Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror jag skulle kunna äta indiskt varje dag. Indiskt eller ceasarsallad. Tröttnar aldrig!

Dagen började redan kl 5.30 med en väntan på taxi, så frukost fick intas på Birmingham flygplats. Alltså, det är omöjligt att hitta God frukost i England. Det blev cappuccino (visserligen gott) och toast med ägg, smaklös korv, bacon, eventuellt ost och ketchup (?). Engelsk frukostkorv är verkligen den engelska frukostens bleksiktiga lågvattenmärke. Just det, nån typ av shortbread med kola blev det också. Konstig början på dagen.

Sen blev det konstig belgisk kaka, blaskigt kaffe, wrap med falafel och tomatjuice (God! Måste köpa hem och göra Virgin Mary!).

Mums-Mums och te till middag. Längtar efter fil och müsli! Men ska hålla mig till imorgon.

Vad äter då engelsmännen till frukost? Kan du fråga dem om det?

Jag fick väldigt vaga svar av typen "frukt och yoghurt", "nån liten kaka", "gott bröd och ost" och liknande. Men det verkar konstigt, för det som finns att köpa på caféer som säljer frukost är toast med tvivelaktigt innehåll (ofta den där vidriga korven) eller smördeg med samma innehåll, eller fikabröd. Inte en surdeg så långt ögat når. Inga härliga skålar med yoghurt (bara färdigförpackad, ettersöt med kaksmulor på).

Min erfarenhet är att engelsmän omtalar allt de äter som gott och gärna en anings ni vet, stilfullt. Estetiskt.

Vid mina besök på engelska restauranger, pubar, kaféer samt livsmedelsbutiker, har jag ofta undrat var de köper denna goda mat.

Imorgon lutar det åt att jag ger mig på den där grytan med stora vita bönor som @mandalaki tipsade om. Jag kommer dock att göra den med lamm, inte med fläskkött. Lamm är ändå inte främmande i det grekiska köket, så det ska nog gå bra.

Ingen som testat att grilla en hel kalkon? Jag känner mig som att jag är ute på lite djupt vatten inför lördagens matlagning... :nailbiting:
Jag tänkte på den där kalkonen och att du inte fick några svar, men nej. Jag har aldrig ens hört talas om någon som grillar en hel kalkon.

Hur många är ni som ska äta? De är ju rätt stora.

Imorgon lutar det åt att jag ger mig på den där grytan med stora vita bönor som @mandalaki tipsade om. Jag kommer dock att göra den med lamm, inte med fläskkött. Lamm är ändå inte främmande i det grekiska köket, så det ska nog gå bra.
Egentligen har man inte kött/grytbitar i gigantes, man kan ha finhackat bacon mer som en krydda. Bogfläsket i receptet är en försvenskning. Men det är klart att det GÅR att göra med kött. Med lamm blir det säkert jättegott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka