Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sån härninga:

red_curry.JPG

Igår åt jag en thai cube till lunch, de där djupfrysta som man mikrar. Och de är så himla goda för att vara färdigmat! Var bara tvungen att meddela detta :) Det var kyckling i röd curry och jasminris.

Håller med! Det är lite mycket ris bara, annars är de väldigt goda när lunchkrisen slår till.

Äter potatismos för tredje dagen i rad, magsjukan har inte varit snäll mot min mage.
Det värsta är att vi ska ha gäster imorgon på middag och pga magen är inspirationen noll.

Ska också ha middagsgäster imorgon, noll inspiration. Vi blir fyra totalt och lagar maten ihop snarare än att jag bjuder, jag tar nog bara lite mer ansvar för att det är hos mig vi ska vara. Jag föreslog kött, egen sushi eller veganskt. En svarade helst inte veganskt, en annan vill ha något onyttigt, och irish coffee till efterrätt. Så där står vi nu ;) Senaste gångerna med det gänget har vi ätit älgburgare, pulled pork, älgfilé med svampsås och potatismos, och egen sushi. Funderar på att sluta ta ansvar för middagen och så får vi spontanhandla något imorgon :cautious:

Gårdagens curry fick sällskap av setianstrimlor marinerade i lime, chili och vitlök och grovhackad späd ramslök och bladspenat. Helt okej, men framförallt blir jag sugen på att experimentera vidare med seitanen och se hur mycket man kan få den att smaka i sig själv. Just nu är den nämligen rätt smaklös. Jag blir också sugen på att steka den med mustiga kryddor och äta den med picklade grönsaker och god sås som en burgare eller i en matig, välfylld macka.

@Trani kanske har tips på vad jag gör med min färdiga seitan?
Just nu är jag inne i en seitanperiod och tycker det är skitroligt att experimentera med det! Har hittills serverat det som stekta köttbitar liksom. Biff till rotmos, små bullar till pasta, på spett med jordnötssås och ris. Ikväll ska jag försöka göra hamburgare! (Med hembakat morotsbröd, currymajonnäs och lökringar. :love:) Den godaste burgaren jag någonsin har ätit var en seitanburgare som jag åt på ett vegancafé i en stadsdel med det fantastiska namnet Wrzeszcz (Gdansk). Hoppas kunna efterapa den i någon mån. :D

Angående kryddning så dyngar jag i så mycket jag bara kan i smeten. Rejält med soja (så blir färgen bra också), buljong, torkade örter och gärna liquid smoke och någon barbecuesås eller liknande.

Jag misstänker f ö att min nyfunna roll som seitanfantast hänger ihop med den pågående antiglutentrenden. :angel:

Vad thai cube är, förstås! :D

Nu kände jag igen dem på bilden. Det är väldigt bra om det finns åtminstone någon ätlig färdigmat att köpa, tycker jag.

Ja, jag håller med. Vi har en uppsjö av restauranger och hämtställen nära kontoret, men ibland behöver det gå fort och man vill inte alltid ha sallad (även om självplockbaren i huset bredvid är riktigt bra) - då är Convini-maskinerna som vi har i huset helt perfekta. Man har ett litet plastkort eller en app (eller båda två) som är länkat till ens bankkort, och så drar man det eller scannar appen och får tillgång till kylar och frysar med allt ifrån yoghurt och keso till läsk, glass, mackor, Wasa sandwich och sånt, tuggummi och sånt och - kylda och frysta färdigrätter. Vissa skulle jag inte ge mig på då de inte ser särskilt aptitliga ut när andra äter dem, men just Thai Cube är riktigt bra. Och, får sägas, Karins Lasagne från Dafgårds är riktigt god om man kryddar upp den ordentligt :)

Och det är inte ens dyrt. Samma priser som på stormarknaden, skulle jag säga.

Ja, jag håller med. Vi har en uppsjö av restauranger och hämtställen nära kontoret, men ibland behöver det gå fort och man vill inte alltid ha sallad (även om självplockbaren i huset bredvid är riktigt bra) - då är Convini-maskinerna som vi har i huset helt perfekta. Man har ett litet plastkort eller en app (eller båda två) som är länkat till ens bankkort, och så drar man det eller scannar appen och får tillgång till kylar och frysar med allt ifrån yoghurt och keso till läsk, glass, mackor, Wasa sandwich och sånt, tuggummi och sånt och - kylda och frysta färdigrätter. Vissa skulle jag inte ge mig på då de inte ser särskilt aptitliga ut när andra äter dem, men just Thai Cube är riktigt bra. Och, får sägas, Karins Lasagne från Dafgårds är riktigt god om man kryddar upp den ordentligt :)

Och det är inte ens dyrt. Samma priser som på stormarknaden, skulle jag säga.

Blir avundsjuk. En dålig sallad på mitt jobb kostar 105 kronor. Ett kokt jäkla ägg vill de ha 10kr för :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka