Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Drack en gin och tonic under matlagningen för att fira att det bara är två veckor till semestern.

Lagade auberginelasagne - aubergine istället för pastaplattor, tomatsås och parmesan - samt lammfärsbiffar med nävar av alla ätbara blad som odlingarna erbjuder.

Rött vin. Sen jordgubbar smaksatta med lite socker och lite rött vin till dessert.

Drack en gin och tonic under matlagningen för att fira att det bara är två veckor till semestern.

Lagade auberginelasagne - aubergine istället för pastaplattor, tomatsås och parmesan - samt lammfärsbiffar med nävar av alla ätbara blad som odlingarna erbjuder.

Rött vin. Sen jordgubbar smaksatta med lite socker och lite rött vin till dessert.

Auberginelasagne och lammfärsbiffar, vilken perfekt kombination! Hur gjorde du med aubergineskivorna? Jag tycker det är så besvärligt att vätska ur dem, så jag låter bli att använda mig av aubergine trots att det är så gott till tex lammfärs.

Auberginelasagne och lammfärsbiffar, vilken perfekt kombination! Hur gjorde du med aubergineskivorna? Jag tycker det är så besvärligt att vätska ur dem, så jag låter bli att använda mig av aubergine trots att det är så gott till tex lammfärs.
Jag vätskar numera ur den genom att skiva den och lägga den på galler i ugnen (med långpanna under), 150 grader tills den ser lagom ut. Det tar ett tag men man slipper allt med saltet och kladd.

Jag håller på med en Yakiniku till middag nu :) första gången jag testar göra hemma.

"Vågar" inte riktigt äta det ute då köttet brukar vara så slamsigt, men nu fick jag ju putsa upp det själv. Tror det kan bli riktigt gott, kommer serveras med jasminris och kimchi!

Ligger platt på rygg i en säng i Spanien och är mätt.

Har under senaste dagarna ätit absurda mängder mat och druckit ännu mer absurda mängder apelsinjuice. Kommer rulla fram.

Har ätit bland annat:
Kycklingpaella
Gudomlig vegansk buffé (på den veganska restaurangen som ligger I vårt lägenhetshus!!!)
Tapas till både lunch och middag (orkade inte äta upp till lunch, så fick ta med en påse hem)

Kan upplysa om att det här i Valencia fick en utmärkt cocktail vid namn Agua de Valencia. Består av Cava, apelsinjuice och sprit. Alldeles för god för mitt bästa.

Middagen idag blev rimmad ugnsstekst torsk, potatis, smörstekt savoykål, vitvinssås och gräslöksolja. SÅ GOTT! "Tyvärr" hade vi lite ont om potatis vilket resulterade i att jag åt lagom mycket istället för att, som vanligt, kunna sitta och mosa potatis med sås tills jag är proppmätt (hade säkert fortfarande ätit om jag hade haft mer potatis :D)

Jag var lejd som kroppsarbetare/snickare idag, men dåligt väder gjorde att vi blev sittande inne vid en förmiddagsfika som blev till en besynnerlig lunch: surdegsbröd, smör och tomater, sju sorters småkakor, en mjuk kardemummakaka och riktigt starkt, gott kaffe. Det var trevligt, men jag föredrar alla gånger riktig mat framför sött. Barnet som bakat alla kakorna ville dessutom väldigt gärna att alla skulle smaka allt och vek som jag är gjorde jag hen nästan till viljes.

Åter i civilisationen blev det museibesök följt av plocktallrik(vi delade en med ost och en med grönsaker) och vin på lokal. Ostarna var verkligen inget att skriva hem om och mycket riktigt visade det sig senare att de var en nödlösning då restaurangen inte fått sin leverans. En liten morotsröra med apelsin och hög syra var jättefin, liksom den lilla tryffel jag åt till kaffet.

Idag debuterade jag med belugabolognesen. Det blev gott! Jag gjorde ungefär som jag brukar göra bolognese, dvs rev och fräste rotfrukter med löken i oljan innan jag lade i linser och tomatkross. En skvätt vitt och en skvätt rött vin, diverse kryddor. Dessutom lite överbliven aubergine från igår. Efter två timmars kokning var det galet gott!

Enligt recept ska det vara en kruka gräslök och en dl matolja. Matolja hettas upp till 37 grader, mixas med gräslök tills slätt. Silas genom sil med hushållspapper.

Min olja - mixa en bunt gräslök med 1/2 dl olivolja och 1/2 dl rapsolja. Klart :D

Väldigt väldigt gott var det och min förenklade version funkade bra (och lite mer diskbesparande :D )

Passade väldigt bra att droppa över fisken.

Jag spånar lite på midsommarmaten. Har ni några trevliga idéer?
Vi är rätt fantasilösa och äter samma mat nästan varje midsommar :o Färskpotatis, varm sås baserad på créme frauche och vitt vin med gräslök samt grillspett med lax, skinka och lök. Väldigt gott så jag ska verkligen inte klaga.

Det enda vi varierar är efterrätt beroende på vad jag känner för. Ofta cheesecake, paclova eller liknande. Sällan bara jordgubbar med glass/grädde/mjölk.

Jag skulle vilja dricka gigantiska mängder champagne till midsommar. Som fördrink/förrätt typ och sedan lite då och då under kvällen. Men vad ska vi äta till? Inte kaviar, har jag fått order om. Vad är midsomrigt och salt/matigt och passar till champagne? (Tips på sort till det ätbara mottages gärna.) Vi blir bara fyra, så det gör inget om det är dyrt.

Jag skulle vilja dricka gigantiska mängder champagne till midsommar. Som fördrink/förrätt typ och sedan lite då och då under kvällen. Men vad ska vi äta till? Inte kaviar, har jag fått order om. Vad är midsomrigt och salt/matigt och passar till champagne? (Tips på sort till det ätbara mottages gärna.) Vi blir bara fyra, så det gör inget om det är dyrt.

Havskräftor och kungskrabba! :d Hummer fungerar också ;)

En budgetchampagne som är riktigt bra är Beaumont de Crayeres. Annars gillar jag Taittinger, Pol Roger, Palmer&Co och Deutz. De andra är halvdyra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka