Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ätit hamburgare två dagar i rad till lunch. Idag med "vanligt" smått otäckt vitt bröd men igår tog jag riktigt bröd (finsk rågbröd). Den inte så spännande maten ursäktas tack vare att den lagades över öppen eld i strålande vårvinterväder efter ett par skoterturer sittandes i en snödriva.

Ordet fava. Har du koll på om det är bönor i allmänhet eller en viss sort? På arabiska har jag fått både svaret att det är bönor i allmänhet och att det är just bondbönor. En gång visade det sig också betyda typ hummus på torkade bondbönor, en maträtt som bättre hade ersatt cement än mat.

De där stora vita bönorna har jag köpt på svenska under namnen smörböna och elefantböna.
Det är en stridsfråga. Jag hamnar ofta i diskussion med folk som påstår att fava görs på kikärter men det stämmer inte. De favabönor jag sett och köpt ser ut såhär:

fava.jpg

Mer som linser alltså.

Oftast översätts fava beans med split peas, alltså ärter som är splittade = skalet är borta.

(Men jag tror att det blir gott om man gör den på kikärter också).

När jag var barn kom Invandrarna från Grekland, dåvarande Jugoslavien samt i någon mån från Italien. Dessa ansågs i min småländska uppväxtort äta kryddstark mat med OERHÖRDA mängder vitlök. När jag nu har läst tio, femton grekiska recept, framstår det omdömet som HELT OBEGRIPLIGT. :D
Ja det är intressant hur gränsen för det främmande flyttas. Vem bryr sig om vitlök idag liksom. Nu är det andra folkgrupper som lagar konstig mat och luktar äckligt...

Filodeg fattar du väl

För att balansera honungen? Fast jag vet inte, jag har aldrig ätit den typen av bakad feta så jag kan inte säga hur den smakar.
Man får ju chèvre och honung ibland. De balanserar väl varann tillräckligt. För mig känns ättikan som ett oväntat inslag bland de rätt "jämna" eller milda smakerna. Men jag såg ett grekiskt recept med en massa saltgurka. Det känns ju som rysk/östeuropeisk influens.

Åh, alla ska laga bläckfisk i brunsås, hommage till mig :love:

Här, för lite inspiration, finns en strålande bra receptsamling (på norska) av en kvinna som delvis bor i Nafplio på grekiska fastlandet. Hon är en foodie så jag bara utgår från att hennes recept är bra och att hon lagat alla själv, hon har drivit sin blogg i många år.

https://godgreskmat.wordpress.com/oppskriftregister/
Alltså de små pingvinerna! :love:
pingviner.jpg

Man får ju chèvre och honung ibland. De balanserar väl varann tillräckligt. För mig känns ättikan som ett oväntat inslag bland de rätt "jämna" eller milda smakerna. Men jag såg ett grekiskt recept med en massa saltgurka. Det känns ju som rysk/östeuropeisk influens.

Lika oväntat om det är vinäger? Det är ju mer användbart än ren ättika och vinäger heter nog ättik på norska.

Fast jag gissar alltså bara. Jag har ätit annan typ av bakad feta och kan inte påminna mig någon smak av vinäger.

Alltså de små pingvinerna! :love:
pingviner.jpg

Men gud, är det från hennes recept? Dem ska du göra! :up:

Har ätit hamburgare två dagar i rad till lunch. Idag med "vanligt" smått otäckt vitt bröd men igår tog jag riktigt bröd (finsk rågbröd). Den inte så spännande maten ursäktas tack vare att den lagades över öppen eld i strålande vårvinterväder efter ett par skoterturer sittandes i en snödriva.
Det låter fullkomligt underbart!

Lika oväntat om det är vinäger? Det är ju mer användbart än ren ättika och vinäger heter nog ättik på norska.

Fast jag gissar alltså bara. Jag har ätit annan typ av bakad feta och kan inte påminna mig någon smak av vinäger.

Men gud, är det från hennes recept? Dem ska du göra! :up:
Så kan det vara, ja!

Jag funderade på om man ville uppnå någon kemisk reaktion eller så med ättikan, men det verkade inte så.

Jag och BARNET har nu penslat Rigmor Pärlhöna med honung, soja, timjan, salt och peppar.
Under skinnet är det lite smör med citronzest och vitlök.
Riven gurka står och rinner av, och små potatisar ligger runt Rigmor och myser i sällskap av halloumi och oliver.
Vi ska lyssna på grekisk pop nu, vi har bestämt oss för en grekisk vecka.

Vi ska testa att grilla en hel kalkon någon dag här, är det någon som gjort det och ha bra tips? Kolgrill givetvis.

Annars håller jag på att koka rabarbermarmelad, särbon frös in rabarber åt mig förra våren när min skörd såg ut att bli dåligt och jag har inte hunnit koka de sista förrän nu.

Jag råkade nyss köpa en burk inlagda lupinbönor. Jag hittar inte mycket recept som innehåller sådana. Det vanligaste användningsområdet verkar vara som en liten enkel tapas eller meze, beroende på vilket land man befinner sig i. (Burken jag köpte är spansk.)

Är någon av er andra bekanta med dessa bönor?

Jag råkade nyss köpa en burk inlagda lupinbönor. Jag hittar inte mycket recept som innehåller sådana. Det vanligaste användningsområdet verkar vara som en liten enkel tapas eller meze, beroende på vilket land man befinner sig i. (Burken jag köpte är spansk.)

Är någon av er andra bekanta med dessa bönor?
Jag var lika villrådig då jag i somras köpte en burk. Tydligen kan lupinbönor vara ganska giftiga om de inte tillagas rätt(vilket visst är en omständlig process), men de på burk får nog antas vara ätfärdiga, väl? Min jakt på recept gav inte så mycket och jag åt till sist bönorna, som var mycket salta men trevliga i konsistensen, i sallader. Som alltid trivs baljväxter med en hel del syra och jag badade mina i vinäger eller citron.

Det är en stridsfråga. Jag hamnar ofta i diskussion med folk som påstår att fava görs på kikärter men det stämmer inte. De favabönor jag sett och köpt ser ut såhär:

fava.jpg

Mer som linser alltså.

Oftast översätts fava beans med split peas, alltså ärter som är splittade = skalet är borta.

(Men jag tror att det blir gott om man gör den på kikärter också).
Jag köpte ett paket innehållande det som är på din bild. Den svenska etiketten påstod att det var mungbönor, vilket jag inte riktigt håller med om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka