Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
En kompis kommer hit och skulle ta med sig diverse matvaror så ska vi laga något tillsammans. Trevligt och en smart strategi såhär den 24:e! :D

Gjort en jätteladdning minestronesoppa som tillbringat hela dagen på spisen. Resultatet blev mycket bra! Vilket ju var tur med tanke på mängden :D

Fick pasta med färska räkor och obscena mängder vitlök, chili och persilja. Duttade i lite spenat också, eftersom jag hade. Och vitt vin. Gott!!

Nu ska jag försöka ta mig samman och gå och göra någon form av chili med linser och kikärter innan koriandern vissnar. Lika bra att göra idag så kan jag äta det varenda dag sen :D

Gjorde allt möjligt av kylskåpsinnehållet till middag idag. Blomkål/mandelpotatismos med persilja. Varm sallad på belugalinser som blandades med citronskal, dijon, och fräses med tärnad zucchini och tärnat äpple. Mandolinad fänkål/äppel/citron/dillsallad. Bakad fänkål i ugn. Sallad med plommontomat, sugarsnaps och balsamico. Veganskt blev alltihop med :up: Sen gick jag hem till min kusins familj och drack rödvin (naturvin som ändå var ok) och åt chips.

Edit: Glömde en halv avokado som slank med :D

Pasta med svamp, havregrädde, vitt vin och schalottenlök. Ordentligt med timjan och basilika. Gott, men drabbades av akut hungersnöd några timmar senare så nu äter jag soygurt med granola.

Och sedan gjorde jag hela min stora gryta full med någon form av typ daal/chili/gryta/whatever med röda linser och kikärter. Och fullkomligt absurdt mycket ingefära. Gjorde den idag för att inte koriandern och spenaten skulle bli visset. Den kommer förmodligen bli asgod tills på fredag när jag kommer äta av den för första gången (om man bortser från att jag går och tar en sked lite då och då nu under kvällen...)

Kan rapportera att linsgulaschen blev en riktig höjdare(eller också stämmer det att hunger är den bästa kryddan; jag höll på att avlida!). Hur gulasch egentligen görs vet jag inte, men såhär gjorde jag min veggovariant:
Svettade finhackad gul lök sakta, hade i potatistärningar, vitlök, tomatpuré, paprika, paprikapulver(vanligt+rökt), chipotle och svettade vidare. Hade i röda linser, halverade körsbärstomater och buljong och lät det koka till linser och potatis var mjuka. Serverad(äh, lögn, åt!) med fet yoghurt. Ostsmörgås till.

Mer gryta än soppa, blev det.

Vi fick hemlagad ärtsoppa med fläsk hos farmor i går och min mage var som en spärrballong hela natten. :o Jag har normalt sett plåtmage, men antingen reagerade den på att den fått linser dagen innan också, eller så är ledsen mage ett av symptomen på den konstiga influensaliknande sjukdom som sambon har drabbats av och som jag troligtvis fått en släng av. I dag har jag inte haft någon aptit alls utan fick tvinga i mig ett tunnbröd med skinka och en banan till frukost. Magen är fortfarande inte glad.

Jag behöver lite tips lite kvickt. Det har slumpat sig så att jag har ett kilo kycklingfilé och 5 dl grädde som behöver gå åt idag. Jag tänkte att det får bli middag och hundra matlådor. Vad kan jag tillaga som passar som inte blir så otroligt stabbigt trots grädden (även om jag inte på något sätt behöver använda all grädde). Någon som har något bra recept på någon gryta?

@Philosophia: Gillar du stark mat åt thai-hållet? Jag brukar göra en kycklinggryta med kokosmjölk kryddad med saffran, grön currypasta, vitlök och schalottenlök. Den funkar säkert att göra på grädde. Kanske man behöver ha i lite citron för att få mer syra i den.

Edit: Sedan kan man ju iofs göra den så stark man vill, tex gör min moster den rätt snäll för hon gillar inte stark mat.

@Philosophia
Jag tänker att du kan bryta av med något syrligare. Min favoritgryta som ändå innehåller grädde men absolut inte är stabbig, heter Paradisisk räkrätt (första träffen på google ;) )och den innehåller tomat, citron och en skvätt alkohol bland annat. Den smakar inte curry, så ogillar man det gör det inget, gillar man curry ta en star sort/öka mängden.
Till den mängden kyckling kan du lätt dubbla "såsdelen" i receptet och då är du av med 4 dl grädde. Och har sjukt många matlådor...

@Philosophia: Gillar du stark mat åt thai-hållet? Jag brukar göra en kycklinggryta med kokosmjölk kryddad med saffran, grön currypasta, vitlök och schalottenlök. Den funkar säkert att göra på grädde. Kanske man behöver ha i lite citron för att få mer syra i den.

Edit: Sedan kan man ju iofs göra den så stark man vill, tex gör min moster den rätt snäll för hon gillar inte stark mat.

Curry går tyvärr bort. Mina smaklökar, eller snarare mitt doftsinne, kommer inte överens med curry. Men saffran var en god idé annars. Kanske saffran, lite chili, tomatpuré, schalottenlök och något mer?

@Philosophia
Jag tänker att du kan bryta av med något syrligare. Min favoritgryta som ändå innehåller grädde men absolut inte är stabbig, heter Paradisisk räkrätt (första träffen på google ;) )och den innehåller tomat, citron och en skvätt alkohol bland annat. Den smakar inte curry, så ogillar man det gör det inget, gillar man curry ta en star sort/öka mängden.
Till den mängden kyckling kan du lätt dubbla "såsdelen" i receptet och då är du av med 4 dl grädde. Och har sjukt många matlådor...

Jag är tyvärr allergisk mot räkor. Men du kanske tänkte dig att man kunde byta ut mot kyckling. Receptet ser intressant ut, faktiskt. Jag tror att jag utgår från det receptet men tar bort curryn och modifierar lite. :)

Curry går tyvärr bort. Mina smaklökar, eller snarare mitt doftsinne, kommer inte överens med curry. Men saffran var en god idé annars. Kanske saffran, lite chili, tomatpuré, schalottenlök och något mer?

Absolut, det man vill ha är något starkt som möter upp mot saffranet. Lite syra sedan för fräschör.

Särbons saffranssoppa består ju av grädde, fond (och det glömde jag skriva men det ska med i mitt första förslag också), vitt vin, rom, chili och saffran. Han äter inte vitlök så därför är det ingen sådan med :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka