Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är en så God Mor att jag får tårar i ögonen. Lagar födelsedagsmiddag till bröstARVINGEN.

Hen är gott och väl vuxen, men i den här familjen firas alla födelsedagar genom att jag lagar middag till jubilaren. Så God är jag. God Mor, God Partner, God Dotter, God plastMorsa, God plastMormor. God, helt enkelt.

Biffarna blev goda. Jag gjorde dem på quorn, malda hasselnötter, finhackad stekt lök, ägg och enligt @Koltrast s tips även med ströbröd och en skvätt grädde. Jag smaksatte dem med ett par till pulver mortlade torkade trattkantareller. Fick ihop något slags vegetarisk "viltsås" till med enbär, tranbär och portvin i, bland annat. Potatismos och äppelsallad till.

Förrätten var skogssvampsoppa med en skvätt konjak i, som serverades med parmesanchips.

Diverse lokala ölsorter till alltsammans.

Tarte Tatin till kaffet.

Efter sju sorger och åtta bedrövelser måste jag ända säga att ARVINGENS kulinariska uppfostran faktiskt lyckades.

Har åkt iväg på jobb så jag tog med mig färdigmat från frysen (som jag gjort själv) så det blev cajunkycklinggryta med sötpotatisstomp. En Bukefalist bjöd mig på fika på vägen upp :up:

Müsli, hallonsylt och fil till frukost, fantastisk sushilunch på agen. Ikväll blir det något enkelt är tanken, troligen nudlar eller dumplings.

Igår åt jag sådana där goda färska korvar igen, av chorizovarianten. Tyvärr med pommes frites eller strips eller vad det heter till, men när man blir bjuden får man vara glad!

Idag får jag köttfärssås och spaghetti. Är i föräldrahemmet, jag är sjuk och har behövt jobba hemifrån ett par dagar = behöver wifi vilket jag inte har i stan.

Jag har fått ett älghjärta! :heart :love: Nu ska jag bara se till att få tag på tillräckligt med enved för rökningen för det mesta av enveden tog slut när jag rökte nöthjärtat. Jag funderar faktiskt på att knata över till ena grannen hemmavid, han har en massa skog.

Jag har också bunkrat upp med ost från vår värd och granne här, Oviken ost :d jag tror jag skulle kunna leva på ost... :o

Biffarna blev goda. Jag gjorde dem på quorn, malda hasselnötter, finhackad stekt lök, ägg och enligt @Koltrast s tips även med ströbröd och en skvätt grädde. Jag smaksatte dem med ett par till pulver mortlade torkade trattkantareller. Fick ihop något slags vegetarisk "viltsås" till med enbär, tranbär och portvin i, bland annat. Potatismos och äppelsallad till.

Förrätten var skogssvampsoppa med en skvätt konjak i, som serverades med parmesanchips.

Diverse lokala ölsorter till alltsammans.

Tarte Tatin till kaffet.

Efter sju sorger och åtta bedrövelser måste jag ända säga att ARVINGENS kulinariska uppfostran faktiskt lyckades.
Det låter ju finfint! Quorn tänkte jag inte ens på som möjlig biffkomponent. Jag har nog lite fördomar om det och ser det som nödproviant, men jag kan tänka mig att nötterna bidrog till konsistensen på ett trevligt sätt.

Tarte taxin(tatin, tack autocorrect...) passar ju lysande efter en så höstig middag.

Rostade rotfrukter och crème fraiche med sambal oelek och vitlök.
Äppelkaka.
Bulgursallad (gröna ärter, herrgårdsost, körsbärstomater, purjolök), grahamsbröd.

Det låter ju finfint! Quorn tänkte jag inte ens på som möjlig biffkomponent. Jag har nog lite fördomar om det och ser det som nödproviant, men jag kan tänka mig att nötterna bidrog till konsistensen på ett trevligt sätt.

Tarte taxin(tatin, tack autocorrect...) passar ju lysande efter en så höstig middag.
Det var ARVINGEN själv som förespråkade quorn. Jag har inga särskilt goda erfarenheter av det, men det gick bra. Krydda generöst och ge smakerna tid, är mitt tips.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka