Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnade på första sidan nu när jag öppnade tråden, och vad knäppt det kändes att se en massa snö hos @athena_arabians :D

Jag har varit på minisemester i helgen! En väninna och jag bestämde oss för att fly Göteborg när alla andra vallfärdade hit för Håkankonserten. Funderade på Falkenberg men så kläckte jag idén om Danmark och Fredrikshamn och sagt och gjort, det blev badhotellet The Reef fredag till söndag. Med mer och mindre bra mat under tiden ;)

Vi åt buffén på Stena Jutlandica på vägen dit. Den kalla maten var fantastiskt bra, skaldjur, sill, lax och kallskuret, samt en massa goda grönsaker och salladsplock. Det varma var väl sådär, men det brukar ju inte vara så fantastiskt med "masslagad" mat. Efterrätterna var i alla fall väldigt goda :D

Frukosten på hotellet var gudomlig! Verkligen bra. Lunchen likaså, vi delade på en pariserbof som var helt gigantisk, så det var tur att vi delade. Hackad lök, kapris, saltgurka och ett BERG av riven pepparrot till. Och äggula - eller äggblomma, som det heter på danska. Mycket finare! :D

Middagen inmundigade vi också på hotellet, där utlovades buffé med karibisk influens. Jag hittade inte så mycket karibiskt förutom någon jambalaya-aktig kyckling och en rissallad med glada färger, men det var gott ändå. Ännu en gång var det kalla och efterrätten bäst, även om jag fick en väldigt fin bit oxfilé också.

Ooooch vi tog buffén på vägen hem också, då på Stena Danica. Betydligt rörigare (och det var inte personalens fel utan en massa överförfriskade personer som inte förstod konceptet "att stå i kö"). Fantastiskt fin varmrökt lax, bland annat.

Igår var jag således mätt hela dagen, men gjorde en god caesarsallad som blev både gårdagens middag och dagens matlåda. Fuskade och köpte dressingen färdig men det blev bra ändå. Jag känner mig som ett djur när jag äter caesarsallad i min ensamhet, verkligen HIVAR in salladsbladen. Förresten blev det cosmopolitansallad snarare än vanlig romandito, det ska vara en korsning mellan isberg och roman och den var finfin.

@Anna: Nu var ju den där bilden tagen hos särbon, dvs en bra bit norr om mig... ;) :D Men jag förstår att det blev lite väl kontrast med tanke på vädret nu. Han är faktiskt inte så långt ifrån dig och jobbar nu (Knäred) så jag hoppas åskan håller sig därifrån.

Rester av den helgrillade kycklingen till middag igår. Vi har hot om åska här idag/kväll så är det uppehåll blir det nog grillat till middag annars tar jag nog fram något färdigt ifrån frysen. Det ska finnas lite färdigt kvar tror jag.

@Anna: Nu var ju den där bilden tagen hos särbon, dvs en bra bit norr om mig... ;) :D Men jag förstår att det blev lite väl kontrast med tanke på vädret nu. Han är faktiskt inte så långt ifrån dig och jobbar nu (Knäred) så jag hoppas åskan håller sig därifrån.

Rester av den helgrillade kycklingen till middag igår. Vi har hot om åska här idag/kväll så är det uppehåll blir det nog grillat till middag annars tar jag nog fram något färdigt ifrån frysen. Det ska finnas lite färdigt kvar tror jag.

Aaah. Jag ska erkänna att jag inte läste posten, jag bara såg bild och ditt namn ;)

Knäred, Laholm, inte sant? Nej, det är ju inte sååå långt :)

Aaah. Jag ska erkänna att jag inte läste posten, jag bara såg bild och ditt namn ;)

Knäred, Laholm, inte sant? Nej, det är ju inte sååå långt :)

Japp. De har haft rejäl åska senaste månaden och då kan de inte jobba, de står ju vid en utmärkt åskledare (riggen är av stål och bommen sticker mer eller mindre rätt upp :crazy:).

Jag kollade vädret just och det blir nog ingen grillning ikväll. Regn (förmodligen då med åska) från 17-tiden.

Detta har varit mitt kök den senaste veckan:
oFEglM8HL7IsA6F70LCqmaGy9KM2chat_mEayFPgD7NEfB7YFeNQnVgFFdNjxsGkQjWKwd51fBawKZqlV-lZL5DLc8waZZMvNQqa8iu2QIIJl3NKhrXfePZIFTHlnr3pe0-Mhdq38X-ZHdot_9xvrNkyaBoZxJydecOsJ-0kP-YP3Wvuz142JIg3tz1W4iIQOEaxtRvtebqj7nsEs3rqHD9LuVIsOYDBYvCy-A1k6V-yWQmqIPqtjeJIfoLz_drFWyMAlzfOQd-t3o2nBCs-2hnzJEpFKoIHSv5EFyARY7m8Dx5T0Fs-iZcxdQ8WSbGPLwqrM8Pc5makAyJwhtC5o_iqJueZNe7GkogogH-KBWXiejBtWuzv2keOloSPngY1Iq8YhLJ3fvwPcgeBw-oiy0eRk8d3nR8pfPCJhItVeNPJhIRCAelk2WzBE0SgkH2wrK4jRxH-HP3kt5R8WuG5wKMz0K-tLxauuoHtTLhVDnwe3KCC3mQXOVZapdeWGDzSBoYDkfV_EkOSRTp_i3Vsg4hBtdJ9M1TaS_BeqgnVOX9keSOKYg8oc8Y15O28GZKmOdzk00KiJLrDs9QWRQ8ev-FhtVwPwCE=w501-h667-no

Till följd av gasransonering, sparsam proviantering och som en eftergift till en något konservativ besättning har maten varit lite slätstruken. Grönsakerna fick lysa, vilket de gjorde med den äran eftersom de smakade fantastiskt mycket och bra. Mycket sallader med enkla vinägretter, fetaost, ägg och diverse lokala, mycket salta hårdostar av get- och fårmjölk. En och annan linssoppa med bröd, pasta med sås på de fantastiska tomaterna och oliver och en kväll fisk- och skaldjurssoppa på fisk av en sort jag aldrig sett förut, men som enligt fiskhandlaren skulle vara bra i gryta(det var den också, fast och fet i det vita köttet). Importerat vin(Sydamerika) och bara enstaka strandhugg och besök på tavernor. Ingen brunsås och ännu ej säsong för kalamares, @mandalaki

Men lägg av vilken fint båt! :love: Vems är den eller hur hamnade du där och vad är det för modell? @Koltrast
Är alla matrosplatser tillsatta så kan jag även agera kuttersmycke :angel:

Detta har varit mitt kök den senaste veckan:
oFEglM8HL7IsA6F70LCqmaGy9KM2chat_mEayFPgD7NEfB7YFeNQnVgFFdNjxsGkQjWKwd51fBawKZqlV-lZL5DLc8waZZMvNQqa8iu2QIIJl3NKhrXfePZIFTHlnr3pe0-Mhdq38X-ZHdot_9xvrNkyaBoZxJydecOsJ-0kP-YP3Wvuz142JIg3tz1W4iIQOEaxtRvtebqj7nsEs3rqHD9LuVIsOYDBYvCy-A1k6V-yWQmqIPqtjeJIfoLz_drFWyMAlzfOQd-t3o2nBCs-2hnzJEpFKoIHSv5EFyARY7m8Dx5T0Fs-iZcxdQ8WSbGPLwqrM8Pc5makAyJwhtC5o_iqJueZNe7GkogogH-KBWXiejBtWuzv2keOloSPngY1Iq8YhLJ3fvwPcgeBw-oiy0eRk8d3nR8pfPCJhItVeNPJhIRCAelk2WzBE0SgkH2wrK4jRxH-HP3kt5R8WuG5wKMz0K-tLxauuoHtTLhVDnwe3KCC3mQXOVZapdeWGDzSBoYDkfV_EkOSRTp_i3Vsg4hBtdJ9M1TaS_BeqgnVOX9keSOKYg8oc8Y15O28GZKmOdzk00KiJLrDs9QWRQ8ev-FhtVwPwCE=w501-h667-no

Till följd av gasransonering, sparsam proviantering och som en eftergift till en något konservativ besättning har maten varit lite slätstruken. Grönsakerna fick lysa, vilket de gjorde med den äran eftersom de smakade fantastiskt mycket och bra. Mycket sallader med enkla vinägretter, fetaost, ägg och diverse lokala, mycket salta hårdostar av get- och fårmjölk. En och annan linssoppa med bröd, pasta med sås på de fantastiska tomaterna och oliver och en kväll fisk- och skaldjurssoppa på fisk av en sort jag aldrig sett förut, men som enligt fiskhandlaren skulle vara bra i gryta(det var den också, fast och fet i det vita köttet). Importerat vin(Sydamerika) och bara enstaka strandhugg och besök på tavernor. Ingen brunsås och ännu ej säsong för kalamares, @mandalaki
Vaf ... jag känner igen både olivoljan, saltet och diskmedlet. VAR VAR DU?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka