Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och mannen i mitt liv har pratat om att försöka lära oss drick rödvin. Ingen av oss gillar det. Vi dricker gärna vitt, om det inte är allt för torrt (där är jag känsligare än han). Är det någon som har något bra tips på "nybörjarrött"?

Ändrade om i matsedelns ordning så att det idag blev fajitaenchiladas. Jag är såld. Varför äter folk någonsin det här med kött?!

Till blev det mangosalsa med koriander och silverlök.

I ugnen kokar en hel kyckling i en stekpåse med vitt vin, rödlök, long facing heaven chili, svartpeppar, lite öl (som särbons kusin lämnade inatt :D), kaffirlime, honung och havssalt. Det kan bli gott, det kan bli inte så gott :p

Jamen, det var ju sant. Utmaningen ska funka både för veganer och omnivorer.

Grekiskt är en bra utmaning, tycker jag, eftersom det är rätt slätstrukna recept och ospännande mat. (Att det ändå anses så gott med grekisk mat, beror enligt min mening på de grekiska råvarorna i kombination med allmän semesterstämning.)

Jamen, det var ju sant. Utmaningen ska funka både för veganer och omnivorer.

Grekiskt är en bra utmaning, tycker jag, eftersom det är rätt slätstrukna recept och ospännande mat. (Att det ändå anses så gott med grekisk mat, beror enligt min mening på de grekiska råvarorna i kombination med allmän semesterstämning.)

Ägg hade varit roligt, men jag håller med om att det är ännu roligare om alla kan delta.

Jag blev lite besvärad när förslaget om grekiskt kom upp, eftersom det för mig betyder till oigenkännlighet sönderkokta eller -stekta råvaror som flyter i olja utan kryddor, men om jag betraktar det som en utmaning(ja, det var ju lite det som var meningen...) och lägger mina fördomar åt sidan ska det nog gå bra. Grekland är ju dessutom även trevliga får- och getostar, fantastiska grönsaker, trevlig linssoppa, gott lamm osv.

Ägg hade varit roligt, men jag håller med om att det är ännu roligare om alla kan delta.

Jag blev lite besvärad när förslaget om grekiskt kom upp, eftersom det för mig betyder till oigenkännlighet sönderkokta eller -stekta råvaror som flyter i olja utan kryddor, men om jag betraktar det som en utmaning(ja, det var ju lite det som var meningen...) och lägger mina fördomar åt sidan ska det nog gå bra. Grekland är ju dessutom även trevliga får- och getostar, fantastiska grönsaker, trevlig linssoppa, gott lamm osv.
Lite så, ja.
I lite samma anda leker jag med tanken på en potatisutmaning.

Quornfilé, röd paprika och färsk lök i ugnen, kokt pressad potatis, kokt sugar snaps, små tomater, crème fraiche, pressad citron.

Idag serverar jag fläskkotletter. Något jag älskade som barn men väldigt sällan tillagar själv. Till dessa kokt potatis, gräddsås och fyllda, gratinerade champinjoner.

Här är en rätt som är vansinnigt god om den tillagas med mycket omsorg. Gigantes, stora vita bönor i tomatsås. Går att göra veg eller med fläsk/bacon.

(Själva receptet kommer på slutet men titta på bilderna hur ruskigt gott det blir ...)

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=32091

Kul tips!

Jag köpte pärlhöna idag, en hel på ca 1,5 kilo.
Tänkte pensla hela pippin med honung och annat jox, fylla med oliver, citron och rosmarin. Servera med rotfrukter och tzatziki. Den riktiga grekiska utmaningen kommer senare i veckan, jag är sugen på souvlaki! Man kanske kan göra den där böngrejen till?

Åh, alla ska laga bläckfisk i brunsås, hommage till mig :love:

Här, för lite inspiration, finns en strålande bra receptsamling (på norska) av en kvinna som delvis bor i Nafplio på grekiska fastlandet. Hon är en foodie så jag bara utgår från att hennes recept är bra och att hon lagat alla själv, hon har drivit sin blogg i många år.

https://godgreskmat.wordpress.com/oppskriftregister/
Ordet fava. Har du koll på om det är bönor i allmänhet eller en viss sort? På arabiska har jag fått både svaret att det är bönor i allmänhet och att det är just bondbönor. En gång visade det sig också betyda typ hummus på torkade bondbönor, en maträtt som bättre hade ersatt cement än mat.

De där stora vita bönorna har jag köpt på svenska under namnen smörböna och elefantböna.

Jag hoppas få tag i lamm idag och servera det med någon sorts böngryta och mahmmara, eftersom det är Newroz idag. Plus vin.

Åh, alla ska laga bläckfisk i brunsås, hommage till mig :love:

Här, för lite inspiration, finns en strålande bra receptsamling (på norska) av en kvinna som delvis bor i Nafplio på grekiska fastlandet. Hon är en foodie så jag bara utgår från att hennes recept är bra och att hon lagat alla själv, hon har drivit sin blogg i många år.

https://godgreskmat.wordpress.com/oppskriftregister/
Tack för inspiration! Hade jag ätit ost så hade jag gjort feta se fyllo, bara för namnet! :D

När jag var barn kom Invandrarna från Grekland, dåvarande Jugoslavien samt i någon mån från Italien. Dessa ansågs i min småländska uppväxtort äta kryddstark mat med OERHÖRDA mängder vitlök. När jag nu har läst tio, femton grekiska recept, framstår det omdömet som HELT OBEGRIPLIGT. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka