Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gud så gott med S-märken @Lillgrådis! Sura? Salta? Både och? Finns det förresten söta också..? Åh, nostalgi! :love:

Jag börjar förstå varför de där tre kilona rann av obemärkt... I dag har jag ätit en banan, två tuggor av dotterns Sandwich-glass, ca 1 dl Sia pekannöts- och kolasåsglass, några "skivor" Konrads kalasknäcke med Bregott, en kebabtallrik och kanske en näve smågodis. Frukost och lunch händer det ganska ofta att jag inte äter ordentligt och då blir det ju inte tillräckligt med kcal de dagarna, trots att jag fyller på på kvällen. Nå, i morgon ska vi försöka få till en bättre matdag.

Alltså... ALLA sorters S-märken är goda. :o Jag blev beroende av de salta för ett antal år sedan, utvecklade beroendet via de sura och har på sistone undvikit godisbutiken där de finns i alla sorter och smaker.

Men jaha! Då måste min förbannade ICA-affär plötsligt börja kränga salta, blandade sura, blåbär/melon och äpple i små fina påsar och gärna ett extra bra pris när man köper två. Och så måste de hänga fram dem på ett mycket dumt (eller smart) ställe där jag inte kan missa dem. Jag håller min Ica-butik ansvarig om mitt kaloriräknande havererar. :arghh:

Utbjuden på mexikansk restaurang. Åt en hel massa olika små quesadillas och tacos. Helt annan taco än den där fredagsmysvarianten som jag iofs aldrig har fredagsmyst med.

Jag har aldrig fattat det där med tacos till fredagsmys. Dels ger ordet "fredagsmys" mig lite märkliga och inte helt trevliga vibbar och dels tänker jag banne mig inte mysa oavsett dag med tacos. Visst, om de är välgjorda är de trevliga men ska jag har något som jag kategoriserar som "mys" så blir det en massa skaldjur och diverse plock.

Jag har aldrig fattat det där med tacos till fredagsmys. Dels ger ordet "fredagsmys" mig lite märkliga och inte helt trevliga vibbar och dels tänker jag banne mig inte mysa oavsett dag med tacos. Visst, om de är välgjorda är de trevliga men ska jag har något som jag kategoriserar som "mys" så blir det en massa skaldjur och diverse plock.
Ja, det är helt absurt. Både ordet och den typen av taco. Nu vet jag inte om den här tacon var av mexikansk art, eller om det mer var diverse gott lite mexikoinspirerat för en svensk restaurangpublik, men helt klart är att maten inte hade någon likhet med sådana där kit för taco som finns på Ica och motsvarande.

Jag fixar inte ens ordet mys, fredagsmys ska vi inte tala om, men det var någon i den här tråden som lärde mig uttrycket "svensk fredagsmystaco"en gång och jag la det på minnet. :)

@Petruska och @athena_arabians
Om ni har vägarna förbi Meixco City någon gång så ligger Pequeno, ett hål i väggen, på en bakgata bakom Reforman. Ser inte mycket ut för världen men rent och snyggt och världens bästa tacos, buritos och quesadillas. På baren bredvid har dom superMargarithas och man kan ta med sig maten dit om man önskar.Säg ifrån innan ni drar skall ni få en vägbeskrivning.

Det kallar jag fredagsmys om jag måste använda det ordet.:d:up:

Lever också på svenska jordgubbar nu! LYCKA.
Har silat av första satsen fläder, en andra sats är på g.

Igår var jag på utflykt, åt lunchkorg på Hörte Brygga utanför Ystad. SÅ god och prisvärs lunch! Rökt makrill, varmrökt lax (så smakfull!), massa olika röror och inlagda grönsaker, fantastiskt bröd och nykörnat smör. Till det facila priset 115 kr/person. Sövde must till. Rekommenderas varmt! Efter det bad och glass i Svarte.

Igårkväll grillade vi, jag lade på sojakorv, sparris och portabello i enkel marinad. Nallade en skiva chilihalloumi av värdinnorna :D Stor blandsallad med melon till.

Lägger till att man tar sig till Hörte brygga väldigt enkelt kollektivt också :) Tåg till Svarte, byt till buss mot Trelleborg och hoppa av i Hörte Hamn :) De har vegetariska alternativ också.
Nästa gång blir det vin eller öl till maten men igår var det alldeles för varmt för det.

Jag vill också ha svenska jordgubbar! :arghh:

De finns här också men är absolut inte värda priset, jag tror de liftat den långa vägen hit för de är jättedåliga... :cautious:

Jag fick telefon kl 0800 på morgonen med invitation till en enkel "knytis" famljelunch. Beskeden var ungefär kl 12, vi blir 8 eller 9. Ta med något som passar på "buffe". Vi står för bröd, smör, äggröra, italiensk blandning av skinka, salami, bresaola och en sallad. Sorry för sen besked men vi kom på det i natt.:idea:

Jag stack inom ICAs delikatess/fisk och köpte rökt och gravad lax och stekt inlagd småsillflundror oh en burk hovmästarsås. Andra hade med rökta räkor (inte hemrökta), pate med cumberlandsås, laxwraps, hembakad kladdkaka med jordgubbar och vispgrädde.

Blev både gott och trevligt:d.

Min favorit - belugabolognesen! http://www.dn.se/mat-dryck/recept/bolognese-pa-svarta-linser/
Skippa spiskummin, ta två vitlöksklyftor och dubbla mängden balsamico så är du hemma. Den är JÄTTEGOD.

Satan i gatan, vad god den var :d! Har suktat i flera dagar efter att prova den, men det var inte förrän i dag som vädret var tillräckligt svalt för att jag kunde utstå tanken på varm mat :D.

Jag drog i en hackad chilifrukt och lite blandat gott från kryddlandet (citrontimjan, basilika, oregano och rosmarin).

Tack för tipset, det är en blivande klassiker här hemma :up:!

Utbjuden på mexikansk restaurang.
Sambon och jag blev stammisar på en mexikansk restaurang i Gävle två år i rad när vi besökte Getaway Rock-festivalen. Ingen aning om hur autentisk det var - säkerligen inte alls :D - men himla gott var det. Gräddgalning som jag är (till skillnad från dig :D) blev jag tokig i deras gräddstuvade majs. Sååå osannolikt gott! Även goda quesadillas, burritos och nachos. Nästan så att vi borde ta en tripp till Gävle för att återuppväcka gamla minnen...

Blev utfodrad med en god sallad av sambon vid 17:30-snåret som bestod av buljongkokta korngryn, babyspenat, röd söt paprika, romanticatomater, salladslök och ev något mer - det enda vettiga jag ätit i dag. Det skulle ha varit halloumi till också, men eftersom sambon skulle på kvällsjobb innan han hann steka det och jag agerade fåtölj åt sjuk dotter nöjde jag mig med salladen. Starksyrlig vinägrett till. Mums!

Znoodels (namnet alltså!!), dvs tunt hyvlad (för jag hade ingen grönsakssvarv - äger folk det?!) zucchini som fått en dusch av kokande vatten istället för pasta, med fetaost, oliver, soltorkade tomater, körsbärstomater och blad. En dressing med citron (skal och saft), mynta och olivolja samt "toskanskt" (säger receptbilden) bröd (nybakat och gjort på surdeg) till. Borde druckit surt vitt vin till, det hade nog gjort sig bra :D istället blev det flädersaft för mig och öl för sambon, inte klockren kombination

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka