Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunchen i dag var svärmors hemgjorda halloumi. Den var fantastiskt god, mycket godare än jag mindes (hon gjorde osten tidigt i höstas eller t.o.m. i somras och hittade en portion i frysen som jag fick). :d Till det överbliven pastasallad med någon enstaka bit kyckling i från gårdagens middag; maché, babyspenat, majs, paprika, rödlök. Skvätte på lite rapsolja och rödvinsvinäger, salt och peppar. Himmelskt!

Det finns maché och spenat kvar som måste ätas upp i morgon. Funderar på att äta det med kokta rödbetor, rostade mandlar och halloumi. Kanske sista biten brie också, om den inte gått och rakat sig. Ost är ju gott.

Lunchen i dag var svärmors hemgjorda halloumi. Den var fantastiskt god, mycket godare än jag mindes (hon gjorde osten tidigt i höstas eller t.o.m. i somras och hittade en portion i frysen som jag fick). :d Till det överbliven pastasallad med någon enstaka bit kyckling i från gårdagens middag; maché, babyspenat, majs, paprika, rödlök. Skvätte på lite rapsolja och rödvinsvinäger, salt och peppar. Himmelskt!

Det finns maché och spenat kvar som måste ätas upp i morgon. Funderar på att äta det med kokta rödbetor, rostade mandlar och halloumi. Kanske sista biten brie också, om den inte gått och rakat sig. Ost är ju gott.
Hur gör man halloumi?

Igår åt vi vegetariska tunnbrödsrullar från Kalf & Hansen. Tror jag skulle kunna leva på deras bönbiffar och röd curry (lite variation är ju bra). Senare på kvällen slog hungersnöden till och jag klämde en skål mangosorbet.

Lunch blev i brist på indiskt en rulle (libabröd) med sallad, pesto, oidentifierbar sås och halloumi. Oväntat gott, halloumin var lagom stekt och i stora fina skivor. Gnisselrulle. Kommer ätas fler gånger.

Särbon är på väg hit så det blir väl plock idag. Han gillar mat att gnaga på så som överraskning ska jag ugnsgrilla några kycklingben. Marinaden består av stark bbq-sås, kycklingfond, vitt vin, de Arbol chili, svartpeppar och stark chilisås. Jag tänkte glasera dem med min egen whiskyglaze också.

På tal om konservativt: Jag fortsätter min kulinariska vandring i husmanskostens förlovade land.

Igår strömmingsflundra, potatismos och lingon; något jag aldrig ätit(i den konstellationen) förut. Lingonsylt till panerad stekt fisk gick an, men det var bättre utan. Jag hade föredragit sallad och en syrlig vinägrett till.

Idag mycket ledsna crêpes med champinjonstuvning och ofantligt ospännande isbergssallad, utan dressing. Deppigt.

På tal om konservativt: Jag fortsätter min kulinariska vandring i husmanskostens förlovade land.

Igår strömmingsflundra, potatismos och lingon; något jag aldrig ätit(i den konstellationen) förut. Lingonsylt till panerad stekt fisk gick an, men det var bättre utan. Jag hade föredragit sallad och en syrlig vinägrett till.

Idag mycket ledsna crêpes med champinjonstuvning och ofantligt ospännande isbergssallad, utan dressing. Deppigt.
Jag är barnsligt förtjust i stekt strömming med potatismos, men föredrar den som du utan lingon. Pepparrotsvisp är också gott till. Men sallad eller åtminstone morötter (som stavar är mest populärt i mitt hushåll, men inte så elegant då de äts med fingrarna) behövs även för tuggmotståndet, tycker jag.

Kanske skulle en god cole slaw (10% av det vanliga klegget, 400% av den vanliga kryddningen) också kunna vara gott till?

Det är ett problem med bra tillbehör just till strömming med mos, tycker jag. Ur vitaminsynpunkt är lingon säkert bra nog, men jag vill ju inte bara äta näringsmässigt utan även kulinariskt.

Jag älskar strömming, och strömminglåda!
Men vad brukar jag ha till..? Får suga på det och återkomma.

Jo! Kapris och iskalla gröna ärtor! Och gärna en skvätt citron.

Särbon är på väg hit så det blir väl plock idag. Han gillar mat att gnaga på så som överraskning ska jag ugnsgrilla några kycklingben. Marinaden består av stark bbq-sås, kycklingfond, vitt vin, de Arbol chili, svartpeppar och stark chilisås. Jag tänkte glasera dem med min egen whiskyglaze också.
Det låter jättegott, särskilt whiskyglaze! Vill du dela med dig av receptet? :)

kl
Jag försöker få till en fiskgratäng till middag, men dottern har ingen respekt för matlagningstimmen :meh:

Det låter jättegott, särskilt whiskyglaze! Vill du dela med dig av receptet? :)

kl
Jag försöker få till en fiskgratäng till middag, men dottern har ingen respekt för matlagningstimmen :meh:

Oj... lite av varje? :o men typ något sådant här (är väl eg en korsning mellan glaze och bbq-sauce):

2 dl whisky (jag hade Grant's hemma)
2 dl passerade tomater
1 dl socker (jag använde råsocker)
1/2 dl vinäger (jag tror jag använde äppelcidervinäger)
lite pressad citron
svartpeppar
en drös chiliflakes (för att jag har lite mycket olika sorters chili :o :o)
vitlök
salt
en skvätt kycklingfond

Om man vill: Worchestershire sauce och/eller senapspulver eller Dijonsenap.

Låt koka ihop tills det blir gott.

Jag testade att göra en annan glaze också men där har jag ingen koll på vad jag hade i. Typ råsocker, rejält rökig single malt, lite passerade tomater (inte så mycket som i ovanstående recept), kycklingfond, svartpeppar, vinäger, en drös chili-flakes (:o), vitlök och salt. Det blev rejält drag i den :up:

Det är sällan jag följer recept när jag lagar mat men jag måste nog börja ha lite koll. En del av det jag gör blir ju faktiskt gott ;) :D

När jag gör sådant här vill jag inte använda halvfabrikat (undantaget fonden då), då kan man lika gärna köpa färdig glaze eller bbq-sås (vilket inte är fel, jag använder ofta Jack Daniels bbq-såser). Det är liksom kul att experimentera och göra från grunden. Att jag började experimentera med glaze när jag grillar är för att jag blandade min Jack Daniels-sås med krossade enbär som glaze när jag helgrillade en bit älgfilé och det blev så vansinnigt gott.

Oj... lite av varje? :o men typ något sådant här (är väl eg en korsning mellan glaze och bbq-sauce):

2 dl whisky (jag hade Grant's hemma)
2 dl passerade tomater
1 dl socker (jag använde råsocker)
1/2 dl vinäger (jag tror jag använde äppelcidervinäger)
lite pressad citron
svartpeppar
en drös chiliflakes (för att jag har lite mycket olika sorters chili :o :o)
vitlök
salt
en skvätt kycklingfond

Om man vill: Worchestershire sauce och/eller senapspulver eller Dijonsenap.

Låt koka ihop tills det blir gott.

Jag testade att göra en annan glaze också men där har jag ingen koll på vad jag hade i. Typ råsocker, rejält rökig single malt, lite passerade tomater (inte så mycket som i ovanstående recept), kycklingfond, svartpeppar, vinäger, en drös chili-flakes (:o), vitlök och salt. Det blev rejält drag i den :up:

Det är sällan jag följer recept när jag lagar mat men jag måste nog börja ha lite koll. En del av det jag gör blir ju faktiskt gott ;) :D

När jag gör sådant här vill jag inte använda halvfabrikat (undantaget fonden då), då kan man lika gärna köpa färdig glaze eller bbq-sås (vilket inte är fel, jag använder ofta Jack Daniels bbq-såser). Det är liksom kul att experimentera och göra från grunden. Att jag började experimentera med glaze när jag grillar är för att jag blandade min Jack Daniels-sås med krossade enbär som glaze när jag helgrillade en bit älgfilé och det blev så vansinnigt gott.
Tack! Jag har heller aldrig koll på vad jag stoppar i, så nu brukar maken påminna mig varje gång något blir sådär riktigt gott :D

Igår leverbiff (köpeslever) och idag pytt i panna eftersom en del har en tendens att koka fruktansvärda mängder potatis. Falukorv i pytt i pannan vilket var okej eftersom jag inte kommer ihåg när jag ätit korv sist (undantaget svärmors hemgjorda på nyårsafton).

I morgon hoppas jag på renskav, stek eller kanske strimlad och sedan wokad älg med massor av grönsaker och lite nudlar för sambons skull. Ska i alla fall ta fram någon bra bit att göra saltkött av att ha som pålägg.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka