Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå kontorskaffe, så fattar jag inte hur man skulle bära sig åt för att lyckas bli bortskämd om man har ett arbete?

Vårt varierar mycket, men bortskämdhet är sällan resultatet. Nu är jag ingen kaffesnobb, men kaféer som har kaffe som sin grej och ändå misslyckas, finner ingen nåd. De här förbannade kedjorna tillsammans med Arlas framgångsrika arbete för mjölkmissbruk i kaffet har verkligen varit dåligt för vår kultur. :(
Jag tillhör kaffeproletariatet och kramar envetet mitt ekologiska Gevalia. Är alltså ingen kaffesnobb. MEN kedjorna. Jag köper rätt mycket latte där men förbannar mig själv varje gång för att jag betalar ockerpriser för uppvärmd mjölk med lite kaffe på botten.

Passerar ofta Centralen där kedjorna håller till i varje hörn. Men hurra, där finns ETT kafé som är fristående!

Fast när jag kollade upp det så ägs det av Starbucks :banghead:

@inverterad Snygg start med Stjärnor utan svindel :up:

Ähmen fy. Vi har åtminstone både havremjölk och vanlig mjölk, allt ekologiskt. (Sen att kaffet är så starkt att man behöver dubbel mängd mjölk för att se en färgskiftning är en annan fråga..)
Så länge kontorskaffet är starkt och omsättningen på det är god är jag nöjd. På kafé förväntar jag mig dock mer och blir allt som oftast besviken.

Någon som har något gott recept på typ thaigryta med kyckling? Gärna där det passar att slänga ner lite cashewnötter...:d

Jag fräser kycklingen och lök (röd, purjo, vad jag har) i olja, tillsammans med valfri curry (ibland några små potatisar) Sen på med kokosmjölk, citrongräs, galanga, chili, ingefära eller vad jag är sugen på. Avslutar med att lägga i grönsakerna, ex broccoli, pak choi, morötter, brysselkål, vitkål osv. Serverar som soppa eller gryta med ris. Pressa i en lime eller två på slutet och strössla hackade nötter över.

Vi frysrensar (vilket telefonen ville få till frysen Sara) på jobbet. Så vi serverar korvstroganoff och ris. Och chili con carne.

Och kaffe dricker jag inte alls. Däremot blir det oräkneliga koppar English Breakfast per dag. Med riktig mjölk.

Åh, jag jobbar en hel del hemifrån och köper då mitt kaffe på Johan&Nyström :D

Där premiärfikade jag för några veckor sedan. Tog en kopp bryggkaffe. Det var SVAGT!! Beklagade mig senare för kaffeinsatt kompis som påstod att det förmodligen var etiopiskt (ja det var det) och att det kaffet kan uppfattas som svagt, men att det ska vara så.

Okej. Men jag gillar mitt kaffe starkt.

Där premiärfikade jag för några veckor sedan. Tog en kopp bryggkaffe. Det var SVAGT!! Beklagade mig senare för kaffeinsatt kompis som påstod att det förmodligen var etiopiskt (ja det var det) och att det kaffet kan uppfattas som svagt, men att det ska vara så.

Okej. Men jag gillar mitt kaffe starkt.

Jag tar alltid cappuchino, om det inte är en särskild kille som jobbar, han gör bättre cortado.
Fatima är bäst, hon gör gudagod cappuchino:love:

Min farbror (universitetslektor till yrket) har löst sitt jobbkaffeproblem genom att ha en tvåkoppars kaffebryggare på sitt kontor.

Själv är jag student och har vare sig kontor eller någon lust att dricka kaffe. Häpp.

Förrädisk lunch. Ser jättegott ut, smakar ingenting. Det är så mycket trevligare när det är tvärtom.

Glasnudlar, grönt(broccoli, bladspenat, purjo) fräs, tofu och svarta sesamfrön. Bildskönt, men blä!

58
Om vi ska vara lite generösa kan vi ju säga att boken tar upp rätt många saker som vi innan dess har sett väldigt lite av i litteraturen. Men när jag läste den undrade jag lite varför ingen människa på förlaget sa åt författaren att renskriva det här iofs ganska intressanta, men alldeles för pratiga, snabbt skrivna och i relation till innehållet väldigt långa manusutkastet.

Bröd är ett annat kulinariskt problemområde. Varför är så galet mycket av det bröd som finns att köpa så trist? Jag vet att man kan köpa gott bröd och jag gör det också ofta, men jag tycker att andelen gott bröd på marknaden är obegripligt liten jämfört med andelen tråkigt bröd.

Ja, framför allt språket är ju så... pratigt är rätta ordet. Men det var ganska många år sen jag läste den, och jag har mycket hög tilltro till @Hyacinth :s goda smak, så kanske är den inte fullt så eländigt dålig som jag minns den?

Efter en vecka i solstol tycker jag ändå att det svenska brödutbudet är rätt så fantastiskt. Här finns ju åtminstone surdegsbröd på de flesta ställen. Baguetter tröttnar man ohyggligt snabbt på, och inte ens nybakta croissanter förslår i längden.

58

Ja, framför allt språket är ju så... pratigt är rätta ordet. Men det var ganska många år sen jag läste den, och jag har mycket hög tilltro till @Hyacinth :s goda smak, så kanske är den inte fullt så eländigt dålig som jag minns den?

Efter en vecka i solstol tycker jag ändå att det svenska brödutbudet är rätt så fantastiskt. Här finns ju åtminstone surdegsbröd på de flesta ställen. Baguetter tröttnar man ohyggligt snabbt på, och inte ens nybakta croissanter förslår i längden.

Men åååååh! Jag var tonåring och fick en aha-upplevelse! @mandalaki , rädda mig här:(

Min farbror (universitetslektor till yrket) har löst sitt jobbkaffeproblem genom att ha en tvåkoppars kaffebryggare på sitt kontor.

Själv är jag student och har vare sig kontor eller någon lust att dricka kaffe. Häpp.

Om jag inte hunnit dricka kaffe innan jag åker hemifrån tar jag alltid med mig eget i en termos. Arvid Nordqvist.

Jag har en kaffepress och dricker numera Arvid Nordqvists Reko mörkrost. Jag bad svärmor köpa kaffe i förra veckan och skrev noga på en lapp hur paketet såg ut: mörkbrunt med lite guld och så en kolibri, och pressosymbolen (jag kom inte ihåg vad det hette men däremot hur det såg ut). Hon kom ändå hem med den mellanrostade varianten. "Jag såg en med kolibri på men så tänkte jag att näe, mörkrost ska hon nog inte ha!". Nähä? :confused:

Egentligen tycker jag bäst om Zoegas pressovariant, men eftersom Nestlé är onda så är ANs Reko ett fullgott substitut.

On topic: Efter att ha hurtfriskat ute i solen och snön med tvååringen i en timme ställde jag mig och lagade en snabb linssoppa på gul lök, krossade tomater, kokosmjölk, röda linser, vatten. Buljongen var slut så jag fick improvisera med salt, vinäger, fisksås och kryddor bl.a. lite nejlika, paprikapulver, Aromat(!) och vitpeppar. Smakade av med citron och honung. Den blev riktigt god om än något tunn i smaken. BARNET spottade dock ut den sked jag lyckades lirka in i munnen och åt sedan formfranska med jordnötssmör istället och drack mjölk. Oh the joy att laga mat åt en tvååring.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka