Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Studentmottagningen var en matmässig HISS (ja, den var trevlig i övrigt också förutom vädret :down:). De hade gjort två sorters snittar till välkomstdrinken, en tunnbrödsrulle med räkröra och en gustafskorvröra på hårt tunnbröd (jag testade bara rullen för jag äter inte hästkött).

Sedan var det buffé med två sorters pajer (västerbottenost i portionsstorlek samt feta, oliv och tomat), rostbiff, skivad marinerad kycklingfilé, sallad, potatissallad (utan klet), pastasallad, tzatziki, bröd, smör och ost (kan ha glömt något). Allt väldigt vällagat och gott så särbon och jag berömde verkligen kockarna. Vi skippade kaffet med tårta för det är inte riktigt vår grej plus att särbon var så trött att han nästan somnade för han kom ju hit mitt i natten :D Tårtorna/kakorna så dock väldigt goda ut.

Jag är glad att det inte var smörgåstårta :up:

Jag har långhelg i Växjö för bröllop. Igår asiatisk fusion nånting-restaurang (svampgyoza, edamame, tonfiskmaki och bao med karamelliserad fläsksida, Hoisin och kimchi. Vitt vin). Riktigt smarrigt. Förmiddagen idag har spenderats på frisersalong med bubbel, hämtfrukost från PM & Vänner, jordgubbar och plockgodis. Ser fram emot kvällen! Två islandshästar ska närvara vid vigseln och jag är vittne :D

I mitt kök överträffas ständigt de kulinariska höjderna. I går åt BARNET och jag blodpudding; hon åt med lingonsylt och jag med smörstekta äppelskivor. Middagen tog sambon och hans kompis hem från pizzerian (där det var sjuk kö), och det var de största kebabtallrikar som vi någonsin fått därifrån. Onödigt mycket pommes frites.

Just nu står min och BARNETS lunch i ugnen: fiskpinnar. Till det stuvad spenat från frysen som jag omsorgsfullt värmt i kastrull på spisen, och finriven morot, som BARNET i detta nu smaskar på tillsammans med en rejäl klick majonnäs.

I mitt kök överträffas ständigt de kulinariska höjderna. I går åt BARNET och jag blodpudding; hon åt med lingonsylt och jag med smörstekta äppelskivor. Middagen tog sambon och hans kompis hem från pizzerian (där det var sjuk kö), och det var de största kebabtallrikar som vi någonsin fått därifrån. Onödigt mycket pommes frites.

Just nu står min och BARNETS lunch i ugnen: fiskpinnar. Till det stuvad spenat från frysen som jag omsorgsfullt värmt i kastrull på spisen, och finriven morot, som BARNET i detta nu smaskar på tillsammans med en rejäl klick majonnäs.
Det låter fantastiskt! Klass och finess rakt igenom.

Det var gudomligt gott! :D

(Fast sanningen att säga tycker jag ju faktiskt om både blodpudding, fiskpinnar/torskpanetter och frysens stuvade spenat, och kan äta det även om inga barn finns att skylla på. :angel: :D)
Stuvad spenat var den enda grönsak jag accepterade som barn. Nu var det länge sedan jag åt det, men jag äter mängder av spenat ändå.

Potatissallad med sugar snaps och körsbärstomater, grillad sojakorv och majskolv.
Blåbärspaj och vispgrädde. Rudenstams Svarta vinbär mousserande.

Behöver någon form av hjälp... Har bestämt mig för att ha inflyttningsfest i mitt nya hus på fredag. Behöver då bjuda på något ätbart och tänker mig nog egentligen någon form av vegetarisk buffé (vegetarisk för att jag tycker att det är gott och för att jag tycker om att jävlas med köttpotatisochbrunsås-människorna :D). Frågan är vad jag ska göra, kan man säga. Det är ju bra om rätt mycket går att göra i förväg (gärna samtidigt som jag bär möbler, packar upp och tapetserar :angel:). Och om det är gott, såklart. Fast det är väl rätt självklart. Till sådär cirka 20ish personer.

Om andra förslag finnes mottages de med tacksamhet :)

Fortsätter sparrisextasen. Hur kan sparris vara så galet billigt i år?

Till förrätt: vit sparris med riven parmesan (för att hålla måttan efter gårdagens hollandaisefrosseri).

Huvudrätt: frittata med grön sparris, körsbärstomater och färsk basilika.

Dessert: resten av gårdagens rabarberpaj med vaniljsås.

Rött vin. Inget kaffe för det är först nu vi har hunnit fram till desserten.

Behöver någon form av hjälp... Har bestämt mig för att ha inflyttningsfest i mitt nya hus på fredag. Behöver då bjuda på något ätbart och tänker mig nog egentligen någon form av vegetarisk buffé (vegetarisk för att jag tycker att det är gott och för att jag tycker om att jävlas med köttpotatisochbrunsås-människorna :D). Frågan är vad jag ska göra, kan man säga. Det är ju bra om rätt mycket går att göra i förväg (gärna samtidigt som jag bär möbler, packar upp och tapetserar :angel:). Och om det är gott, såklart. Fast det är väl rätt självklart. Till sådär cirka 20ish personer.

Om andra förslag finnes mottages de med tacksamhet :)

Linssoppa! Den godaste jag vet är Lisa Förares linssoppa. Ska leta fram receptet...

@jarakamandan, att ha vegetariskt för att provocera köttpotatisochbrunsås-människorna tycker jag är en fantastisk anledning. :angel: Funderar på något liknande till dotterns treårsdag i november. :D

Mitt tips är tofubollar! Gott, enkelt och kan göras i förväg. Snåla inte med saltet bara - det råkade jag göra andra gången vi gjorde dem och det blev inte lika bra. Vi har ätit dem med bara en matig sallad, men i dag tänkte vi även ha hummus och bröd till.

Kan man fråga om mattips här? Ville inte skapa en egen tråd :o

Vill tillaga torskrygg resp lax (inte samtidigt men är de två grejena jag velat kunna) i ugnen i nån trevlig goja. Frysta portionsbitar från Ica. Jag behöver dock mängder eller åtm et namn så jag kan googla på recept. Alltså jag kan laga korvstroganoff o följer receptet slaviskt, den nivån ni vet...

Det här receptet på torskrygg med gräslök och bacon är lätlagat och jättegott.
http://gourmetmorsan.blogspot.se/2010/04/sillahallens-torskrygg-med-bacon-och.html

Men smörgåstårta på bröllop!?

Då är det inte direkt någon fest då, utan mer som en mottagning på dagen?

De löste det som så att de hade mottagning direkt efter vigseln (med smörgåstårta) och sedan efterfest i en trädgård (med grillad korv och faktiskt god bål).

Jag tror att de helt enkelt gillar smörgåstårta, för det är vad som serverats på alla släktrelaterade event sedan år tillbaka :D

(Det var ett jättefint bröllop, får sägas! Jag och maken fick macka med vegansk cream cheese, krasse och tomat. Det var inte det värsta jag någonsin ätit.)

@jarakamandan, att ha vegetariskt för att provocera köttpotatisochbrunsås-människorna tycker jag är en fantastisk anledning. :angel: Funderar på något liknande till dotterns treårsdag i november. :D

Mitt tips är tofubollar! Gott, enkelt och kan göras i förväg. Snåla inte med saltet bara - det råkade jag göra andra gången vi gjorde dem och det blev inte lika bra. Vi har ätit dem med bara en matig sallad, men i dag tänkte vi även ha hummus och bröd till.

Tack för tipset! Sådana måste jag göra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama