Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men har du ens det problem som diskussionen just nu försöker lösa?
Var/är det outhärdligt svårt för dig att äta en riskaka, eller vad nu tilldelningen låg på? Om inte, så kan du ju bara fortsätta med riskaka om du tycker de är okej kulinariskt sett.

Alltså, det blev substitut för den tårta jag tackade nej till.just nu kan jag äta en riskaka, men jag är väl bekant med @mandalaki och ätaettheltpaket-problematiken.
Jag vill ju knte trilla tillbaka i att överäta när påslivet är över, och då kanske jag ska hitta något bättre än riskaka redan nu. Typ suga på en tablett maskindiskmedel.

Jag vill ju knte trilla tillbaka i att överäta när påslivet är över, och då kanske jag ska hitta något bättre än riskaka redan nu. Typ suga på en tablett maskindiskmedel.

Det är det jag alltid trott: påsdieter gör en suicidal :(

Klarar du att låta bli hela paketet, kör på riskakorna! (Man får säga samma sak flera gånger till påsdietare också, de fattar trögt)

Alltså, det blev substitut för den tårta jag tackade nej till.just nu kan jag äta en riskaka, men jag är väl bekant med @mandalaki och ätaettheltpaket-problematiken.

Det finns små förpackningar med riskakor, 25 gram i varje. Såna här:

minipopcorn85.png

I mitt fall skulle det endast vara omgivningen som är suicidal eftersom jag skulle konstant vara en mordisk häxa efter ett par dagar.

Du är grym som fixar det! :up:

Du har inte träffat mig:D

Skämt åsido, det är på ett sätt lättare än jag trodde det skulle vara. Det svåra blir att långsamt trappa upp och sen hålla en bra nivå. Men hur i hela skogen ska jag lista ut vad som är lagom kaloriintag sen?

Diverse fröknäcke och annat som är inne (och gott) är ju väldigt mycket mer kaloririkt per skiva (om inte skivorna är mikroskopiska). Och har då lägre GI, för all del.

Det där surdegsknäcket som tipsas om i tråden kan kanske vara något, surdeg stabiliserar blodsockret enligt min PARTNERs dietist (PARTNER är diabetiker). Men det är också så att man inte behöver vara GI-hysterisk. Dagens trendiga bantare tar det där med kolhydrater och GI på ungefär 100 gånger större allvar än diabetesvården, och då är alltså Sverige bäst i världen på diabetesvård.

Du har inte träffat mig:D

Skämt åsido, det är på ett sätt lättare än jag trodde det skulle vara. Det svåra blir att långsamt trappa upp och sen hålla en bra nivå. Men hur i hela skogen ska jag lista ut vad som är lagom kaloriintag sen?

Det bästa är nog att gå efter en tabell och sedan modifiera efter hur man mår. Jag håller mig i en lite väl hög vikt enligt mitt eget tycke på 1800 kcal men den ligger stabilt då. 1300 kcal går jag ner bra i vikt på och 1500 kcal håller jag en rimlig vikt på.

Det är när jag rör mig som minst, jobbar jag hårt stiger mitt behov rejält men det styr kroppen bra.

Diverse fröknäcke och annat som är inne (och gott) är ju väldigt mycket mer kaloririkt per skiva (om inte skivorna är mikroskopiska). Och har då lägre GI, för all del.

Det där surdegsknäcket som tipsas om i tråden kan kanske vara något, surdeg stabiliserar blodsockret enligt min PARTNERs dietist (PARTNER är diabetiker). Men det är också så att man inte behöver vara GI-hysterisk. Dagens trendiga bantare tar det där med kolhydrater och GI på ungefär 100 gånger större allvar än diabetesvården, och då är alltså Sverige bäst i världen på diabetesvård.

Jag kan inget om GI, kalorier känns mer greppbart för mig.

Jag äter också riskakor som snacks ibland, räcker absolut med 1-2 stycken och GI-värden har jag noll koll på. Fast nu när jag tänker efter, så är de jag haft nog med majs och chiafrö, inte ris. Det kanske är bättre GI-på dem? Tipstips till @Hyacinth , de är goda! Havssalt och chia tror jag de heter.

Jag struntar helt i GI förutom att jag försöker att inte äta raffinerat socker i överdriven mängd och det är ju inte så svårt att identifiera. Det, plus att jag äter rätt mycket protein vilket min kropp mår bra av.

Att som en del framställa vissa sorters mat, tex potatis, som ett gift är för mig barockt. Den där knölen har räddat många av våra förfäder undan svältdöden. Allt med balans dock, givetvis är det inte bra att vräka i sig kopiösa mängder av någon mat.

Dessutom är socker en utmärkt smakförstärkare. Jag har inga problem med att använda den i rub och glaze eftersom tillbehören till den typen av mat är lätta att göra väldigt nyttiga och kaloribegränsade. Man använder dessutom inte så mycket av vare sig rub eller glaze till varje portion kött.

Vad gäller det hopplösa i att gå ner i vikt fast man äter kolhydrater i stil med pasta och potatis är jag tveksam. Jag gick ner från 90+ till strax över 60 på lite mer än ett år (jag var strax över 20 då) genom att räkna kalorier och faktiskt öka mängden pasta och potatis per portion och kapa allt vad godis heter. Att jag sedan tippade över och blev anorektiker är en annan femma :meh:

GI är inget man behöver ha kunskap om. Dessutom består ju de flesta måltider av många delar och då blir GI-grejen rätt otydlig och trubbig i praktiken ändå. Dessutom har de flesta friska människor i din ringa ålder en alldeles utmärkt insulinkänslighet, och det där med kolhydrater/GI är då inget att bekymra sig om. (Om du vore seriöst överviktig/fet och med tendens till diabetes typ 2 på grund av det, skulle saken komma i ett annat läge.)

Jag struntar helt i GI förutom att jag försöker att inte äta raffinerat socker i överdriven mängd och det är ju inte så svårt att identifiera. Det, plus att jag äter rätt mycket protein vilket min kropp mår bra av.

Att som en del framställa vissa sorters mat, tex potatis, som ett gift är för mig barockt. Den där knölen har räddat många av våra förfäder undan svältdöden. Allt med balans dock, givetvis är det inte bra att vräka i sig kopiösa mängder av någon mat.

Dessutom är socker en utmärkt smakförstärkare. Jag har inga problem med att använda den i rub och glaze eftersom tillbehören till den typen av mat är lätta att göra väldigt nyttiga och kaloribegränsade. Man använder dessutom inte så mycket av vare sig rub eller glaze till varje portion kött.

Vad gäller det hopplösa i att gå ner i vikt fast man äter kolhydrater i stil med pasta och potatis är jag tveksam. Jag gick ner från 90+ till strax över 60 på lite mer än ett år (jag var strax över 20 då) genom att räkna kalorier och faktiskt öka mängden pasta och potatis per portion och kapa allt vad godis heter. Att jag sedan tippade över och blev anorektiker är en annan femma :meh:
Får nog förtydliga att jag verkligen inte hör till dem som betraktar potatis (eller ris eller pasta eller ens vitt socker) som gift. Det går att hålla ett öga på snabba kolhydrater utan att se dem som giftiga.

Och kan man bara begränsa sig så behöver alltså varken en riskaka eller några rutor choklad vara ett problem.

haemta.jpg

@mandalaki: Det trodde jag verkligen inte heller men lyckades av misstag komma in på en hälsosida för någon dag sedan när jag googlade på en annan sak och det var all kinds of crazy där, bla att kolhydrater a la potatis och pasta är gift... :meh:

Rent generellt gillar jag inte att mat framställs som livsfarligt och gift (med undantag av det som är det, i stil med vissa svampar). Det är den överdrivna mängden som är farligt, inte maten i sig.

Jag är tillbaka i Malmö! Handlade på svindyra Coop på centralen på vägen, pga kan inte gå knappt tio meter och skulle ändå ta taxi från centralen. De råkade ha extrapris på typ precis det jag skulle handla, perfekt! Tog upp en påse kantareller från frysen när jag kom hem så det blir nått snabbt med svamp till middag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka