Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag firar jag och min ringmärkte bröllopsdag. Som alltid när något ska firas anser jag att MATEN är det huvudsakliga.

Middag blir smördegspiroger med svamp och tofu, som vi äter tillsammans med en sallad av bland annat galiamelon och gul paprika (saker som har samma färg smakar gott ihop, typ?). Efterrätt blir jordgubbar med tofulines vaniljglass. Kanske lite av Tofulines chokladglass också, även om den har lite en lite skum smak (vi har i frysen sedan tidigare).

Till efter-efterrätt för mig blir det bröllopsdagspresenten från min snubbe: salt tryffel. Och kola. Han ska till efter-efterrätt äta min bröllopsdagspresent till honom: sura skallar. Jag tolkar vårt likartade tänk i presentfrågan som ett tecken på att vi är gjorda för varandra :love:;)

Idag firar jag och min ringmärkte bröllopsdag. Som alltid när något ska firas anser jag att MATEN är det huvudsakliga.

Middag blir smördegspiroger med svamp och tofu, som vi äter tillsammans med en sallad av bland annat galiamelon och gul paprika (saker som har samma färg smakar gott ihop, typ?). Efterrätt blir jordgubbar med tofulines vaniljglass. Kanske lite av Tofulines chokladglass också, även om den har lite en lite skum smak (vi har i frysen sedan tidigare).

Till efter-efterrätt för mig blir det bröllopsdagspresenten från min snubbe: salt tryffel. Och kola. Han ska till efter-efterrätt äta min bröllopsdagspresent till honom: sura skallar. Jag tolkar vårt likartade tänk i presentfrågan som ett tecken på att vi är gjorda för varandra :love:;)
Väldigt romantisk nivå på presenterna. Nästan så att till och med jag hade kunnat hantera det.

Jag åt efterjobbglass på Lilla Glassfabriken med en vän. Middag åt jag först nyss, caprese på en hel mozarella, perfekta tomater, massa färsk basilika (tar typ tredubbelt mot vad som är normal :D ), nymald svartpeppar och god olivolja. Rundade av med ett par rutor Valrhonas 70%.

Varit på sommarkalas med jobbet. Blev bjudna på mat vilket ju är fint, även om maten kanske inte var riktigt lika fin som tanken.

Kallskuret från typ Ica med kalla kycklingspett, rostbiff samt något annat kött. Läskig potatissallad samt massa frukt till köttet. Väldigt gott bröd dock :up: så jag hade något att äta mig mätt på :D

Till efterrätt, tårta från frysdisken (otinad) men väldigt gott kaffe iaf :up:

Kan man fråga om mattips här? Ville inte skapa en egen tråd :o

Vill tillaga torskrygg resp lax (inte samtidigt men är de två grejena jag velat kunna) i ugnen i nån trevlig goja. Frysta portionsbitar från Ica. Jag behöver dock mängder eller åtm et namn så jag kan googla på recept. Alltså jag kan laga korvstroganoff o följer receptet slaviskt, den nivån ni vet...

Igår fick vi grillad beer can-chicken och grillade champinjoner, snackpaprikor,knipplökar, majskolvar och gemsallad.
Mums!

Sen gjorde jag bananglass med vanilj, hallon och 85% choklad. Det blev så där. Jag ville eg inte ha i hallonen. Men sambon ville ha hallon. Och de förstörde.
Men då lärde vi oss det. ;)

Vill tillaga torskrygg resp lax (inte samtidigt men är de två grejena jag velat kunna) i ugnen i nån trevlig goja. Frysta portionsbitar från Ica. Jag behöver dock mängder eller åtm et namn så jag kan googla på recept. Alltså jag kan laga korvstroganoff o följer receptet slaviskt, den nivån ni vet...

Lax kan vara gott med bara pesto på och in i ugnen. Till det kan du göra rotfrukter/grönsaker i ugnen.
Annars kan man göra med någon räkröra på.

Torsk är gott att göra i ugn med vit sås och hemgjort potatismos, som fiskgratäng.

Lax kan vara gott med bara pesto på och in i ugnen. Till det kan du göra rotfrukter/grönsaker i ugnen.
Annars kan man göra med någon räkröra på.

Torsk är gott att göra i ugn med vit sås och hemgjort potatismos, som fiskgratäng.

Vit sås kan jag alltså googla? :D

Pesto är inte riktigt min grej :o

Kan man förresten lägga de frysa direkt i formen, hälla på sås o in i ugnen eller blir det bara blöt sörja då?

Om du gillar majonnäs (det gör jag!):

Ta din lax, lägg i form och salta+peppra. Bred på majonnäs. Häll över dill. Kör i ugn i 200 grader cirka 20-30 minuter.

Annars är sådana där portionsbitar rätt tacksamma. Gör någon form av gucka på typ creme fraiche, grädde, tomatsås eller liknande, krydda med vad du än vill som verkar gott och häll över fisk i form. Kör i ugn. Det är praktiskt taget omöjligt att misslyckas.

Om du gillar majonnäs (det gör jag!):

Ta din lax, lägg i form och salta+peppra. Bred på majonnäs. Häll över dill. Kör i ugn i 200 grader cirka 20-30 minuter.

Annars är sådana där portionsbitar rätt tacksamma. Gör någon form av gucka på typ creme fraiche, grädde, tomatsås eller liknande, krydda med vad du än vill som verkar gott och häll över fisk i form. Kör i ugn. Det är praktiskt taget omöjligt att misslyckas.

Älskar majonnäs :love: Och har massa dill i landet, perfa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka