Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan tillägga att även BARNET ska ha en svart klänning i vintagemodell. Jag såg det som en plikt att upplysa BARNET om att det inte skulle bli någon marängkuk på undertecknad varpå avkomman raskt replikerade att jag självklart ska ha en svart klänning.

Här jobbas det (typ) och äts sen frukost, fil med hallon och rabarber, en kopp te och en liten bit tosca jag hittade i kylen. Stackars mig.

Jag hade gärna haft den lite längre, men den är lagom piffig och kostsam så den blir bra. Kommer stråååååla som en oskuldsfull BRUDKUK hela långa 5 minuterna.

Jag började genast fantisera om ett smycke i form av en drake (kukformat smycke är kanske att driva det hela onödigt långt, menar jag).

Har ätit mycket spartansk frukost tillsammans med den jubilerande diabetikern. Ikväll ska vi enligt densammas önskemål äta italienskt på stan.

I födelsedagspresent får hen ett bidrag till sin vintersemester i bögparadiset.

Buffén igår var trevlig! Först åt jag sill och räkor och några små charkuterier, sedan en variant på boeuf bourguignon med ris och en väldigt god sallad på färska champinjoner, rödlök och paprika i olika färger.

Morgonens frukost var också härlig (utom skinkan som var äcklig). Undvek bröd för att kunna äta mer av det som verkligen är gott - fast en veteskiva slank ner till andra koppen kaffe. Gillade att man fick pressa sin egen juice (manuellt) om man ville men tänk att det går åt två stora apelsiner till ett sådant litet glas juice, det är galenskap. Med en proffsig press får man förstås ut mer, men detta var vad jag lyckades med.

12310547_10156262713670521_7009666368463956611_n_565aaf159606ee1c9de07399.jpg

Oh herregud... jag håller på att göra jalapeño poppers inför särbons studs här. Jag testade att göra ett par på röd spansk peppar... munjubbe! :d :love: :d

Det är lite pilligt och fritera är ju alltid lite bökigt men det är totalt värt det:

12276906_1684280581805516_677152978_n.jpg

Plus att jag måste ju fjäska lite för honom så jag får ligga ;)

Det verkar vansinnigt gott! Jag tror jag ska åka och storhandla idag (det är ju ändå snöblandat regn och blåsigt ute, inget kul ridväder) och köpa jalapeños :d

Men sambo mio gillar inte sånt som är starkt (eller låter som om det skulle kunna vara starkt), så jag kommer definitivt inte få ligga... Är det värt det ändå?

Det verkar vansinnigt gott! Jag tror jag ska åka och storhandla idag (det är ju ändå snöblandat regn och blåsigt ute, inget kul ridväder) och köpa jalapeños :d

Men sambo mio gillar inte sånt som är starkt (eller låter som om det skulle kunna vara starkt), så jag kommer definitivt inte få ligga... Är det värt det ändå?

JA! :devil: :D

Klarar han av spansk peppar? Den är ju mildare (jag gör både och eftersom jalapeño är dyr). Det borde fungera bra med smal spetspaprika också.

Jag fyllde dem med Creme Bonjour grekisk vitlök (inte ens i närheten av en favorit men :heart gillar den) men vilken ost som helst av Philadelphia-typ går bra (tar man naturell kan man ju smaksätta den själv). Doppa i mjölk-vetemjöl-mjölk-panko (som jag krossade lite lätt).

Vi ska inte fritera något annat så jag har inte gjort någon frityrsmet men det fungerar säkert bra det också. Använder man smet hade jag ändå doppat dem i panko sist (utan att krossa den) för jag tycker det blir så gott.

Klarar han av spansk peppar? Den är ju mildare (jag gör både och eftersom jalapeño är dyr). Det borde fungera bra med smal spetspaprika också.

Han är en mes när det kommer till alla former av chili och paprika.. Tror det bara är en fix idé han har. Får göra en Sthu-variant med riktiga grejer och en Sambo-variant med paprika. Det borde gå!

Mot mataffären!

Han är en mes när det kommer till alla former av chili och paprika.. Tror det bara är en fix idé han har. Får göra en Sthu-variant med riktiga grejer och en Sambo-variant med paprika. Det borde gå!

Mot mataffären!

Det blir väldigt milt, även jalapeñon (jag var tvungen att testa en sådan nu också :o).

@athena_arabians Gyoza är väldigt trevligt det med! :up:

Ser himla gott ut med jalapeño poppers, älskar både jalapeño och panko och cream cheese men.. HUR äter man inte upp alla på en gång undrar jag?
Tycker dock det där med att fritera verkar helläskigt och skulle förmodligen elda upp hela huset om jag försökte själv. :nailbiting:

Igår flygande Jakob. Jag vet att det är pinsamt att gilla banan i mat men jag ÄLSKAR'T!

Idag har det julstädats och pimpats hela dagen. Ikväll efter dammsugningen satsar jag på att göra saffransbullar med smörkräm. Det blir nog middag, har jag en känsla av, tillsammans med glögg och pepparkakor med ädelost. Hela kostcirkeln!

Det är typ så GOTT! Kag har inga problem alls med mitt intag av banan i mat, tills det kommer till pizza... Tydligen är det inte alla som uppskattar kombinationen banan, curry, jordnötter och ananas på pizza?! :confused: :eek: :D

Det är ju himmelskt! Likaså banan, curry, oxfilé, färsk tomat och bearnaisesås. :love: Men den pizzan brukar också få spydiga blickar, liksom jag där jag sitter och njuter av den... :cautious:

@athena_arabians Gyoza är väldigt trevligt det med! :up:

Ser himla gott ut med jalapeño poppers, älskar både jalapeño och panko och cream cheese men.. HUR äter man inte upp alla på en gång undrar jag?
Tycker dock det där med att fritera verkar helläskigt och skulle förmodligen elda upp hela huset om jag försökte själv. :nailbiting:

Jag vet inte men jag har rätt god självkontroll :D Särbon kommer att säga glufs vilket är helt ok, de är ju till honom :love:

Fritera är inte så farligt om man ser till att komma ihåg att ALDRIG ha fläkten på och att hela tiden ha ett stort lock för att kväva lågorna om det börjar brinna (ALDRIG vatten på, då mer eller mindre exploderar oljan). Jag har dessutom alltid koll på oljetemperaturen med en termometer.

Normalt friterar vi utomhus för att slippa oset inne men nu var det ju inte så mycket så jag gör dem på elspisen.

Ett annat alternativ är att köpa en fritös :D

En annan sak jag älskar att göra är att flambera, det är kul och gott :up:

Köpt på mig en massa kål. Röd och vit. Funderar vad jag ska utsätta den för så att den blir mer aptitlig än i sin nuvarande huvudform... Är det svårt att syra den? Stekt är ju gott också.

Tillagning surkål:
  1. Häll filen i ett kaffefilter och låt droppa några timmar eller över natten. Det går också att använda dofilus direkt men syrningen får superfart om du tar vasslan från filen.
  2. Rensa och skär bort fula delar och blad från vitkålen.
  3. Klyv kålhuvudet längs med stammen i fyra klyftor.
  4. Skär bort stammen.
  5. Skär i finare klyftor och strimla sedan varje klyfta så fint du kan för hand, med mandolin, råkostkvarn, rivjärn eller i matberedare.
  6. Lägg 2-3 dl av kålen i den skål du ska jäsa i.
  7. Tillsätt en msk salt och massera in saltet med händerna (ta en plastpåse på handen eller plasthandskar) eller med potatisstöt.
  8. Ta några dl till samt resten av saltet och fortsätt arbeta in saltet. Detta gör att kålen börjar vätska sig och allt kommer igång fortare.
  9. Tillsätt resten av kålen och blanda ihop.
  10. Skala lök. Dela den och skiva den fint samt tillsätt den.
  11. Skala och kärna ur äpple. Dela och skiva äpplena fint samt tillsätt dem.
  12. Tillsätt kummin.
  13. Tillsätt lagerblad.
  14. Häll på vasslan eller filen.
  15. Rör om allt och packa ihop så hårt du kan.
  16. Blanda en halv liter vatten med 5 krm salt.
  17. Lägg en tallrik ovanpå kålen.
  18. Tryck ner kålen med tallriken så att vätskan stiger - täcker inte vätskan så fyll på med salt vatten.
  19. Placera något tungt på tallriken ex. en vattenfylld skål eller kanna.
  20. Nu ska kålen stå och syra sig i rumstemperatur ca 20 grader i två veckor. Kolla så att vätskan täcker då och då. Sista veckan kan du ställa kålen lite svalare ca 16 grader.
  21. Efter 2 veckor är kålen färdigjäst. Godast smak har surkålen efter ca en månads jäsning i sval källare eller skafferi.
  22. Ta fram en väl rengjord stor glasburk på 2 liter eller flera små glasburkar. Sterilisera dem gärna (om du ska spara kålen länge) genom att koka dem eller köra i ugnen på 110 grader i en kvart.
  23. Lyft över surkål och packa ihop. Toppa med vätska. Sätt på lock.
  24. Surkålen håller sig upp till ett halvår oöppnad vid sval förvaring.
  25. Bäst är såklart att ha den i kylskåpet speciellt om du öppnat surkålsburken.

Recept stulet från internet... Nån som syrar egna grönsaker här?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka