Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir avundsjuk. En dålig sallad på mitt jobb kostar 105 kronor. Ett kokt jäkla ägg vill de ha 10kr för :meh:

Åh :( Det är tråkigt. En vettig sallad i salladsbaren i huset bredvid kan ju kosta uppåt 80:-, men det beror på vad man plockar förstås. 149:-/kg tror jag det går på och det blir rätt mycket mat.

Tråkiga jobbluncher måste vara det värsta! Vi har (tack och lov?) ingen jobbrestaurang. Vi har en Time-butik 50 meter utanför dörren (en kan köpa baguetter, yoghurt, sallader, godis, glass m.m.) och stans bästa falafel 50 meter bort (25 kr för en extra stor rulle, 35 så får man halloumi/feta i) och en uppsjö av restauranger 200 m+. Jag äter avsevärt mycket mer ute sedan jag bytte jobb.

Just nu är jag inne i en seitanperiod och tycker det är skitroligt att experimentera med det! Har hittills serverat det som stekta köttbitar liksom. Biff till rotmos, små bullar till pasta, på spett med jordnötssås och ris. Ikväll ska jag försöka göra hamburgare! (Med hembakat morotsbröd, currymajonnäs och lökringar. :love:) Den godaste burgaren jag någonsin har ätit var en seitanburgare som jag åt på ett vegancafé i en stadsdel med det fantastiska namnet Wrzeszcz (Gdansk). Hoppas kunna efterapa den i någon mån. :D

Angående kryddning så dyngar jag i så mycket jag bara kan i smeten. Rejält med soja (så blir färgen bra också), buljong, torkade örter och gärna liquid smoke och någon barbecuesås eller liknande.
Åh, underbart! Tack snälla! Det ska bli SÅ kul att prova mig fram!:d Konsistensen på den jag gjort var bra, men smaken var som sagt rätt trist. Nu fick jag även ytterligare en anledning att åka till Gdańsk, som jag förut bara passerat. Veganism är och har länge varit ganska stort i Polen, är min erfarenhet.

Jag misstänker f ö att min nyfunna roll som seitanfantast hänger ihop med den pågående antiglutentrenden. :angel:
Hehe, inte mig emot:D

@Koltrast Det här receptet är det jag har utgått ifrån i mitt seitanexperimenterande. Men jag kokar det inte i pannan som beskrivs i receptet, utan i en kastrull med rejält med vatten. Blir bättre då har jag erfarit.
Fint, kikade lite på vardagsmatad när jag letade recept, men först efter att jag kommit igång med produktionen igår. Alltid skönt att ha någon som testat recept innan, dessutom.

Vad thai cube är, förstås! :D

Nu kände jag igen dem på bilden. Det är väldigt bra om det finns åtminstone någon ätlig färdigmat att köpa, tycker jag.

Mitt absolut bästa tips i färdigmatsväg(okej, jag har inte provat många, men denna är bra!) är Findus "Smak". Torskryggen med ärtpesto och pasta är ganska bra smakmässigt och innehåller inget jag inte skulle stoppa i maten hemma i köket.

Trots att min kyl innehåller många rester så har jag och BARNET ikväll tillagat ytterligare en rätt. Alls inget avancerat utan potatis och morot i ugn, stekt och väldigt kryddad fläskkotlett (som jag nog ätit en gång tidigare i mitt vuxna liv :o ) och en finfin äppeltzatziki med extra mycket vitlök :d

Kan jag köpa seitan enkelt nånstans i matbutik?
Det bör finnas i någon asiatisk livsmedelsbutik, tycker jag. Här finns det både färdigt och i form av seitanmjöl (rent gluten) tex i en affär som heter Saigon food. Jag vet inte om det möjligen är en kedja?

När det gäller väldigt basic varor (av ärligt talat varierad kvalitet) från Sydostasien, tror jag att Göteborg möjligen är lite mer välförsett än Stockholm av sjöfartshistoriska och kulturella skäl. Men seitan är ju även en produkt för veganer och vegetarianer numera, och de bör väl vara ungefär lika vanliga i båda städerna.

@Trani Den där restaurangen i Wrzeszcz, var det händelsevis vb?

(Instämmer i prisandet till Gdansk, jätterolig matstad! Jag säger bara Bioway :love: För den som ska åka dit vet jag en mycket bra lägenhet på airBnB, belagd just i Wrzeszcz. Hojta för länk.)

Extremt trött, men orkade till sist steka tre sorters svamp länge och långsamt. Duttade över lite tryffelolja och en skvätt vitt vin som i stort sett fick koka in. Salt och peppar. Färska spenatblad. "Chips" av Serranoskinka. Rostade vitlöksflagor. Blanda alltsammans med färsk papardelle (eller vad det heter; breda bandpasta) och servera med riven parmesan och svartpeppar ur mortel. En riktigt trevlig Rioja till. Nu kaffe och mörk choklad.

Gott och enkelt är mitt ledord.

Huvudvärk hela dagen. Måste vara Sportnytts fel. :cautious:

Av logistiska skäl blev det McDonalds till kvällsmat. Ingen höjdare.

Ja, jag håller med. Vi har en uppsjö av restauranger och hämtställen nära kontoret, men ibland behöver det gå fort och man vill inte alltid ha sallad (även om självplockbaren i huset bredvid är riktigt bra) - då är Convini-maskinerna som vi har i huset helt perfekta. Man har ett litet plastkort eller en app (eller båda två) som är länkat till ens bankkort, och så drar man det eller scannar appen och får tillgång till kylar och frysar med allt ifrån yoghurt och keso till läsk, glass, mackor, Wasa sandwich och sånt, tuggummi och sånt och - kylda och frysta färdigrätter. Vissa skulle jag inte ge mig på då de inte ser särskilt aptitliga ut när andra äter dem, men just Thai Cube är riktigt bra. Och, får sägas, Karins Lasagne från Dafgårds är riktigt god om man kryddar upp den ordentligt :)

Och det är inte ens dyrt. Samma priser som på stormarknaden, skulle jag säga.

Jag kan inte låta bli delicatobollarna i Convinimaskinen på mitt jobb. När jag har något riktigt knivigt att göra, då "måste" jag ha en delicatoboll. Eller två. Jag vet inte var detta kommer att sluta.

Extremt trött, men orkade till sist steka tre sorters svamp länge och långsamt. Duttade över lite tryffelolja och en skvätt vitt vin som i stort sett fick koka in. Salt och peppar. Färska spenatblad. "Chips" av Serranoskinka. Rostade vitlöksflagor. Blanda alltsammans med färsk papardelle (eller vad det heter; breda bandpasta) och servera med riven parmesan och svartpeppar ur mortel. En riktigt trevlig Rioja till. Nu kaffe och mörk choklad.

Gott och enkelt är mitt ledord.
Gud, Vad gott det lät!! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka