Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Egentligen har man inte kött/grytbitar i gigantes, man kan ha finhackat bacon mer som en krydda. Bogfläsket i receptet är en försvenskning. Men det är klart att det GÅR att göra med kött. Med lamm blir det säkert jättegott.
Ja, jag har sett lite varianter på temat, oftast med just bacon. Jag är rätt förtjust i att använda bacon så där som "krydda" i mat, men det är jag ensam om i hushållet.

Jag har sedan många år tillbaka hanterat "exotiska" recept på samma vis som "vanliga". Dvs jag utgår från receptet och gör som jag tycker. Det resulterar inte i måltider som världens husmödrar hade namngivit vid första tuggan, men det gäller i allt väsentligt även för den "svenska" mat jag lagar.

Jag gillar att föreställa mig att jag hade varit ungefär likadan i det avseendet, oavsett var i världen jag hade vuxit upp. Och Grekland kan inte vara det land i världen som mest effektivt bryter ner flickors och tjejers självständighet och kreativitet, föreställer jag mig.

Jag tänkte på den där kalkonen och att du inte fick några svar, men nej. Jag har aldrig ens hört talas om någon som grillar en hel kalkon.

Hur många är ni som ska äta? De är ju rätt stora.

Tre stycken :D fast det kommer säkert någon mer, är det helg är det lite av ett öppet hus här hos partnern. Dessutom hoppas jag på goda rester :d I USA är det tydligen inte så väldigt ovanligt (å andra sidan friterar man dem där också, hela). Idén just nu är att marinera den i ett dygn, fylla den med kryddor och något fuktigt samt pensla den med min kycklingglaze.

@hastflicka, har du något förslag på hur man grillar en hel kalkon?

Tre stycken :D fast det kommer säkert någon mer, är det helg är det lite av ett öppet hus här hos partnern. Dessutom hoppas jag på goda rester :d I USA är det tydligen inte så väldigt ovanligt (å andra sidan friterar man dem där också, hela). Idén just nu är att marinera den i ett dygn, fylla den med kryddor och något fuktigt samt pensla den med min kycklingglaze.

@hastflicka, har du något förslag på hur man grillar en hel kalkon?
Men du! Koka en tunna full med olja och fritera den där i! Det blir storslaget! Oförglömligt!

Själv tycker jag att grillning är gravt överskattat, men intrycket av den här tråden är ju att du har utvecklat grillkonsten (liksom rökkonsten) en anings aning utöver den nivå man drabbas av överallt om sommaren.

Ni blir nog mätta! :D

Men du! Koka en tunna full med olja och fritera den där i! Det blir storslaget! Oförglömligt!

Själv tycker jag att grillning är gravt överskattat, men intrycket av den här tråden är ju att du har utvecklat grillkonsten (liksom rökkonsten) en anings aning utöver den nivå man drabbas av överallt om sommaren.

Ni blir nog mätta! :D

Särbon var lite tråkig, han ville inte köpa olja till friteringen så det får bli grillat :D

Jag kommer att bearbeta honom i ärendet för en framtida helfritering av en kalkon :sneaky: det måste vara episkt! :up:

Jag fick väldigt vaga svar av typen "frukt och yoghurt", "nån liten kaka", "gott bröd och ost" och liknande. Men det verkar konstigt, för det som finns att köpa på caféer som säljer frukost är toast med tvivelaktigt innehåll (ofta den där vidriga korven) eller smördeg med samma innehåll, eller fikabröd. Inte en surdeg så långt ögat når. Inga härliga skålar med yoghurt (bara färdigförpackad, ettersöt med kaksmulor på).

Ja - caféer av greasy spoon-varianten har ju mest toast med tillbehör av olika slag, bacon sandwiches osv. Men det finns ju så många bra matkedjor i England - Pret, Eat osv. och de har både gröt, surdegsmackor, yoghurt med granola och frukt och sådant. Men absolut - fiken är ju som de är.

@athena_arabians
Man tar en kalkon och injecerar kryddor med en stor "sprutliknande grej" som man har kan kopa i snabbkopet. Sedan ser man till att kalkonen ar ordentligt tinad och avtorkad da vatten i den kokande oljan inte ar en "hit". Man tar helst jodnots olja eller palm olja for att fritera da alla oljor som kommer fran sad (fron) (raps, soja, majs, etc) inte ar sa bra som friterings olja.

Nar man friterar en kalkon sa satter man ner den i 176-190°C gradig olja sa att oljan ger en krisp yta pa kalkonen (eller vad man satter ner) snabbt sa att oljan inte tranger in i fageln utan kottet blir angkokat innifran och inte blir oljig och acklig. Friterad kalkon ar sa fantastiskt mor och fin. Definitivt det basta sattet att ata kalkon.

Jag har nu letat efter bilder som jag vet att jag har ... men kan inte hitta dom. Det behovs verkligen stadas i mina forad. Ge mig lite tid sa letar jag mer senare.

Ja - caféer av greasy spoon-varianten har ju mest toast med tillbehör av olika slag, bacon sandwiches osv. Men det finns ju så många bra matkedjor i England - Pret, Eat osv. och de har både gröt, surdegsmackor, yoghurt med granola och frukt och sådant. Men absolut - fiken är ju som de är.

Inga såna kedjor fanns i Loughborough, vad jag kunde se. De hade ett Sainsbury's, men inte heller där hittade jag ätfärdiga goda frukostar utan mest trekantsmackor och småpåsar med chips.

Inga såna kedjor fanns i Loughborough, vad jag kunde se. De hade ett Sainsbury's, men inte heller där hittade jag ätfärdiga goda frukostar utan mest trekantsmackor och småpåsar med chips.

Konstigt för en studentstad! Men jag tror dig, vissa småstäder är rent hopplösa.

Sorry ... jag insag just att jag postat kalkon bilderna i fel trad :o Har ar de pa ratt stalle.

Nar den ar injecerad och bara vantar pa att oljan ska bli varm nog.
Screen%20Shot%202016-03-22%20at%208.49.12%20AM_zpsvpui0bdc.png

Har kokar oljan. Lagg marke till termometern som visar att man har ratt temperatur genom hela processen.
Screen%20Shot%202016-03-22%20at%208.48.55%20AM_zpsxwootb9m.png

Och sa har ser den ut nar den ar klar och ligger och vilar (ungefar 45 minuter) innan man skar upp den.
Screen%20Shot%202016-03-22%20at%208.49.30%20AM_zpsaoqumwc5.png

Sorry ... jag insag just att jag postat kalkon bilderna i fel trad :o Har ar de pa ratt stalle.

Nar den ar injecerad och bara vantar pa att oljan ska bli varm nog.
Screen%20Shot%202016-03-22%20at%208.49.12%20AM_zpsvpui0bdc.png

Har kokar oljan. Lagg marke till termometern som visar att man har ratt temperatur genom hela processen.
Screen%20Shot%202016-03-22%20at%208.48.55%20AM_zpsxwootb9m.png

Och sa har ser den ut nar den ar klar och ligger och vilar (ungefar 45 minuter) innan man skar upp den.
Screen%20Shot%202016-03-22%20at%208.49.30%20AM_zpsaoqumwc5.png
Hjälp! Skrämmande!:nailbiting::D

Inte kommer jag väl undan med linssoppa tinad ur frysen även i denna veckas utmaning? Om jag syrar upp den och har i mer vitlök skulle den kunna passera som grekisk.:angel:

Jag tycks helt ha missat poängen med utmaningarna. Nyskapande? Tänka utanför boxen? Hm.

Frusen, genomförkyld och sugen på varm och mustig mat drar jag nog också igång en sats av böngrytan @mandalaki länkade till. Ingredienserna var ju faktiskt bara sådant jag har hemma(får bli tetrabönor) och den ser ju ut att laga sig själv i ugnen, så jag kan ligga under en filt och börja läsa Maken, som långt om länge kommit med posten.

Frusen, genomförkyld och sugen på varm och mustig mat drar jag nog också igång en sats av böngrytan @mandalaki länkade till. Ingredienserna var ju faktiskt bara sådant jag har hemma(får bli tetrabönor) och den ser ju ut att laga sig själv i ugnen, så jag kan ligga under en filt och börja läsa Maken, som långt om länge kommit med posten.
Fan vad fint! :up: Jag hade annars googlat fram recept på fakes, grekisk linssoppa, åt dig, men då struntar vi i det. Gigantes är trots allt det bästa man kan komma på efter bläckfisk i brunsås.

Läser också Maken!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka