Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag köpte ett paket innehållande det som är på din bild. Den svenska etiketten påstod att det var mungbönor, vilket jag inte riktigt håller med om.
Det ser ut att vara chana dal, vet inte något annat namn på dem men de är nötiga i smaken. Ganska lika kikärtor och det är inte samma sak som gula linser (som är plattare) eller gula ärtor (som är rundare). Det är definitivt inte mungbönor som ju har en helt annan form.

Födelsedagskalas idag. Det bjöds på smörgåstårta. Vi tog med oss egen mat ... så det blev bröd med färdig hummus och en sallad på babyspenat, kikärtor, avokado och pinjenötter. Och så vinägrett förstås. Jag la till lite brie, bara för att det erbjöds. Vår mat kändes lite roligare än hönökakan spacklad med majonnäs/fraiche, faktiskt ...

Igår åt vi på turkisk restaurang. Så otroligt gott med grillat lamm, grillade grönsaker, citron och ris och inget annat. Rena klara smaker.

Ikväll är sista kvällen i England, och så måste jag naturligtvis äta den engelska nationalmaten: indiskt! Lamm zizzlar masala. Poppadoms och chutney. Mmmmmmmmmm!

Jag var lika villrådig då jag i somras köpte en burk. Tydligen kan lupinbönor vara ganska giftiga om de inte tillagas rätt(vilket visst är en omständlig process), men de på burk får nog antas vara ätfärdiga, väl? Min jakt på recept gav inte så mycket och jag åt till sist bönorna, som var mycket salta men trevliga i konsistensen, i sallader. Som alltid trivs baljväxter med en hel del syra och jag badade mina i vinäger eller citron.
Jag utgår från att lupinbönor i glasburk är korrekt hanterade. :)

Kastar mig in i dskussionen: favabönor och bondbönor är vad jag förstått samma sak. Köpte en påse frysta favabönor på Picard, och de var så lika de oskalade bondbönorna att jag kollade upp de latinska namnen för att jämföra. Samma!

Utmaningen: KUL! Och jag kan deltaga för första gången. Sugen på att göra moussaka på kalvfärs, men då måste jag köpa kött för första gången på väldigt länge. Ska fundera på det. Förresten har det varit lite dåligt med foton hittills!

Min mathelg i Umeå blev trevlig, fredagslunch på Gotthards enligt Hyacinths förslag. Cava mitt på dagen slår aldrig fel :up: Middag blev bakad potatis med egen skagenröra, riktig comfortfood. Lördagslunch på kulturcafé med västerbottenklämmor, middag vegetarisk lasagne med fetaost, gröna sojabönor, soltorkade tomater med mera. Söndag pannkaksbrunch och på kvällen väl hemma gjorde jag sötpotatissoppa med kokosmjölk.

Här blir det kycklingcurry med ris till middag. Perfekt rätt för alla grönsaker som låg och tog upp utrymme i frysen :up:

På jobbet frysrensar vi så där serverades fodral och potatis. Hemma körde vi den oerhört kulinariska upplevelsen vårrullar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka