Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gjorde faktiskt den linsgrytan nu @Hyacinth , tack för tipset! Eller, åtminstone kryddgrunden var enligt receptet. Sedan blev det mungbönor istället för linser, en driva vitkål som behövde ätas upp samt en konserv med jaclfruit som fick koka med a la fooled pork. Åts med jasminris, plommonchutney, citrontimjan och koriander från balkonglådan. 100% skafferi-diet och flera matlådor :up:

Syskonet tog tåget från Stockholm för att hälsa på i dag, och vi åt nämnda tofubollar, sallad gjord på maché, sweet gem, snackpaprika, rödlök och vinägrett med balsamico, ett oväntat gott butiksbakat valnötsbröd och hummis gjord på både kikärter och blandade vita bönor. Carlsbergs alkoholfria öl till.

Jag var så mätt efter lunchen att jag inte orkade någon riktig middag, utan jag tog en portion av dotterns kvällsgröt, som i kväll blev en långkokt historia på korngryn. Krämigt och gott!

Fett och kolhydrater, finns det något godare? På tillfällig visit i staden och drar genast nytta av att kunna äta hämt(fin)pizza till middag.

Dito här, har ätit pizza och pizzasallad från restaurang i närheten. Jag vägrar just nu laga mat efter ett gigantiskt migränanfall (tycker jag i alla fall) och orkar just ingenting. Horisontalläge och hämtmat är nivån i hemmet för tillfället.

Rostad potatissallad lätt väldigt gott, @Philosophia! Berätta gärna mer. :)

Det hela är mycket enkelt! Jag delar potatis i klyftor, som jag sedan delar på tvären för att de ska få bra storlek. Sedan rostar jag dem (naturella) i ugnen. När det är ca 5 minuter kvar strör jag över valfri mängd pumpakärnor och rostar vidare.

Medan potatisen är i ugnen så joxar jag ihop en vinägrett. Basen är olivolja (ganska mycket) och vit balsamvinäger (ganska mycket), flingsalt (snåla inte), peppar och någon tesked söt och mild senap. Äter jag fisk till kan jag ha i några droppar citron eller citronbasilika. Sedan brukar jag skiva i salladslök (eller om det inte finns så blir det väldigt tunt skivad rödlök), massor med persilja och gärna andra färska örter. Kanske lite vitlök. Egentligen är det bara att ösa i det man gillar och tycker passar. Kapris brukar göra sig i, liksom oliver. Vill man äta endast potatissalladen så passar det nog att även ha i fetaost.När potatisen har svalnat lite så är det bara att joxa ihop det med vinägretten.

Häromdagen räddade Lidl min middag. Jag missade precis en buss som jag hade tänkt ta och stanna vid Ica på vägen osv osv, men så blev det inte så utan jag tog en veva in till stan och gick till Lidl istället. Liten trio spanska ostar, liten bricka med italienska charkuterier och en minibaguette. Saken var biff, förlåt tapas, för någon femtiolapp.

I fredags gjorde jag en röd currygryta med fläskytterfilé, en chansning som blev väldigt bra. I lördags, torskfilé i foliepaket med dill, lite smör, pepparrot och purjolök. Den blev GRÅBRUN! Jag blev furiös! Men den var väldigt god. (Antagligen så var det pepparroten som missfärgade.)

Igår trodde jag att jag ville ha något texmexaktigt, men det... ville jag visst inte, för det blev hamburgare istället. Med cheddarost, het salsa och rå lök. Stekta burgarna med lite sriracha på varje sida. Enkelt, snabbt, starkt, lagom mättsamt.

Jag ska grilla idag (det blev inget i helgen, först pga studentmottagning och sedan för att vi var mer sugna på rökta räkor). En fint marmorerad ryggbiff är tinad och kommer antingen att få en torr rub eller en glaze under grillningen (eller både och). Till det blir det fyllda champinjoner, grillade tomater och baconlindad sparris om de har sparris på ICA till överkomligt pris. Jag har jobbat på rätt bra idag så det kanske blir Keldas creme fraiche-baserade bearnaise till. Inte lika gott som originalet men man sparar några kalorier.

Ryggbiffen igår blev jättegod. När jag var in på Willys och handlade idag hade de ryggbiff (samma märke, hängmörad och marmorerad) nedsatt med 40% pga kort datum. Det blir ryggbiff idag också :o

Färskpotatissallad :love:.

Potatisen fick sällskap av en klassisk kombo av dill, smör och salt. Dressing på honeymustard rörd med vitvinsvinäger ihopvispad med olivolja. Potatis och dressing blandade vi med kapris, gröna oliver, sockerärtor, rädisor, rödlök, gräslök och några slantar blandad stark korv :d.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka