Pyttipanna är lite för tråkigt tycker jag. Grekiskt skulle vara en bättre utmaning. Kommer på en enda grekisk rätt jag brukar laga - stifado. Kunde vara roligt att klura ut något annat. Kanske filodegspaj?Citerar vilt.
Grekiskt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Pyttipanna är lite för tråkigt tycker jag. Grekiskt skulle vara en bättre utmaning. Kommer på en enda grekisk rätt jag brukar laga - stifado. Kunde vara roligt att klura ut något annat. Kanske filodegspaj?Citerar vilt.
Grekiskt?
Det var bara ett förslag.Nej! Tänk på de stackars veganerna, eh jag menar hönorna. Jag vill inte äta ägg men jag vill vara med på utmaningen.
Jamen, det var ju sant. Utmaningen ska funka både för veganer och omnivorer.
Grekiskt är en bra utmaning, tycker jag, eftersom det är rätt slätstrukna recept och ospännande mat. (Att det ändå anses så gott med grekisk mat, beror enligt min mening på de grekiska råvarorna i kombination med allmän semesterstämning.)
Lite så, ja.Ägg hade varit roligt, men jag håller med om att det är ännu roligare om alla kan delta.
Jag blev lite besvärad när förslaget om grekiskt kom upp, eftersom det för mig betyder till oigenkännlighet sönderkokta eller -stekta råvaror som flyter i olja utan kryddor, men om jag betraktar det som en utmaning(ja, det var ju lite det som var meningen...) och lägger mina fördomar åt sidan ska det nog gå bra. Grekland är ju dessutom även trevliga får- och getostar, fantastiska grönsaker, trevlig linssoppa, gott lamm osv.
Grekland är ju dessutom även trevliga får- och getostar, fantastiska grönsaker, trevlig linssoppa, gott lamm, bläckfisk i brunsås, osv.
Här är en rätt som är vansinnigt god om den tillagas med mycket omsorg. Gigantes, stora vita bönor i tomatsås. Går att göra veg eller med fläsk/bacon.
(Själva receptet kommer på slutet men titta på bilderna hur ruskigt gott det blir ...)
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=32091
Ordet fava. Har du koll på om det är bönor i allmänhet eller en viss sort? På arabiska har jag fått både svaret att det är bönor i allmänhet och att det är just bondbönor. En gång visade det sig också betyda typ hummus på torkade bondbönor, en maträtt som bättre hade ersatt cement än mat.Åh, alla ska laga bläckfisk i brunsås, hommage till mig
Här, för lite inspiration, finns en strålande bra receptsamling (på norska) av en kvinna som delvis bor i Nafplio på grekiska fastlandet. Hon är en foodie så jag bara utgår från att hennes recept är bra och att hon lagat alla själv, hon har drivit sin blogg i många år.
https://godgreskmat.wordpress.com/oppskriftregister/
Tack för inspiration! Hade jag ätit ost så hade jag gjort feta se fyllo, bara för namnet!Åh, alla ska laga bläckfisk i brunsås, hommage till mig
Här, för lite inspiration, finns en strålande bra receptsamling (på norska) av en kvinna som delvis bor i Nafplio på grekiska fastlandet. Hon är en foodie så jag bara utgår från att hennes recept är bra och att hon lagat alla själv, hon har drivit sin blogg i många år.
https://godgreskmat.wordpress.com/oppskriftregister/
Fattar du ättikans roll i det receptet?Tack för inspiration! Hade jag ätit ost så hade jag gjort feta se fyllo, bara för namnet!