Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Beträffande picklad rödlök brukar jag i brist på tid bara snabbt lägga tunt skivad lök i hett vatten ett ögonblick och sedan hälla över vinäger eller citron. Efter det salt, olja och eventuellt en aning honung.
Gjorde så med citron igår, mycket gott! Bra tips! Hade det till bakad potatis och pestofyllda champinjoner (som var galet goda och kommer göras om snarast!).

På väg hem till fd hemmanallens förhoppningsvis inspirerade middag.

Imorgon är det min tur - tack och lov - att laga maten åt mig och bihustrun. Klurar på att pigga upp potatisgnocchi med lite rostad vitlök och färsk spenat, samt laga någon variant på @Trani s champinjoner ovan och så den där rödlöken.

På väg hem till fd hemmanallens förhoppningsvis inspirerade middag.

Imorgon är det min tur - tack och lov - att laga maten åt mig och bihustrun. Klurar på att pigga upp potatisgnocchi med lite rostad vitlök och färsk spenat, samt laga någon variant på @Trani s champinjoner ovan och så den där rödlöken.

Hur gör man gnocchi ätligt? Åt det senast på hyfsad italiensk restaurang, det var degigt och smaklöst:(

Vi siktar på calamares med calamares och citron, aioli och vin.

Improviserar en pytt i panna. Sambon och lillungen hade ätit potatis och köttfärsbiffar och jag avskyr att värma upp kokt potatis. Så jag tärnade ner det, stekte upp det, kryddade upp det med grillkrydda, vitpeppar och vitlök. Vände i ett ägg och toppade med lite sky från biffarna. Smakar helt ok.

Vad är stenkakor? Jag gissar att du inte ätit skivor?

Här har våren kommit så långt att jag och lilla hunden fann de första späda ramslöksbladen idag. Hundens bästa badställe råkar vara mitt bästa ramslöksställe. Att hunden badar är dock inte att betrakta som ett vårtecken.
Jag citerar tidningen Vego (som stod för receptet): "Stenkakor är jästa pannkakor som blir härligt fluffiga och fylliga. Namnet kommer sig av att man förr bakade dem på heta stenhällar. För kallades förresten fettisdagen för stenkaketisdagen i Skåne."

Jag vet inte om det är sant :D

Jag citerar tidningen Vego (som stod för receptet): "Stenkakor är jästa pannkakor som blir härligt fluffiga och fylliga. Namnet kommer sig av att man förr bakade dem på heta stenhällar. För kallades förresten fettisdagen för stenkaketisdagen i Skåne."

Jag vet inte om det är sant :D

Nu har jag googlat lite och det verkar finnas både en kak-stenkaka och en pannkaks-stenkaka. Den första är tydligen hård som sten.

Receptur!
Är det som krabbelurer?

Recept till påstått 4 personer (det gick åt på två vuxna och en tvååring här, men vi gillar å andra sidan mat)

5 dl mjölk (vi gjorde på havre)
4 dl vetemjöl
1 nypa salt
1 nypa strösocker
25 g jäst

Värm mjölken i en kastrull tills den blir fingervarm. Blanda under tiden ihop vetemjöl, salt och socker i en skål. Vispa ner nästan all mjölk i mjölblandningen. Rör ut jästen i den resterande mjölken och vänd sedan ner smeten. Vispa ihop tills du har en slät smet utan klumpar. Stek gyllenbruna plättar av smeten i lite rapsolja eller smör.

Recept till påstått 4 personer (det gick åt på två vuxna och en tvååring här, men vi gillar å andra sidan mat)

5 dl mjölk (vi gjorde på havre)
4 dl vetemjöl
1 nypa salt
1 nypa strösocker
25 g jäst

Värm mjölken i en kastrull tills den blir fingervarm. Blanda under tiden ihop vetemjöl, salt och socker i en skål. Vispa ner nästan all mjölk i mjölblandningen. Rör ut jästen i den resterande mjölken och vänd sedan ner smeten. Vispa ihop tills du har en slät smet utan klumpar. Stek gyllenbruna plättar av smeten i lite rapsolja eller smör.
Inget jäsande alltså utan bara i med jästen och rätt i pannan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka