Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har totalt snöat in på ... Edamamebönor! Varför kände jag inte till dem tidigare? Nu är jag nästan besatt av dem, familjen får dem inblandade i stort sett i alla rätter jag lagar, själv kan jag (nästan...) äta dem som huvudrätt! SÅ goda och med det där underbara tuggmotståndet som jag ofta saknar i vegetarisk/vegansk mat.

Jag blev tvungen att kolla vad de egentligen är; tidigt skördade sojabönor. Är det försvarbart att äta så mycket sojabönor undrar jag. Antagligen går besattheten över, men under tiden...

@Lena Furberg: Edamame är fantastiskt gott :up: mina favoriter är ICAs hela med skidor, det är så trevligt att sitta och "ploppa" dem när man äter plockmat. De tolereras dessutom av min mage som kan vara lite ilsken ibland när det gäller baljväxter.

Sällar mig till skaran som också älskar edamame! Både i skidor och rensade. De i skidor finns billigt på Hemköp, jag ångkokar och serverar som tilltugg med flingsalt och chiliflakes över :d De färdigskalade har jag till ALLT!

Jag har totalt snöat in på ... Edamamebönor! Varför kände jag inte till dem tidigare? Nu är jag nästan besatt av dem, familjen får dem inblandade i stort sett i alla rätter jag lagar, själv kan jag (nästan...) äta dem som huvudrätt! SÅ goda och med det där underbara tuggmotståndet som jag ofta saknar i vegetarisk/vegansk mat.

Jag blev tvungen att kolla vad de egentligen är; tidigt skördade sojabönor. Är det försvarbart att äta så mycket sojabönor undrar jag. Antagligen går besattheten över, men under tiden...

Håller med - de är jättegoda!!! Utomlands brukar man få dem tillsammans med sushi, men det är inte lika vanligt här i Sverige verkar det som.

Gjorde underbara fynd i frysen ikväll: gurpi och kantareller! Vi gjorde var sin "stomp" med västerbottensost till (min med blomkål och makens med mandelpotatis) samt en rödvinssås. Hade tyvärr ingen renbuljong till såsen, men "avrundade" den med att hälla i fettet vi stekt gurip:n i så att det ändå blev rensmak på den.

MUMS var bara förnamnet!!!

Basmatiris med bondbönor på mellanöstrigt vis, baba ganoush och långa, gröna spetspaprikor som bakas i ugnen. Rött vin och svarta oliver, det är ändå helgdagsafton och det var lögn i helvete att hitta ett vettigt lunchhak idag igen.

Håller med - de är jättegoda!!! Utomlands brukar man få dem tillsammans med sushi, men det är inte lika vanligt här i Sverige verkar det som.

Gjorde underbara fynd i frysen ikväll: gurpi och kantareller! Vi gjorde var sin "stomp" med västerbottensost till (min med blomkål och makens med mandelpotatis) samt en rödvinssås. Hade tyvärr ingen renbuljong till såsen, men "avrundade" den med att hälla i fettet vi stekt gurip:n i så att det ändå blev rensmak på den.

MUMS var bara förnamnet!!!
Gurpi??

(PS. Mailade Serendipity nyss.....!!!!)

Gurpi??

(PS. Mailade Serendipity nyss.....!!!!)

Kallrökta renfärsknyten - jättegoda både att steka och grilla! (Eller använda som smaksättning i en gryta t ex!) Just dessa var formade som hamburgare, men det ursprungliga är att de mer har formen av en korv eller en djärve.

Hoppas att resan till Costa Rica snart blir av!!!

Lunchen igår var föresten en riktigt god paj - testade fyllning med brysselkål och chèvre efter ett recept på Arlas hemsida och det blev väldigt lyckat! (LCHF-pajbotten.) Brysselkål är väl en sådan sak som man antingen tycker om eller så INTE. Och jag hör till dem som gillar det!

Försenad nyårsmiddag, toast med kräftstjärtsröra/mango/avokado följt av oxfilé, pepparsås och potatis-/jordärtskocksgratäng. Och för att hedra svåger från Frankrike, en hembakt galette des rois med en liten inbakad keramikfigur. Min syster hittade den och blev trettondagens drottning. :)

Här lyxade vi till det med rester till middag igår. Köttfärssås till maken och en höstig köttgryta till mig eftersom jag kräks på all jäkla köttfärssås.

Jag har lagat en av mina vardagsfavoriträtter idag. Basmatiris (opolerat) på persiskt vis med kryddig lammfärs (mycket spiskummin, bockhornsklöver och kanel) och bondbönor med dill och citron. Alltsammans i en gryta som får stå över låg värme tills man inte orkar vänta längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka