Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här år vi kryddig kyckling (chili, ingefära, spiskummin bland annat) med harissayoghurt, sallad och hemgjorda tortillas till middag.

Väntar även på halvlek i fotbollen så någon kan gå till käket för att rensa jordgubbarna som jag vill äta till efterrätt :D

Känner mig übertöntig som lutar åt aningens mer konventionellt upplägg. Något med sill. Lokal öl. Hallands fläder. Lite lax på något gott sätt. Sparrispaj med skaldjur i, kanske? Lokala smaker? Pepparrot? Sandodlad färskpotatis, men jag gillar inte potatis till sill utan vill hellre ha danskt rågbröd.

Om man äter dels lite sill, dels lite annat, måste man ha en silltallrik då och sedan byta inför "huvudrätten"? Jag vill inte laga huvudrätt, jag vill ha lite av varje och det känns överdrivet borgerligt med silltallrik och "huvudrätt". Men jag vill gärna ha lite sill för all del.

Tänkte uppdra åt partner att fixa en jordgubbsurpris till dessert, hen fixar säkert även Aperol sprits som inledande dryck.

Lite lax på något gott sätt.
Inkokt med fläder? Eller i kokt med pepparrot? Såg även ett trevligt recept på laxcarpaccio med fläder på aröas hemsida.

Åt god pepparrotsröra på vispad créme fraiche (med surdegsbröd, lagras ost och rädisor) när jag besökte Äskhults by. Väldigt fin med liten mängd pepparrot så det tog inte över smaken på något sätt. :) Känns som det skulle kunna fungera bra med ex rökt lax och rågbröd.

Inkokt med fläder? Eller i kokt med pepparrot? Såg även ett trevligt recept på laxcarpaccio med fläder på aröas hemsida.

Åt god pepparrotsröra på vispad créme fraiche (med surdegsbröd, lagras ost och rädisor) när jag besökte Äskhults by. Väldigt fin med liten mängd pepparrot så det tog inte över smaken på något sätt. :) Känns som det skulle kunna fungera bra med ex rökt lax och rågbröd.
Receptet från arla har jag också sett och funderar på.

Med pepparroten tänkte jag pepparrotssill, men små snurror av något slag vore nog gott! Rädisor odlar jag inte, men det passerar helt klart som lokalt för de hade ju kunnat vara odlade här. Jag hinner tyvärr inte besöka Äskhult före fredag (idag har jag fikat på Sammels café, det var småtrevligt men inget att skriva hem om). Typ mjukt tunnbröd, pepparrot, lax, rädisa och kanske lite creme fraiche, eller om man tar pepparrotsvisp?

Det låter väldigt bra tycker jag! :up:

(Har för övrigt hört mycket gott om kvarnen i hyssna det senaste - verkar vara ett trevligt ställe om en är i krokarna)
Ja, Kvarnen i Hyssna dök upp i en av våra desperata surfningar efter utflyktsmål lagom nära sommarhuset. Vi stadsbor blir lätt lite rastlösa på landet, vet du.

Förresten, den lokala livsmedelsbutiken säljer importerad färsk pepparrot, men de burkade pepparrotsprodukterna är faktiskt av lokalt ursprung.

Ja, Kvarnen i Hyssna dök upp i en av våra desperata surfningar efter utflyktsmål lagom nära sommarhuset. Vi stadsbor blir lätt lite rastlösa på landet, vet du.

Förresten, den lokala livsmedelsbutiken säljer importerad färsk pepparrot, men de burkade pepparrotsprodukterna är faktiskt av lokalt ursprung.
Till skillnad från oss lantisar som helst bara vill vara hemma (avskyr faktiskt att vara i Göteborg mer än några timmar numera :o) :up:

På temat utflykter och mat så finns det en himla fin bok med gårdsbutiker i Halland. Vi lånade den på lokala biblioteket (som jag för övrigt älskar) och tänkte roadtripa med den som guide i sommar. Kommer bli tufft att orka med all mat när vi ska ta oss mellan Tjolöholm-Skårs gård-Äskhult. Hinner ju knapt smälta maten på vägen :up:

Tror vi diskuterade det vid annat tillfälle - det är verkligen helt tokigt att det ska vara så illa med pepparroten :down:

Till skillnad från oss lantisar som helst bara vill vara hemma (avskyr faktiskt att vara i Göteborg mer än några timmar numera :o) :up:

På temat utflykter och mat så finns det en himla fin bok med gårdsbutiker i Halland. Vi lånade den på lokala biblioteket (som jag för övrigt älskar) och tänkte roadtripa med den som guide i sommar. Kommer bli tufft att orka med all mat när vi ska ta oss mellan Tjolöholm-Skårs gård-Äskhult. Hinner ju knapt smälta maten på vägen :up:

Tror vi diskuterade det vid annat tillfälle - det är verkligen helt tokigt att det ska vara så illa med pepparroten :down:
Det är mycket viktigt att utflyktsmålen ligger inom femtio kilometers radie, och då måste alltså ändå Göteborg räknas bort eftersom det räknas som fusk att åka till Göteborg när man blir rastlös på landet.

Men ungefär området Kungsbacka-Varberg-Hyssna eller så, funkar.

Du kan ju grunda med chokladfrukost på Skårs gård på den där roadtrippen!

Jag tror att min pappa har den där boken!

Men ungefär området Kungsbacka-Varberg-Hyssna eller så, funkar.
Grindmossen ska vara trevligt sägs det (går numera att åka häst och vagn dit tack vare nyare verksamhet i fotskäl :up: Fin grej tycker jag) och så finns ju Gaiagården såklart. Jag har iofs aldrig varit där pga att de verkar lite galna (jag får liksom lust att hänga på deras gudinne-festivaler på ett ironiskt sätt :o ) men det är ju himla fint ställe utifrån! :) och intressant kan jag tänka mig :)

Och förresten (snart slut på halvt OT) har du varit på sparrisfestivalen på Storgatan i Kungsbacka? Det låter så fantastiskt :D

Jag är skeptisk till Gaiagården som det är nu. Det är jättefint där - platsen, trädgården och naturen, alltså - och den förra verksamheten som låg där innefattade ett jättetrevligt kafé där borden gick i olika stilar från 1900-talet. Jag är lite besviken över att det har blivit en Gaiagård istället, faktiskt. Känner lite att retreats och rökelser inte riktigt är min grej.

Nej, jag missade sparrisfestivalen helt.

Känner mig übertöntig som lutar åt aningens mer konventionellt upplägg. Något med sill. Lokal öl. Hallands fläder. Lite lax på något gott sätt. Sparrispaj med skaldjur i, kanske? Lokala smaker? Pepparrot? Sandodlad färskpotatis, men jag gillar inte potatis till sill utan vill hellre ha danskt rågbröd.

Om man äter dels lite sill, dels lite annat, måste man ha en silltallrik då och sedan byta inför "huvudrätten"? Jag vill inte laga huvudrätt, jag vill ha lite av varje och det känns överdrivet borgerligt med silltallrik och "huvudrätt". Men jag vill gärna ha lite sill för all del.

Tänkte uppdra åt partner att fixa en jordgubbsurpris till dessert, hen fixar säkert även Aperol sprits som inledande dryck.

Töntigt, till och med übertöntigt, med konventionell mat på midsommar!? Nä, det är inte töntigt, det är ju så gott med sill och passar perfekt till midsommar. Och jul och påsk! Jag tror min familj skulle bli väldigt förvirrad om det inte serverades sill vid de tillfällena.

Det du radar upp låter toppengott. Jag blev supersugen på att ha pepparot på något sätt, jag med. Har du gjort eller smakat pepparotssill förut?

Att byta tallrik i det här fallet låter überborgerligt. Sånt pysslar inte jag med i alla fall :p

Jag byter garanterat tallrik mellan förrätt och huvudrätt på midsommar men det är mest för att få lufta mitt underbara finporslin! :p

Det blir tämligen fantasilöst här, sill och ev lax med traditionella tillbehör och sedan grillat (ryggbiff eller någon bit älg). Det finns risk för att jag kör skaldjursfrossa på midsommardagen, det beror på hur mycket jag har lust att ruinera mig :D

Jag byter garanterat tallrik mellan förrätt och huvudrätt på midsommar men det är mest för att få lufta mitt underbara finporslin! :p

Det blir tämligen fantasilöst här, sill och ev lax med traditionella tillbehör och sedan grillat (ryggbiff eller någon bit älg). Det finns risk för att jag kör skaldjursfrossa på midsommardagen, det beror på hur mycket jag har lust att ruinera mig :D

Borgerligt värre, med finsporslin och allt! ;) Jag skulle också byta tallrik mellan sill och grillat kött, såklart. Ska man äta sill, lax och någon paj som vi ska göra, får det lov att gå bra med samma tallrik.

Behöver tips på efterrätt till midsommar.
Det ska gå att göra gluten och mjölkfritt!

Hade tänkt göra en tårta, men värden har ytterst litet kylskåp där all mat har prio 1.

Vi är 10 eller fler som kommer (jag måste alltså inte baka, men gillar det så :D)
Funderade på muffins? Men känns så tråkigt...

Borgerligt värre, med finsporslin och allt! ;) Jag skulle också byta tallrik mellan sill och grillat kött, såklart. Ska man äta sill, lax och någon paj som vi ska göra, får det lov att gå bra med samma tallrik.

Rörstrand Skåne, pappa samlade på det större delen av livet så det är arvegods. Jag har en skänk full av det :D

13381429_493551987511266_1000439803_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka