Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kolla jag hittade en bild på @Hyacinth när hon dricker sin soppa:
1354904010.jpg

Så glad och nöjd du ser ut! Tycker du ska använda den bilden när du marknadsför ditt matlagningsprogram.

Här blir det vad som i familjen kallas "räktjosan" - ett fantastiskt och fettdrypande barndomsminne i form av vitlöksfrästa räkor och en sås på ännu mer vitlök, tomatpuré, citron, curry, cayennepeppar och creme fraiche. Ris och sallad till. Efterrätt blir jordgubbar och grädde samt praliner. Valborgselden skippar vi helt.

Min man är på väg att fritera banan till efterrätt. Jag är proppmätt så jag är inte övertygad om det positiva i den idén :D

Det var gott. Mycket gott. Jag kommer inte att kunna och behöva äta på typ en vecka (seriöst, så här mycket äter jag aldrig normalt).

Min man är på väg att fritera banan till efterrätt. Jag är proppmätt så jag är inte övertygad om det positiva i den idén :D

Det var gott. Mycket gott. Jag kommer inte att kunna och behöva äta på typ en vecka (seriöst, så här mycket äter jag aldrig normalt).

Jag kommer att tänka på ett par studieår när min granne skaffade en fritös. Jag tror att han friterade allt han åt under första halvåret. Oset i trapphuset var inte att leka med.
Sen sjönk intresset lite, han rökte då gräs istället typ varannan dag. Det var bättre för hyn i alla fall.

Kan meddela att min oextrema middag var riktigt god, framförallt efter att ha fått hjälp med dijonetten av senapsgurun @Koltrast :love:

Dock är jag fortfarande besviken äver hur tråkiga polkabetor blir i färgen när de kokats :down: Det borde finnas typ tvättråd på påsen "tillagas i max 40 grader" så att färgen håller :mad:

Kan meddela att min oextrema middag var riktigt god, framförallt efter att ha fått hjälp med dijonetten av senapsgurun @Koltrast :love:

Dock är jag fortfarande besviken äver hur tråkiga polkabetor blir i färgen när de kokats :down: Det borde finnas typ tvättråd på påsen "tillagas i max 40 grader" så att färgen håller :mad:

Jag brukar äta dem råa eller bara doppade i kokande vatten, men först en vända med mandolinen. Tunna skivor, så går det blixtsnabbt!

Och den där dijongrejen vill jag ha recept på!

Jag brukar äta dem råa eller bara doppade i kokande vatten, men först en vända med mandolinen. Tunna skivor, så går det blixtsnabbt!

Och den där dijongrejen vill jag ha recept på!
Jag har lite svårt för helt råa betor, det blir lite väl jordig tycker jag :o Men bra tips att mandolina först och sen doppa i kokande vatten :up: Nu blir de kokade först och sen mandolinade och det smakar ju fint men så tråkiga färger.

Dijonetten får @Koltrast sprida vidare och ta äran för. En vill ju inte ta cred för andras recept liksom! (Betydligt värre än att festa på andras rester! :eek: :down: )

För att fira @Hyacinth s påsar, lagade jag fisksoppa idag. Musslor, kummel, långa, fänkål,tomater, saffran med mera. Aioli ocg partners nybakade bröd. Mer vin. Bihustrun åt med oss.

Igår åt jag pasta frutti di mare på restaurang. Italienska charkuterier före, citronsorbet efter och generösa mängder vin. Allt detta på restaurang. Jag hade glömt laktastabletterna hemma och fick välja därefter, men det gick bra.

Läste gårdagens GP och såg det här receptet, vilket fick mig att tänka på mattråden. Så därför tänker jag att jag delar med mig av det för det verkar himla gott :D
Vegomacka med rostad blomkål och paprikaröra
Det här med grönt på mackan är oslagbart gott. Paprikaröran kan man också göra på färdiggrillad paprika som finns att köpa i välsorterade matbutiker. Prova även att toppa blomkålsmackan med smulad fetaost.
1 röd paprika
1 dl mandel
1/2 röd chili, finhackad
1 finhackad vitlöksklyfta
1/2 citron, finrivet skal och saft
3 msk olivolja
salt och svartpeppar

Rostad blomkål:
1/2 blomkål, ca 250 gram
1/2 röd chili
3-4 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
1 msk finhackad timjan
1/2 tsk rökt paprikapulver
salt och svartpeppar

Till servering:
4 skivor rågbröd eller surdegsbröd
1/2 påse späda spenatskott, à 70 gram
1 kruka vattenkrasse

GÖR SÅ HÄR.
Hetta upp ugnen till 225 grader. Lägg in paprikan på en ugnsplåt högt upp i ugnen och rosta den tills det bildas svarta fläckar i ca 10-15 minuter. Låt den svalna och dela den på mitten. Kärna ur och skär i mindre bitar. Lägg ner paprikabitarna i en bunke och tillsätt mandel, finhackad chili, vitlök, citronsaft, -skal och olja. Mixa blandningen slät och smaka av med salt och peppar.

Dela blomkålen i mindre bitar. Skala och finhacka chilin. Hetta upp en stekpanna och tillsätt 3-4 msk olivolja. Lägg ner blomkålen och tillsätt finhackad vitlök, timjan, chili, paprikapulver, salt och peppar. Stek i ca 5-10 minuter tills blomkålen fått lite färg och börjat mjukna. Den skall fortfarande ha en rå kärna. Vänd då och då för att blomkålen inte ska blir bränd.

Rosta brödet och bred ut några skedar paprikaröra över skivorna. Fördela ut spenatskott, blomkål och toppa med några skott vattenkrasse.

Läste gårdagens GP och såg det här receptet, vilket fick mig att tänka på mattråden. Så därför tänker jag att jag delar med mig av det för det verkar himla gott :D
Vegomacka med rostad blomkål och paprikaröra
Det här med grönt på mackan är oslagbart gott. Paprikaröran kan man också göra på färdiggrillad paprika som finns att köpa i välsorterade matbutiker. Prova även att toppa blomkålsmackan med smulad fetaost.
1 röd paprika
1 dl mandel
1/2 röd chili, finhackad
1 finhackad vitlöksklyfta
1/2 citron, finrivet skal och saft
3 msk olivolja
salt och svartpeppar

Rostad blomkål:
1/2 blomkål, ca 250 gram
1/2 röd chili
3-4 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
1 msk finhackad timjan
1/2 tsk rökt paprikapulver
salt och svartpeppar

Till servering:
4 skivor rågbröd eller surdegsbröd
1/2 påse späda spenatskott, à 70 gram
1 kruka vattenkrasse

GÖR SÅ HÄR.
Hetta upp ugnen till 225 grader. Lägg in paprikan på en ugnsplåt högt upp i ugnen och rosta den tills det bildas svarta fläckar i ca 10-15 minuter. Låt den svalna och dela den på mitten. Kärna ur och skär i mindre bitar. Lägg ner paprikabitarna i en bunke och tillsätt mandel, finhackad chili, vitlök, citronsaft, -skal och olja. Mixa blandningen slät och smaka av med salt och peppar.

Dela blomkålen i mindre bitar. Skala och finhacka chilin. Hetta upp en stekpanna och tillsätt 3-4 msk olivolja. Lägg ner blomkålen och tillsätt finhackad vitlök, timjan, chili, paprikapulver, salt och peppar. Stek i ca 5-10 minuter tills blomkålen fått lite färg och börjat mjukna. Den skall fortfarande ha en rå kärna. Vänd då och då för att blomkålen inte ska blir bränd.

Rosta brödet och bred ut några skedar paprikaröra över skivorna. Fördela ut spenatskott, blomkål och toppa med några skott vattenkrasse.
Röd macka utgör prima lunch efter dagens tåggående:D

Började nu dregla vid tanken på nyfriterad bläckfisk med citron och salt. Gaaaaaah.
Du kunde kanske tillåta dig en grekisk SOPPA istället? Det är påsk i Grekland den här helgen, och då äter man den här smakliga anrättningen:

Magiritsa-recipe-Greek-Easter-soup2.jpg

Det är mageiritsa, en soppa på de inälvor man tar ur påsklammet (som grillas just idag). Är man riktigt traditionell ska tarm finnas med bland godsakerna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka