Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att använda andra trådars uttryck har jag haft restfest idag :D fast med fynd i föräldrarnas kyl och inte på personer... blev tomatfettuccine som jag blandade i ruccola och basilikablad, värmde på med en svampsås jag hittade i en annan bytta. Tomatsallad med balsamico. Rädisorna jag hittade var dåliga. Eftermiddagsfika blev cheesecake, och pappa ska laga kvällsmat så det blir nog något väldigt vällagat. Imorgon blir det valborgsmiddag och jag är lovad nässelsoppa till förrätt

Bara att bita ihop. Jag visade leg sista gången vid fyllda 40. Vid 39 för en (1) folköl på Coop.
Min SO-lärare och tillika klassföreståndare i högstadiet berättade stolt en dag för klassen att han hade blivit ombedd att visa leg på Systemet trots sina 36 år. Man kan ju hoppas att vi pratade om åldersgränser eller dylikt på någon samhällslektion, men det är inte säkert. Samma lärare var för övrigt besviken över att klassrummens dörrar inte öppnades inåt så att det skulle gå att göra entré à la Kramer i Seinfeld. :D

On topic så åt vi de fantastiska tofubullarna igen i går. De blev bättre när sambon gjorde smeten - jag mesade med saltet. I dag gjorde vi en röra på svartbönor som jag mosade grovt och sedan kryddade med röd chili och vitlök. Röran åts tillsammans med numera sedvanliga salladen i tortilla. Gott!

Åh vill du lägga in receptet igen? Länken du lade in sist funkade inte!
Ja självklart! Det hade jag missat. Här är den: http://www.recepten.nu/tofubollar

Den här gången använde jag solroskärnor, cashewnötter och mandel, förra gången _tror_ jag att vi bara hade cashew. Chilin har vi skippat i ett fåfängt hopp om att BARNET skulle äta (hon verkade tycka att smet utan lök var gott, men hon fick en rå lökbit i munnen och pep "starkt! Lila löken stark!" :D Stackarn!). Och så glöm för bövelen inte saltet!

Min fredagsmiddag var väldigt oglamorös: potatismos, stekt lök och ketchup. Men jag skärpte till mig så pass att jag lade upp det på en tallrik istället för att äta ur kastrullen.
Detta påminner mig om att vi har mycket gullök hemma och jag tänkte försöka mig på ugnsbakad lök. Men vad ska man ha till det, för att det ska kännas som en komplett måltid? Några förslag? (Du, @Trani, eller någon annan.)

Detta påminner mig om att vi har mycket gullök hemma och jag tänkte försöka mig på ugnsbakad lök. Men vad ska man ha till det, för att det ska kännas som en komplett måltid? Några förslag? (Du, @Trani, eller någon annan.)
Jag tänker typ antingen matigare sallad baserat på ex matvete och kall sås eller typ rotmos och varm sås? Beroende på vilken typ av matlagning en föredrar :)

Har aldrig gjort ugnsbakad lök (men tänkt att jag ska prova någon gång!) så har inte funderat i de banorna. Tror att jag skulle gjort en linssallad. T ex linser, körsbärstomater och färskt spenat med en (senaps)vinägrett.

12976677_223951711316727_615205816_n.jpg

Precis klara att lägga på grillen, med en modifierad Memphis rub :up:

13092454_1705400293073145_1492137071_n.jpg

Efter någon timme på grillen. De kommer inte att vara torra, jag kommer att ha på glaze också mot slutet. Vanligast är annars att använder man Memphis rub så får de vara torra, dvs utan glaze. Glazen är är min whisky-glaze.

Vi ska äta sparrissoppa med vitt vin. Till blir det baguette. Därefter har jag tänkt att vi ska baka kladdkaka som får inmundigas med hallongrädde.

Allt veganskt förstås. Som de FANATIKER vi är.
Den där kosten ser verkligen extrem ut!* Du vill förstås att hela jordens befolkning ska dricka vin och äta kladdkaka varje dag? Hur ska det gå till tänker du dig? :mad:

*Extremt god.

Nu tycker jag att tråden börjar bli väldigt extrem och fantatisk! :mad: Jag tänker minsann äta FISK idag, så det så! (med sallad på gamla grönsaker för vårens primörer hade tydligen inte hamnat hos Willys iaf :down: :rage: men äh, rödbetor och små fina potatisar och dijonvinägrett till den rökta makrillen så ska väl det fungera ändå :D)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka