Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har vi städat hela dagen, så förutsättningarna för att ge sig på spännande matlagning är inte jättebra. Men jag satte lamm i marinad igårkväll, så vi blir väl ändå tvungna att ge oss på receptet på lamm zizzlar med tikkasås och ris och grillade grönsaker. Blir det gott (dvs så som det smakar på min favorit-indier) så blir det stor succé. Blir det inte gott på det sättet så kommer jag nog gråta. Vanskligt, minst sagt.

I ugnen står just nu en hel kyckling, nått vi aldrig provat förr så det är spännande, kryddat med bland annat citron, timjan och schalottenlök. Kommer ätas med ris och en sås gjord på grädde och vätskan som blir i plåten från kycklingen

Gjorde även den nya favoriten: små sega citron kladdkakemuffins som ska tas med imorgon då jag och mamma ska besöka min moster.

Eftersom det är lördag så kommer vi sedan till efterrätt göra smördegs flarn med äpple och kanel och vanilj Cream fraiche till.

Man får slå på stort nu när vi båda är lediga samtidigt i en hektisk jobbperiod.

Jag beställde den på Bokus nyss.
Under eftermiddagen satt jag i solen och läste 136 sidor av Maken. I rasande tempo, utan att tänka efter, bara känna efter. Tycker inte alls att Martina är irriterande, bara rolig och mänsklig och smart. Gillar henne, verkligen. Jag är glad att det är en tjock bok, så att jag har mycket kvar att läsa. Och läsa om.

On T: Jag har ätit broccoli och potatis indränkt i vitlök. Snart blir det parmesan och vin.

Är det såna större "cocktailkapris"? Såna har jag dekorerat smörgåstårta med någon gång, goda! Annars föredrar jag små så att smaken blir utspridd.
Jo, det är stora bär i olivstorlek. Det man/vi kallar kapris är egentligen blomknopparna, fick jag lära mig av en entusiastisk turkisk farbror.

Köpte sådan här:
organic-rich-milk-chocolate---cornish-sea-salt-_-lime-_seed-_-bean_-85g.jpg

och must, för att inmundiga till Melodifestivalen. Kom därefter på att det fortfarande finns vin hemma. AH, beslutsångest!

Han jag delar föräldraskap med fick bestämma middag, det blev pommes och korv... :meh: Det är inte på något sätt konstigt att det oftast är jag som lagar mat här hemma. Jag är möjligen en dålig feminist i det avseendet, men jag slipper i alla fall äta korv 3 dagar/vecka och pasta de övriga 4.
Det är tur att han har andra, goda kvalitéer!

Lammet blev perfekt. Såsen blev god, men inte riktigt som på restaurang. Lite av ett antiklimax. Partnern var dock lyrisk. Jag ska nog prova fler gånger, med bättre ris och ett annat recept på såsen.

Startade med film, zootropolis (rekommenderas). Bortbjudna på middag, fick champagne och ostron, toast hummer (en kreativ värd), spännande rödviner, risotto och entrecote. Lite gino och ost. Kaffe och cognac. Och allt detta och hemma till 22. Makalöst! BARNET åt med liv och lust och smakade ostron (det var äckligt värre tydligen). BARNETS kamrat var mer sparsmakad. En trevlig kväll allt som allt.

Tycker inte alls att Martina är irriterande
Varför skulle hon vara irriterande?

Jag har ätit, tjaaa... jag stekte rödlök och slängde i diverse kryddor, halverade några läderartade spanska kvisttomater och lät det puttra, knäckte ner fyra ägg, smulade över fetaost. Panerade bläckfiskringar i majsmjöl med en massa kryddor. Serverade med gott surdegsbröd bredvid.

Vatten till. Nu rött vin efter att ha varit på bio, The Swedish Theory of Love.

Tror ni inte att Maken hade hunnit bli utlånad? När jag tittade i bibliotekets katalog hemifrån fanns den där, men någon måste ha ryckte den strax innan jag pallrat mig dit. Kanske får jag beställa den trots allt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka