Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du berättat om den gamla vanliga grytan här? Jag blir nyfiken! Vad är det i den?

Det är en tomatsås med kikärtor i. Jättemycket finhackad lök i relation till mängden krossad tomat. Vitlök, rökt paprikapulver, ganska mycket vanligt paprikapulver, lite chili av något gott slag, en skvätt överblivet rödvin, mängder med mald spiskummin. Smaka av med salt, svartpeppar och ev lite rödvinsvinäger. Jag vet inte hur länge den hade puttrat, men känner jag honom rätt stekte han löken sakta och länge och lät även såsen puttra ett bra tag.

Enligt den spanska idén ska man ta en klump torkat, salt grisfett som får koka med i grytan. I brist på detta, tog han lite finhackad spansk korv.

Partner lagade "min gamla vanliga spanska kikärtsgryta". Med bröd. Bondskt och gott. Kaffe och mörk choklad efteråt.
Jag vill också ha recept! Jag ger nämligen upp att försöka göra biffar på kikärtor nu efter gårdagens försök.

Edit: ser att jag var lite sen på det :D

Kl
Både jag och maken var himla sugna på carbonara, enkelt när båda vill samma för en gångs skull. Dottern har ingen talan än.

Det är en tomatsås med kikärtor i. Jättemycket finhackad lök i relation till mängden krossad tomat. Vitlök, rökt paprikapulver, ganska mycket vanligt paprikapulver, lite chili av något gott slag, en skvätt överblivet rödvin, mängder med mald spiskummin. Smaka av med salt, svartpeppar och ev lite rödvinsvinäger. Jag vet inte hur länge den hade puttrat, men känner jag honom rätt stekte han löken sakta och länge och lät även såsen puttra ett bra tag.

Enligt den spanska idén ska man ta en klump torkat, salt grisfett som får koka med i grytan. I brist på detta, tog han lite finhackad spansk korv.
Tack för receptet!
Den låter lik den spanska kikärtsgryta jag gjorde till en kompis buffé häromåret. Det receptet kom ursprungligen från Anna och Fanny Bergendahls Oliver och timjan och innehöll utöver det du beskriver en hel del sesamfrön och reddes med hälften av kikärtorna, som mixades. Jag ska ge mig på ett försök med din f.d. hemmanalles variant någon dag. Det låter som rätt mat för ruskvädret och råkylan.

Yoghurtmiddag igår igen, var tvungen att få i mig något snabbt innan jag tog tåget till Lund för att träffa en kompis. Där blev det en stor latte på café och en brownie till. Har massa fina grönsaker hemma så ska försöka laga till nått nån kväll snart.

Apropå kontorskaffe, så fattar jag inte hur man skulle bära sig åt för att lyckas bli bortskämd om man har ett arbete?

Jag är bortskämd. Vi har fantastiskt kaffe på mitt jobb med hela bönor som mals till varje kopp, alternativt riktigt bra filterkaffe beroende på vilken maskin man söker sig till. Mjölken är rimligtvis någon pulvervariant, men det smakar verkligen äkta. Gör jag en cappuccino med en extra espresso i är det bannemig lika gott som på riktigt bra kafé.

Vi hade ett stort informationsmöte i vintras, där VD:n pratade om saker som är viktiga för honom - en av dem var att vi alltid ska ha Göteborgs bästa kaffe ;)

Försökte skrämma förkylningen på flykten med hjälp av överkryddade linser. Ingefära, chili, gurkmeja, kanel... Blev tvungen att röra ner jordnötssmör för att kunna få i mig det. :o
Jösses, jag svettas! Men jag känner mig faktiskt piggare. :up:
(Placebo finns i många former. :laugh:)

Tack för receptet!
Den låter lik den spanska kikärtsgryta jag gjorde till en kompis buffé häromåret. Det receptet kom ursprungligen från Anna och Fanny Bergendahls Oliver och timjan och innehöll utöver det du beskriver en hel del sesamfrön och reddes med hälften av kikärtorna, som mixades. Jag ska ge mig på ett försök med din f.d. hemmanalles variant någon dag. Det låter som rätt mat för ruskvädret och råkylan.

Fd hemmanallen är diabetiker och fiberfantast. Det är möjligt att spanjorer skulle ha mixat en del av kikärtorna, men att fd hemmanallen hoppar över det. Lång koktid gav ändå en bra konsistens åt såsen. Och att löken var så väldigt finhackad.

Stekta grönsaker, vitlök, tofu, bulgur. Ruccola, färsk timjan, citron, svartpeppar och kallpressad rapsolja.

Snabbmat, var tanken, men bulgurn jag köpte hade inga instruktioner på något språk jag läser och koktiden visade sig vara över fyrtio minuter, så jag och de stekta grönsakerna får vackert vänta.

Till lunch åt jag gårdagens fisk och den var synnerligen välsmakande även idag :d
Funderar på om jag ska äta någon färdiglagad mat ikväll eller om jag bara ska ta något litet. Tror det får bli något färdiglagat och isf lär det bli ugnsstekt potatis och tomat med någon sorts korvgratäng med senap-, syltlök- och osttäcke.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka