Jag varierar med créme fraiche eller gräddfil ibland, men det lär ju vara väldigt försvenskat.Är inte all guacamole det? Det brukar väl vara mosad avocado, tomat, kryddor och sådant. Ingen ost eller annan mjölprodukt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag varierar med créme fraiche eller gräddfil ibland, men det lär ju vara väldigt försvenskat.Är inte all guacamole det? Det brukar väl vara mosad avocado, tomat, kryddor och sådant. Ingen ost eller annan mjölprodukt.
Är inte all guacamole det? Det brukar väl vara mosad avocado, tomat, kryddor och sådant. Ingen ost eller annan mjölprodukt.
Om jag ska@VLMF: Hälsa vulkanerna
Instämmer, jag har aldrig haft i någon mjölkprodukt i guacamole. Gör jag det blir det avokadoröra.
Magi!Jag tar oftast i lite gräddfil av ett enda skäl;
Jag är allergisk mot avokado, men blandar jag den med en mjölkprodukt svullnar inte läpparna upp och börjar klia
Jag trodde att frånvaron av vinägerreduktion var det som gör en hollandaise till skillnad från en béarnaise?Igår blev det en modifierad biff stroganoff med ris. Jag hade inga champinjoner hemma, så istället använde jag en påse kantareller som jag hade i frysen. Lite extra vitt vin i och en knivsudd sambal oelek och det blev riktigt gott faktiskt! Däremot ångrar jag att kokade ris till. Jag är inte särskilt förtjust i det. Pressad potatis hade varit godare.
Sedan efterlyser jag ett riktigt bra recept på hollandaise, gärna en förenklad variant utan vinägerreduktion. Jag får aldrig riktigt till smaken på den. Antingen smakar den för mycket vin (och känns lite kvalmig) eller så smakar den för mycket citron.
Jag trodde att frånvaron av vinägerreduktion var det som gör en hollandaise till skillnad från en béarnaise?
Jag gjorde hollandaise till sparris häromsistens, men jag tog inte ens vin. Smör, äggula, salt och pressad citron. Men det var kanske att göra det för enkelt för mig?
Jag följde det här recepetet. http://www.arla.se/recept/hollandaisesas/ Nu mätte jag inte salt och citron (jag är ju en fri själ!), men jag tog betydligt mindre än två matskedar. Jag tyckte det blev galet gott, men delvis hade jag tur den dagen genom att vara svårartat sugen på just smör-ägg-sås. Troligen ett bristtillstånd som lyckligtvis kunde hävas.Jag har sett båda varianterna, men har själv endast gjort utan. Men det är säkert som du säger.
Jag har gjort både med och utan vin i (någon gång med vitvinsvinäger och citron) och även helt utan citron, men då tvingades jag smaka av med citron efteråt för att få vettig smak.
Hur som helst, i fredags gjorde jag på citron endast och det blev på tok för surt. Jag använde 100 g smör, två äggulor och två matskedar pressad citron. Smakade av med salt och lite cayennepeppar.
Jag följde det här recepetet. http://www.arla.se/recept/hollandaisesas/ Nu mätte jag inte salt och citron (jag är ju en fri själ!), men jag tog betydligt mindre än två matskedar. Jag tyckte det blev galet gott, men delvis hade jag tur den dagen genom att vara svårartat sugen på just smör-ägg-sås. Troligen ett bristtillstånd som lyckligtvis kunde hävas.
Hade det inte varit för det där bristtillståndet, hade ett litet sting av cayenne nog varit välkommet, men det var inte cayennebrist jag led av.
Ja, det är ju ett Arlarecept. Då vet man att mängden mejeriprodukter kommer att vara mycket tillfredsställande.Toppen! Jag ska prova det receptet nästa gång!
Min besvikelse i fredags när såsen blev för sur kommer sig nog delvis av att jag följde ett recept från Allt om mat till punkt och pricka. Jag brukar höfta och smaka av, men eftersom jag inte har blivit helt nöjd tidigare så följde jag receptet. Det vann inte såsen på kan jag säga. Ditt recept ser ju betydligt mindre citronigt ut och innehåller också mer smör som rundar av det syrliga.
Då är ju hämtpizza att föredra!Får hoppas att det inte slutar med kletpotatissallad och rostbiff
Då är ju hämtpizza att föredra!
Edit: Nej, nu vet jag! Köp smörgåstårta!
Superbt tema!Haha! Jag fick lite gudomlig inspiration och insåg att det givna var falukorv. Jag och en kollega har ett förflutet i den branschen... Har bland annat testat smördegsinbakad Och eftersom mitt hus är från 70-talet och inredningen är mycket retro-inspirerad kan ju inget passa bättre än ugnsstekt falukorv. Sallad på isbergssallad, tomat och gurka. Det kommer bli oförglömligt! Har till och med googlat efter passande vin