Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle fira partners födelsedag på italiensk restaurang. När vi kom ut på gatan öste regnet ner och allting var vidrigt. Vi gick istället på närmaste indiska restaurang, kanske 100 meter bort. Jag har ätit samosa och paneer samt druckit Kingsfisher. Nu hemma igen för kaffe och chokladbit.

Köpt på mig en massa kål. Röd och vit. Funderar vad jag ska utsätta den för så att den blir mer aptitlig än i sin nuvarande huvudform... Är det svårt att syra den? Stekt är ju gott också.
Jag tycker om att woka vitkål (iaf ihop med andra grönsaker så det inte bara blir kål). Det enda jag har gjort med rödkål, någonsin, är att använda den som pH-indikator i kemin på högstadiet :angel:

Idag åt vi fantastiskt goda lammbullar (bollar/korvar/järpar?) med saffransbulgur, avokadohoumus, fetaost och sallad. Till det lite matyoghurt och resultatet av gårdagens surdegsbak. Receptet var från senaste numret av allt om mat och jag kan verkligen rekommendera det, superbra och enkelt (om än diskintensivt :D)

Fikade med några vänner efter jobb idag, på ett cheesecake-café här i Malmö. Visste inte ens att sånt fanns. Åt en jättebit cheesecake med jordgubbar och vit choklad. Middag blev förståeligt nog endast lite nallande av pepparkaksdegen jag satte inför imorgon. Rimlig kväll!

VAAAR?!

Jag gjorde kycklingvingar marinerade i chili och gingersauce som förstärktes med extra ingefära och vitlök, salt, peppar, torkad koriander och kaffir lime blad. Stekte på galler i ugnen och serverade med en sallad på pomello, sharonfrukt och muscatdruvor med dadelbalsamico/olivolja vinegrett.:d och avslutade med en bit St Agur och några druvor.

I lördags blev det födelsedagsmiddag på restaurang. Avsmakningsmeny på Bord 13 här i Malmö, drivs av Nomas fd chefssommelier. Fantastiska naturviner till (efter en knepig upplevelse är jag lite skeptisk men blev nu övertygad om deras storhet. Till rätt mat, vill säga!). Otroligt gott och jag minns knappt hälften av vad jag åt (inte på grund av vinet utan på grund av den otroliga diversiteten i rätterna och sidorätterna! Hade velat spela in varje presentation). Efter den middagen blev det drink på cocktailbar.

Och igår en fantastisk brunch, och därefter bakade jag ännu mer och hade massa vänner över på glöggfika. Har så mycket snittblommor i lägenheten nu :love:

Igår åt jag resterna från min Thanksgivingmåltid från i fredags. Kycklingen och sötpotatismoset är nu slut, men green bean casserole finns i dagens matlåda tillsammans med lite strimlad rökt skinka. Det blir nog ganska gott!

ja, grattis i efterskott @VLMF
Det låter sannerligen som en helt fabulös födelsedag sett till all mat! Verkar hur bra som helst (och så häftigt med sådana matupplevelser som ni verkat ha)

Idag var jag på födelsedagsmiddag (fast troligtvis inte hemma hos @Trani vad jag vet iaf :eek: Hur som, grattis på födelsedagen!) och fick långkokad chili på hjort samt massa tillbehör. Mycket gott! Och sen tårta, jag älskar tårta!
Om du var hos mig så är du min sambos mamma. :nailbiting:

Men vi åt varken hjort eller tårta så vi kan nog andas ut! :D

Klämt tre smörgåsrån med smör och ost. Det är en liten last jag har.
Ikväll blir det grönsaksbiffar med sallad, och så ska jag baka saffransbullar med mandelmassa till mina kollegor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka