Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gårdagens middag, courtesy of min syster och hennes man.

Ax1OoUt.jpg

Ogräset börjar redan bli förvuxet. :crazy: Utelämnar således det från dagens kockande, till förmån för grillad flankstek med pommes och tzatziki. Följt av kaffe med hallonbavaroisetårta och fyllning av chokladganache. Känner mig lätt chockad över att ha lyckats producera ett bakverk med sådana flotta ord. :D (Tårtbakning är inget som förekommer ofta i detta hushåll.) Spexade till det med en liten hutt calvados till skapelsen. Because I'm worth it! :up:

Vete sjutton vad jag ska hitta på ikväll. Det är så tråkigt att laga mat själv, speciellt samma dag :heart har åkt.

Det blir nog något så upphetsande som en egengjord färdigmat från frysen :p

Jag har lagat storkok hela eftermiddagen. Opererar foten imorgon bitti, så tänkte ha massa färdig mat i kyl och frys för de närmsta dagarna. Det blev jordärtskockssoppa på det pallade ogräset, SUPERGOD, hade sojagrädde i så helt vegansk. Sen gjorde jag fooled pork på jackfruit, också veganskt, ska ätas med tortillabröd eller pekingpannkakor och massa god sallad plus en coleslaw (ej vegansk). Gjorde även en rulltårta som jag fryst in i perfekta bitar till mina fikastunder :D Handlat choklad, glass, smågodia. Redo för sjukskrivning!

...och nåde om de där roliga smärtstillande gör att jag tappar aptiten.

Jag har nu gjort en jätteladdning supersnäll svensk köttfärssås - av någon outgrundlig anledning (gravid-cravings?) har jag varit sugen på det i evigheter. Med vitlök, tomatkross, ketchup och grädde i. Det mest exotiska inslaget var rivna morötter. Och som så ofta när jag lagar storkok så är jag inte ett dugg sugen på att äta sagda storkok, så jag gjorde hemgjorda hamburgare med kemiskt processad cheddar och pommes. Mycket nöjd nu. Ska äta melon och Magnus Strawberry White om en stund.

Vadå, finns det inget räkpulver?

Kanske kan trösta dig lite om jag berättar vad de båda yngsta i sällskapet kalasade på: stekta korvslantar, makaroner och ketchup. Eller kepchup, som fyraåringen säger. Dessutom samlade de noggrant in krabb- och kräftklor att ta med hem till Stockholm.
Min numera femårige lille släkting säger varje dag JAG VET vi kan äta köttbullar och makaroner DET är gott! När man vänligt föreslår att vi äter något annat säger han MAKARONSOPPA!

Igår var jag iväg och plockade förvildad jordärtskocka! Ignorerade de mörka molnen på horisonten och när skockor lagom för en middag var uppgrävda började det hagla. Jag, som är ha-galen, hade gärna stannat längre men sällskapet surnade och ville hem. Jädra pjosk. Så det blev ingen ramslök (som jag också hade tänkt plocka). :down:

Gjorde mos av jordärtskockorna, seitanbullar och stekt kirskål (med rödlök och balsamvinäger) till. :love:

Igår var jag iväg och plockade förvildad jordärtskocka! Ignorerade de mörka molnen på horisonten och när skockor lagom för en middag var uppgrävda började det hagla. Jag, som är ha-galen, hade gärna stannat längre men sällskapet surnade och ville hem. Jädra pjosk. Så det blev ingen ramslök (som jag också hade tänkt plocka). :down:

Gjorde mos av jordärtskockorna, seitanbullar och stekt kirskål (med rödlök och balsamvinäger) till. :love:
Plockdjävulen har drabbat även dig, hör jag.

Har vi förresten något nytt tema? Jag funderade på dijonsenap, men slog det genast ur hågen. Min konsumtion av det behöver minskas, inte ökas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka