Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh jisses, kasslermousse! :eek:

Igår blev jag bjuden på tacos med sojafärs, mycket gott. Bubbel till, det var ju ändå fredag. Ostbricka efter det!
Idag har jag ätit saltbakade rotsaker med vallmomayo i pitabröd till lunch. Middag har jag ännu inga planer för.

Åh jisses, kasslermousse! :eek:

Igår blev jag bjuden på tacos med sojafärs, mycket gott. Bubbel till, det var ju ändå fredag. Ostbricka efter det!
Idag har jag ätit saltbakade rotsaker med vallmomayo i pitabröd till lunch. Middag har jag ännu inga planer för.
Din lunch låter himla fin. Har du följt recept och vill du i sånt fall dela med dig?

Har haft en alldeles fantastisk matvecka med våra mått mätt! Inte för att jag minns allt vi ätit men det har varit vegetariska middagar varje dag förutom tisdagens blodpudding (så att det matvägrande BARNET får äta något annat än nötter och välling, typ... blodpudding eller fiskpinnar brukar gå ner). I kväll åt vi wraps av tortilla med hemlagad hoummus, grönsallad gjord på romansallat, bladspenat och grön- och svartkål, stekt halloumi och lite rå rödlök. Jättegott! BARNET åt t.o.m. lite halloumi.

En annan dag åt vi bönsallad med lite olika sorters bönor, fetaost, bladspenat, zucchini o.s.v. Tofubollarna har jag redan skrutit om tidigare i tråden... Åh ja, spaghetti med en sås gjord på fräst lök, en gräddskvätt, lite buljong, persilja, champinjoner och sojabönor - riktigt gott!

Dessutom har jag varit riktigt husmoderlig och bakat bröd tillsammans med BARNET, enligt recept som jag fått från en annan förälder på öppna fsk. Gott men med lite lustig konsistens. Jag åt nog upp nästan ett halvt bröd samma kväll.

Jag hade för övrigt tänkt plocka kirskål och eventuellt nässlor i dag. Men det började snöa(!) så det blev inställt. Jag hoppas att snön har försvunnit till i morgon.

Igår plockade jag nässlor och lyckades bland allt det nu grova gröna leta fram lite mycket späd ramslök. Sen blev det grönsaks- och ogräsbonanza.
Liten nässelsoppa med halvt ägg till förrätt, kronärtskocka med dijon-(såklart)citronett(fortfarande inte vant mig) till mellanrätt och så stekt tofu och nudelsallad med rostad nötblandning och ramslöks- och misodressing.

Äsch då, kom på precis innan jag skulle somna i går att vi ju åt kyckling i fredags - så två ovegetariska middagar hittills denna vecka. Och i kväll blir det troligtvis hemgjord hamburgare. Men det är bra mycket bättre än det brukar vara! :up:

Kyckling som sagt: stekpannebrynt och sedan ugnsstekt filé som sambon smaksatt med bl.a. citron. Till det en fantastiskt god sallad på bl.a. grön- och svartkål och bladspenat med en ganska skarp dressing (vinägerstark, som jag gillar).

@Jozze: Vi fick hagel och snö också här igår så grillningen blev inställd (vi var ändå ute och grejade på gården och jag var genomfrusen så jag hade verkligen inte lust att gå ut igen).

Särbon gjorde musselpasta (spaghetti, musslor, räkor, piri-piri, rödlök, parmesan, strimlade tomater som steks sönder och vitt vin). Jag gjorde äggröra på hemägg toppad med parmesan och grönsaker till (grön sparris, edamamebönor, tomater och rödlök som blandas med bräckt skinka samt lite ruccolasallad).

Sedan åt vi B&J Fairly Nuts till efterrätt, direkt från burken med varsin sked :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka