Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick improvisationslaga mat idag. Jag glömmer emellanåt hur roligt det är eftersom vi måste totalplanera lite vanliga fall för att hinna med maten till vardags.

Planen idag var ugnspannkaka, men det hade lillungen ätit till mellis på fritids igår så hon ville ha något annat.

Stirrade in i kylen och skafferi, hittade krossade tomater, grädde och ett par sorgliga färska tomater. Så det blev tomatsoppa. Den blev dock lite stark, jag var lite väl frikostig med sambal.

Dock märkte jag att jag sppntanlagar för sällan. Var tvungen att svänga förbi Konsum och köpa lite sånt som alltid ska finnas hemma. Grönsaksbuljong och basilika....

Jag behöver lite tips lite kvickt. Det har slumpat sig så att jag har ett kilo kycklingfilé och 5 dl grädde som behöver gå åt idag. Jag tänkte att det får bli middag och hundra matlådor. Vad kan jag tillaga som passar som inte blir så otroligt stabbigt trots grädden (även om jag inte på något sätt behöver använda all grädde). Någon som har något bra recept på någon gryta?
Kyckling
Grädde
Tacosås
Lök
Fetaost
Paprika
Ingredienserna i världens godaste kycklinggryta, serveras med pasta!
Om man inte vet att det är Tacosås i går det inte att gissa överhuvudtaget, blir väldigt god smak

Jag är tyvärr allergisk mot räkor. Men du kanske tänkte dig att man kunde byta ut mot kyckling. Receptet ser intressant ut, faktiskt. Jag tror att jag utgår från det receptet men tar bort curryn och modifierar lite. :)

Ja precis, byt ut räkorna mot kyckling (svampen också kanske beroende på smak) och curryn kan du lätt strunta i.

Jag gör seitan och det för första gången. Med start klockan halv sju har jag fram till nu knådat deg, tvättat ur gluten, kokat buljong och nu ligger klumparna och sjuder.

Jag har haft det riktigt trevligt och känt mig så huslig så. Riktigt hemmafrumaterial!

Sällskap medan jag knådat, tvättat och haft mig har jag också haft. Det ska bli spännande att se hur seitanen blir och om jag gjort några nybörjarmisstag.

@Trani kanske har tips på vad jag gör med min färdiga seitan?

Mellan varven med degen har jag ätit lins- och blomkålscurry.

Jag antog att det var 18.30 men det är fortfarande för lång tid för mig :p du får gärna bjuda in mig vid tillfälle dock, seitan är gott :angel:
Du är hemskt välkommen! Nu är den uppe ur buljongen och fy tusan vad den ser oaptitlig ut.

Jag har aldrig smakat seitan och tar gärna emot tillagningstips nu när jag har den klar.

Husmoderlig som jag är kokar jag nu ner buljongen för att kunna använda den.

Du är hemskt välkommen! Nu är den uppe ur buljongen och fy tusan vad den ser oaptitlig ut.

Jag har aldrig smakat seitan och tar gärna emot tillagningstips nu när jag har den klar.

Husmoderlig som jag är kokar jag nu ner buljongen för att kunna använda den.

Jag har bara ätit den i misosoppa men det var jättegott. Du kan ju experimentera lite innan jag kommer på besök :angel: ;)

Nja, tog lite vad som fanns hemma. Googlade nu och mitt recept utgår ungefär från detta: http://146milvegan.blogspot.se/2008/06/bakogryta.html fast med okokta gröna linser då, färre morötter och färska tomater och broccolistammar.
Den blev SÅ god! Kryddsmaken är jättespeciell och fyllig. Underton som påminner om fruktig sichuanpeppar.
Åh, tack! Jag måste försöka få tag på bakokrydda. Har du tips på var jag hittar det i Malmö/Lund?

Färdig liten yoghurt med nå frön i locket och kaffe. Blir så hungrig när jag läser här och dessutom hade arbetskamraten med sig något som luktade gudomligt :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka