sätts i första rummet) och som ett på det hela taget gröna-vågen-snällt företag. Det är ju inte heller ett gourmetmärke, utan kvaliteten varierar och har varierat än mer bakåt i tid.

Deras produkter är inte heller märkta med Demeter, vad jag kan påminna mig.
När jag kollar på hemsidan så är Kung Markatta märkt med följande
Krav
Eu-ekologiskt
Fairtrade
Ä-märket ("äkta vara")
Klimatkompenserat

Ingenstans hittar jag något om att företaget skulle ha någon antroposofisk filosofi, vilket jag tycker brukar framgår ganska så tydligt när antroposofer presenterar sin verksamhet.

Ikväll ska jag tråkigt nog inte äta moussaka med härlig lammfärs och stekt aubergine (...) utan ärtsoppa på gröna ärtor, grönsaksbuljong, sambal oelek och lite färskost. Jag fick det hos en vän för ett tag sen och det är överraskande gott och tillfredsställande i all sin enkelhet! Lite surdegsbröd till med samma färskost blir det också.

När jag kollar på hemsidan så är Kung Markatta märkt med följande
Krav
Eu-ekologiskt
Fairtrade
Ä-märket ("äkta vara")
Klimatkompenserat

Ingenstans hittar jag något om att företaget skulle ha någon antroposofisk filosofi, vilket jag tycker brukar framgår ganska så tydligt när antroposofer presenterar sin verksamhet.
Så vitt jag kunde se så nämnde de inte ens "biodynamiskt".

Jag måste koka ärtsoppa någon dag. Tack för inspirationen @inverterad

Raggmunk, bacon och lingonsylt i dag. Kokt potatis, ärtor och fiskpinnar till BARNET.
Läste om någon som serverade raggmunken med rostade rödbetor och fetaostkräm istället för bacon/fläsk och lingon, det ska jag prova nästa gång.

Jag får lust att göra en god tomatsås på dem för att se vad de smakar då. Men pastaberg ingår inte riktigt i kaloribudgeten just nu. :meh:

Jag gör en grönsaksgryta med krossade tomater, squash, aubergine, lök, champinjoner, vitlök och en massa örtkryddor. Av den kan du äta typ HUR MYCKET SOM HELST och det ryms även inom ytterst snåla budgetar. :) Till det kan du ta ett gott bröd eller liiite pasta. Eller halloumi!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka